עיריית ירושלים החליטה: מופע 'הזימה' יעלה

על אף התנגדותם של רבים מחברי מועצת העיר, בבירה החליטו לאפשר את קיום המופעים השנויים במחלוקת. אריה קינג: בהוראת רבנים כמו הרב טאו, אני מתכוון להתפטר". חגית משה: "יהיו לכך השלכות על דיוני התקציב בשנה הבאה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/02/17 10:28 יז בשבט התשעז

עיריית ירושלים החליטה: מופע 'הזימה' יעלה

על אף ההתנגדויות של רבים במועצת העיר ירושלים, בעירייה מתכוונים לאפשר את קיום המופע "שושקה" ואת ערב השירה כמתוכנן. כך עולה ממכתב ששלח היועץ המשפטי של העירייה לתנועה למנהיגות יהודית, שדרשה לבטל את האירועים, במהלכם תוצג בובה בעירום ויוקראו שירה "זימה".

התערוכה המדוברת היא חלק ממופע "שאון חורף", העולה בימי שני של חודש פברואר. בתנועה למדינה יהודית טענו שההופעה וערב השירה יפגעו בסטטוס קוו הקיים בעיר ותוביל להדרת ציבורים רבים ביניהם, הנשים, הדתים והמסורתיים.

במכתב תגובה שנשלח אמש מטעם העירייה נכתב כי "היות ופעילות הפסטיבל איננה בימי שבת, אין מדובר כאן בהפרה של סטטוס קוו כלשהו". עוד נכתב במכתב כי אין בכוונת העירייה "לתת ציונים למופע זה או אחר. מדובר במופעי אומנות ותרבות הפתוחים לקהל הרחב, כאשר חלק ניכר מהמופעים לרבות שני המופעים המצוינים במכתבכם מתקיימים במקומות סגורים, ומי שלא רוצה לא חייב לקחת חלק בהם".

"לאור האמור לעיל", נכתב בסיום המכתב, "אין אנו סבורים כי המופעים האמורים במכתבכם עומדים אינם פוגעים בכבוד האישה, אינם פוגעים ברגשות דת ונמצאים במתחם חופש הביטוי המותר על-פי חוק ואינם בניגוד לסטטוס קוו, ואין בהם משום עבירה פלילית, ואין לעיריית ירושלים כל כוונה להתערב באופי המופע או תכניו".

אחד המתנגדים למופע הוא חבר מועצת העיר אריה קינג. ל'כיפה' הוא אומר בצורה חד משמעית ש-"במידה והמופע יעלה אני מתכוון להתפטר ממועצת העיר". לדבריו את ההחלטה הוא קיבל לאחר שהתייעץ עם רבנים מאוד מוכרים, "התייעצתי עם גדולי הדור בנושא, עם הרב טאו, הרב דוב ליאור, הרב ברוך סולובייצ'יק והרב דוד כהן וכולם אמרו לי שזה חמור יותר מחילול שבת כי זה בגדר גילוי עריות ושאני אהיה שותף לדבר עבירה. העולם הבא חשוב לי יותר מהעולם הזה אז אני אתפטר".

קינג מוסיף ואומר שלא רק הוא מתכוון לפעול כנגד המופעים, "גם הנציגים החרדים במועצת העיר מתכוונים להיכנס לברקת ולהודיע לו שאם המופעים האלה יתקיימו הם יראו את עצמם פטורים מכל משמעת קואליציונית".

לדעתו, כל הסאגה הזו היתה יכולה להימנע במידה ויריבתו הפוליטית, חגית משה, היתה פועלת בצורה שונה, "מה שהכי חמור בעיני זה שאת המופעים שמתוכננים לעלות הערב הציבור שלנו יכל למנוע. כשהגענו לועדת כספים לפני כחודשיים אני התרעתי שאי אפשר לאשר פסטיבל מבלי לראות את התוכן לפני כן. כולם תמכו בדעה שלי, כל החרדים וגם דב קלמנוביץ, אך זה נפל מכיוון שחגית משה האמינה לדרג הביצוע בעירייה ועכשיו ברוב חוצפתה היא אומרת שהיא מתנגדת לזה".

(צילום: יחצ)

סגנית ראש העיר ירושלים ומחזיקת תיק הכספים חגית משה, לא מסכימה עם קינג ואומרת כי מדובר "פסטיבל שרץ כבר כמה שנים ולא היו עליו טענות בעבר, אז אישרנו אותו ברמת העיקרון במסגרת התקציב". משה לא מתרגשת מכוונתו של קינג להתפטר ואומר ש-"אריה הוא ממילא מתנהג כאופוזיציה בהרבה מאוד תחומים לראש העיר".

הנוגע לעצם קיום המופע ולתשובת העירייה בנושא היא אומרת שכי היא "מאוד מתנגדת לאירועים האלה. בדיון שנערך בנושא במועצת העיר היתה הסכמה מלאה שאין למופעים כאלה מקום. זו ממש פגיעה במעמד האישה. לצערי המגמה השתנתה וכנראה שמדובר בנושא משפטי. אני מתכוונת לדבר עם היועץ המשפטי של העירייה כדי לקבל יותר פרטים וכדי להשמיע את דעתי, כי בעיני זה מאוד מאוד חמור".

לטענתה, "יכול להיות שמבחינה משפטית אין דרך להוריד את המופע, אך אסור שזה יקרה מכספי משלמי המיסים. באופן פרטי יש חופש ביטוי ומי שמעוניין יכול לשלם מכספו האישי ולראות את המופע, אך לא יכול להיות שאנחנו נממן כזה דבר שלדעתי האישית הוא ממש לא אומנותי".

גם לדברי מחזיקת תיק הכספים בעיר, במידה והמופעים יעלו כמתוכנן, יהיו לכך השלכות משמעותיות מצידה, "אנחנו נראה את ההשלכות כבר בדיוני תקציב אגף התרבות בשנה הבאה. נצטרך לרדת יותר לפרטים ולהתערב בתכנים ולא לאשר לפני שנדע מה הבדיוק אנחנו מאשרים. חבל שבשנה הבאה נאלץ להפוך למנהלי אגפים".

בתנועה למדינה יהודית אומרים כי "במידה ולא יוסרו המופעים מלוח האירועים של עיריית ירושלים, תשקול התנועה עתירה לבג"צ בגין פגיעה ברגשות הציבור, ברגשות הדת ובמעמד האישה וכן ניצול משאבים ציבוריים שלא כדין".