עניי עירך? ח"כ איילת שקד קוראת למסעדנים להעסיק בדואים ופלסטינים

מסתבר שכשהמאבק במסתננים בעיצומו גם הבדואים והפלסטינים הופכים לחברים. חברת הבית היהודי קראה למסעדנים להעסיק פלסטינים במקום המסתננים. "עניי ערך קודמים", אמרה שקד

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/01/14 12:49 יד בשבט התשעד

עניי עירך? ח"כ איילת שקד קוראת למסעדנים להעסיק בדואים ופלסטינים
יחצ, צילום: יחצ

בישיבה שהתקיימה היום (ד') בוועדת עובדים זרים, בראשותה של ח"כ מיכל רוזין, התקיים דיון שעניינו אי חידוש אשרת שהייה ועבודה למבקשי המקלט , ואשר נסב בעיקרו סביב מצבם של מפעילי המסעדות, אשר הביעו את מורת רוחם בנוגע להפגנת מבקשי המקלט אשר התקיימה בשבוע שעבר.

לפי דבריהם של המסעדנים, ישראלים "לא נכנסים לוואקום" אשר נוצר במרחב התעסוקתי. כלומר, ישראלים לא מעוניינים בעבודות אותם עושים המהגרים האפריקנים כיום, ועל כן המצב בעייתי.

חברת הכנסת שקד ניסתה לרדת לעומק העניין ולהבין כיצד פעלו מסעדות ועסקי התיירות עד 2007. תשובתה אחת, אשר הגיעה מכיוונו של מסעדן אשר נכח בוועדה הייתה כי עד 2007 היו נותנים היתרי עבודה לעובדים זרים מגאנה ניגריה והודו, אשר הגיעו לתקופות זמן ללא משפחותיהן, וכיום ישנם אפס היתרים. לדבריהם הם אינם מעוניינים להתערב במדיניות הממשלה, אלא רק להביא פתרון למצב. לבקשתם אין להרחיק את אילו שעובדים.

יוסי אדלשטיין, מפקד מנהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין ציין כי העובדה כי עד 2007 היו אישורי עבודה לעובדים זרים ממדינות הודו פיליפינים וכדומה, איננה מדויקת.

נציג המהגרים, בחור בשם מוסא ביקש לדבר אל חברי הכנסת ואמר כי הוא מגיע ממרכז אפריקה ובמדינתו מתקיימת זה שנים מלחמת אזרחים שלא מאפשרת לו להישאר בה. "כולם בטוחים שבאים רק בשביל עבודה, אבל לא כל מי שבא לפה מאפריקה הוא עני שמחפש עבודה. חלקם אנשים עשירים מאד שפשוט לא יכולים להישאר שם בגלל המצב. מוסא ביקש ממדינת ישראל לספק לו הגנה זמנית וזכויות.

ח"כ שקד פנתה אל מוסא ואמרה לו: "הדבר שעובד לטובתך בחוק ההסתננות החדש הוא העובדה שמעתה הבקשות למקלט חייבות להיבדק תוך שישה חודשים. החוק הזה היום מגן עליך יותר מלפני חקיקתו, שאז הבדיקה לא נעשתה בפרק זמן ברור ומצומצם.

שקד פנתה בשאלה למר יוסי אדלשטיין בנוגע למדיניות ההחזרה למרכז אפריקה. אדלשטיין אמר כי בקשתו של מוסא תיבדק באופן פרטני, אך נכון אין איסור החזרה למרכז אפריקה.

שקד פנתה חזרה למוסא ואמרה לו : "ישראל לא יכולה להיות הפתרון לכל הבעיות של יבשת אפריקה. אני חושבת שרוב האנשים בישראל הם אנשים טובים ולא גזעניים, אך אתה חייב להבין שיש לנו בעיות משלנו. אי לכך, אם מישהו יוגדר כפליט, הוא יוכל להישאר בארץ, אך על כל היתר לחזור למקום מוצאם.

בנוסף פנתה למסעדנים ואמרה: "עד 2007 העסקתם בדואים, פלשתינאים וכדומה. אני חושבת שזה מה שצריך לעשות, אתם צריכים לשוב ולהעסיק בדואים ופלשתינאים. עניי עירך קודמים".

יוסי אדלשטיין התבקש לדווח על יישום המדיניות של רשות האוכלוסין ואמר כי כיום הופסקה בדיקת בקשות המקלט של אזרחי העולם השונים וניתנת עדיפות עליונה לבדיקת בקשות המקלט לאזרחי ואריתראה. "בשלב הזה ניתנת עדיפות לבדיקת בקשות המקלט של המהגרים הנמצאים במתקנים בסהרונים וחולות. "אני מסתייג בתוקף מכל האמירות שנאמרו פה לגבי צייד"