עסקה חשאית ואינטרסים עסקיים: למה נמכר סניף "בני עקיבא" בבת ים?

תחקיר כיפה שופך אור על המהלך המפתיע שהביא למכירתו של סניף "בני עקיבא" בבת ים, מתחת לאפם של אנשי התנועה ותוך שיתוף פעולה חשאי שנולד מתוך אינטרסים כלכליים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 28/01/13 17:38 יז בשבט התשעג

עסקה חשאית ואינטרסים עסקיים: למה נמכר סניף "בני עקיבא" בבת ים?
פרטי, צילום: פרטי

חניכי בני עקיבא בבת ים יוצאים למחאה ברשתות החברתיות, בחשש לקיומו של סניף בני-עקיבא בעיר. הסיפור החל החודש, כשאנשי הסניף הופתעו לגלות כי המבנה בו הם פועלים נמכר מאחורי גבם על ידי ”הפועל המזרחי“, המחזיקה בנכס.

מזכ“ל התנועה, דני הירשברג, נזעק לגייס למערכה את נפתלי בנט, זבולון כלפא והרב חיים דרוקמן - בתקווה להלחם במהלך.

לפני כ-80 שנה הוקם סניף בני עקיבא בבת ים על אדמה השייכת לתנועת ”הפועל המזרחי“ ובמבנה במימון העירייה ותנועת בני עקיבא. מאז הפך מסניף קטן למוסד ציוני דתי חשוב בעיר שמאכלס בתוכו את המניין הדתי לאומי הגדול. ניסיונות מצד הפועל המזרחי למכור את השטח ולהרוס את הסניף לטובת בניין מגורים שיבנה במקום, נבלמו לפני שנתיים על ידי אנשי הסניף. אולם, מאחורי גבם התברר כי ”הפועל המזרחי“ הוביל מגעים עסקיים ומכר את הסניף להפתעת התנועה בסכום של 7 מיליון שקלים. המהלך הכעיס את אנשי הציונות הדתית בעיר ובוגרי הסניף ואלה יצאו במחאה כנגד הריסת הסניף שמאכלס בתוכו גם חדר הנצחה של בוגרי הסניף אשר נפלו במערכות ישראל וספרי תורה תרומת המשפחות השכולות.

"כיצד הפועל המזרחי שנועד לסייע לאנשי הציונות הדתית סוגר לה סניף בני עקיבא, בית כנסת וחדר הנצחה?", תהה אחד מגורמי המאבק נגד סגירת הסניף, "זה אבסורד, נציגי הציונות הדתית יוצאים כנגד הציונות הדתית עצמה לטובת בצע כסף".

אנשי בנ"ע פנו לעיריית בת ים ולאורי בוסקילה, מ“מ ראש העיר ואיש הציונות הדתית. ”בני עקיבא“ מאשימה את הנציגות הדתית באוזלת יד בכל הנוגע בטיפול בפרשה וטוענים כי נציגות הציונות הדתית הבכירה בעירייה אינו עושה מספיק לטובת הסניף. בניגוד לכך טוען בוסקילה בשיחה עם כיפה כי הוא עושה רבות לטובת הסניף והמשך קיומו, אולם מחוות הדעת המשפטית של היועצים המשפטיים בעירייה עולה כי אין באפשרותה של העירייה לעצור עסקה פרטית ברכוש פרטי בין עמותת הפועל המזרחי לקבלן פרטי שרכש את הנכס, לעיריית בת ים אין כל זכות קניינית. אגב, הקבלן הפרטי הוא עצמו חבר מועצת העיר בת ים.

("מאשים את נציגנו הדתיים בעירייה", המזכ"ל הירשברג בסניף. צילום: פרטי)

תנועת ”בני עקיבא“ שכרה עורכי דין על מנת שידרשו צו מניעה וישללו את המכירה באמצעות ערכאות משפטיות. אחת הטענות החזקות של עורכי הדין הם כי האדמה ניתנה לפועל המזרחי על מנת שתעשה בה שימוש ציבורי, אופי אשר אינו עולה בקנה אחד עם מכירה לקבלן פרטי לבניית בניין מגורים פרטי ולהכנסה פרטית. אנשי תנועת בני עקיבא דורשים מהנציגים הדתיים בעירייה ליצור לחץ על מועצת עיר על מנת לשנות את ייעוד הקרקע ולקבוע כי מדובר בקרקע לצרכי ציבור בלבד, ולא לבנייני מגורים. יותר מכך, אנשי הסניף דורשים כי העירייה תמנע הריסת הסניף ותפצה את הקבלן בשטח אחר. "זה היה עולה לה קצת כסף, אך הרבה פחות ממה שמקבלים מגזרים אחרים בעיר", הם אומרים. בסניף טוענים כי נציגי העירייה ידעו על המכירה החשאית ולא עדכנו אותם, אנשי העירייה שוללים מכל וכל את הטענה. "גם אנחנו הופתענו", אומר בוסקילה.

תגובות

דני הירשברג מזכ״ל תנועת ”בני עקיבא“: ״האצבע המאשימה שלנו מכוונת בעיקר כלפי האנשים שלנו, אנשי הכיפות הסרוגות הנמצאים בעמדות המפתח בעירייה, שמצופה מהם לשמור על האינטרסים שלנו. סניף בני עקיבא בבת ים הינו מבנה ומופת לציונות הדתית בבת ים ועליהם להילחם בגורמים אשר מעוניינים לסגור אותו. האכזבה הגדולה היא של המשפחות השכולות אשר בסניף חדר הנצחה לזכר הנופלים, בוגרי הסניף. לרוב החללים המונצחים בסניף אין אנדרטה אחרת מלבד החדר הזה לזיכרון ולגלעד. אנחנו מאוכזבים מהתרמית בה נעשה כל תהליך מכירת אדמת הסניף ודורשים מהעירייה לשים לנגד עיניהם עקרונות חשובים כמו חינוך וערכים על פני שיקולים של כסף".

אורי בוסקילה מ"מ ראש עיריית בת ים: "אני מכהן בתפקידי במשך 10 שנים ומי ששם את בני עקיבא על המפה והעניק תקציבים לשלושת סניפיה בעיר לא צריך להוכיח לצד מי הוא. אני עצמי הייתי מדריך בסניף ואיני מקבל את הטפת המוסר. אני מתנגד למהלך באופן הכי ברור ונחרץ. הוצאתי מכתב לעמותת בית וגן (הפועל המזרחי-נ"ב) ומזכ"ל בני עקיבא שם כתבתי כי לא מוכרים ערכים ואידאולוגיה. צריך להבין כי עמותה פרטית לא צריכה רשות ממני כעירייה לבצע עסקה והיא קבעה עובדה לכולנו. אני בקשר עם הרב דרוקמן ועם מזכ"ל התנועה וכמו כן יצרתי קשר עם מי שקנה את הנכס ומנסה להניע אותו מהדבר. אמרתי למזכ"ל התנועה כי מאחר ואתם בניתם את הסניף יש לכם היכולת המשפטית לתבוע ואני אצטרף אליכם. אני אגבה ואעזור בכל דבר שיביא לידי ביטול את המכירה ואעשה כל מה שצריך. כחבר עירייה אין לי שום יכולת ממשית. הייתי נגד המכירה, היום אני נגד המכירה וגם מחר אהיה נגד המכירה ואעשה הכל על מנת לבטלה כי תנועת בני עקיבא היא הבית שלי".

הפועל המזרחי סרבו להגיב וציינו כי את תגובתם מסרו לתנועת בני עקיבא.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il