עיקר הנפגעים מהקיצוץ בקצבאות הילדים: הורים עובדים

נתונים רשמיים שנחשפו בעקבות פנייה של ח"כ זבולון כלפה מצביעים על כך שכ-1.4 מיליארד שקלים מהכנסות המדינה מהקיצוץ, יגיעו מכיסן של משפחות בהן שני בני הזוג עובדים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 17/09/13 08:57 יג בתשרי התשעד

עיקר הנפגעים מהקיצוץ בקצבאות הילדים: הורים עובדים
יחצ, צילום: יחצ

נתונים רשמיים של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שהוכנו לבקשת ח"כ זבולון כלפה מעלים כי הקיצוץ בקצבאות הילדים (החל מאוגוסט 2013) פגע בעיקר במשפחות בהן שני ההורים עובדים.

על פי הנתונים, המתבססים על ניתוח נתוני הביטוח הלאומי, מתוך למעלה ממיליון משפחות המקבלות קצבאות ילדים (1.09 מיליון משקי בית): בכ-62.8% מהמשפחות, שני בני הזוג עובדים ובכ-29.5% אחד מבני הזוג עובד. בקרב משפחות חד הוריות, כ-77.7% עובדים.

עוד עולה מנתוני המוסד לביטוח לאומי כי סך החיסכון התקציבי למדינה הנובע מהפחתת קצבאות הילדים יסתכם בכ-2.7 מיליארד בשנת 2014 לפי הפילוח הבא: כ-0.3 מיליארד ש"ח ממשפחות בהן אין עובדים, כ-1 מיליארד ש"ח ממשפחות בהן עובד אחד וכ-1.4 מיליארד ש"ח ייחסך מכיסן של משפחות בהן שני בני הזוג עובדים.

חבר הכנסת זבולון כלפה (הבית היהודי) חבר וועדת הכספים, מגבש בימים אלה הצעת חוק שעניינה הפחתת הקיצוץ בקצבאות הילדים (תיקון לפרק הביטוח הלאומי בחוק ההסדרים). ”המטרה המרכזית לקיצוץ בקצבאות הייתה לדרבן אנשים לא להזדקק לקצבאות ולהשתלב בשוק העבודה“, הוא אומר, ”עם זאת, בבדיקה כיצד השפיע הקיצוץ על המפרנסים בציבור הישראלי עולה כי סדר גודל של 1.4 מיליארד מהכנסות המדינה מהקיצוץ הזה, מגיע מכיסן של משפחות בהן שני בני הזוג עובדים. יש פה עיוות מקומם שחייבים לתקן“.

לטענת כלפה, גם במשפחות בהן יש רק מפרנס אחד - מדובר במשפחות חד הוריות או כאלה שרק אחד מבני הזוג מסוגל לעבוד. ”אנחנו מדינה יהודית ומחובותינו לדאוג גם לצד החברתי, לא יתכן שנכניס את כולם למיטת סדום ומי שלא מתאים יקוצץ אוטומטית. הדברים האלה מחייבים תיקון ובכוונתי להגיש תיקון לחוק הזה במושב החורף הקרוב“, הוא אומר.