עימותים אלימים בכותל: נשים רפורמיות וקונסרבטיביות פרצו לרחבה עם ספרי תורה

צעדה של 200 מבני הקהילה הרפורמית והקונסרבטיבית יצאה הבוקר משער האשפות בליווי ספרי תורה והגיעה לרחבת הכותל בכוונה לקיים תפילה משותפת, מהומות אלימות פרצו במקום

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 02/11/16 08:57 א בחשון התשעז

עימותים אלימים בכותל: נשים רפורמיות וקונסרבטיביות פרצו לרחבה עם ספרי תורה
Miriam Alster, פלאש 90 - אילוסטרציה למצולמים אין קשר לנאמר, צילום: Miriam Alster, פלאש 90 - אילוסטרציה למצולמים אין קשר לנאמר

כ-200 גברים ונשים רפורמים וקונסרבטיביים הגיעו הבוקר לכותל לצורך תפילה משותפת כשבידיהם ספרי תורה, מהומה פרצה כאשר ניסו לקיים את התפילה ברחבה המרכזית. נשים רפורמיות וקונסרבטיביות ניסו לפרוץ לרחבה עם ספרי תורה בידיהן.

הקבוצה יצאה הבוקר משער האשפות בתהלוכה שהובילה עד הכותל, במחאה על חוסר היישום של החלטת הממשלה בנוגע למתווה הכותל ואי הכשרת רחבה שלישית המיועדת לתפילות משותפות של התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית. המשטרה איפשרה את כניסתם של הצועדים לרחבת הכותל עם ספרי התורה ומהומה אלימה פרצה במקום.

בימים האחרונים הופצה ההודעה כי מתוכננת תהלוכת ספרי תורה ותפילה משותפת במחאה על אי הכשרתה של רחבה שלישית. בינואר שנה שעברה, אישרה הממשלה את הקמתה של רחבה נוספת בתקציב של 35 מיליון שקלים.

ארגון רבני בית הלל, התומך במתווה הכותל ובהקמת רחבה שלישית, לא השתתף בצעדה היום אך מסר כי "אימוץ המתווה יקדם את הפיכת הכותל המערבי לגורם שיאחד את כל חלקי העם. 'וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים וְאָסַפְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפֹצוֹתֶם בָּהֶם וְנָתַתִּי לָכֶם אֶת אַדְמַת יִשְׂרָאֵל... וְנָתַתִּי לָהֶם לֵב אֶחָד וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם'. ארגון רבני ורבניות "בית הלל" תומך במתווה הכותל, כפי שהוצע על ידי יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי ומזכיר הממשלה דאז ד"ר אביחי מנדלבליט, וכפי שהסכימו עליו בתחילה המפלגות החרדיות והדתיות".

"יישום המתווה יאפשר לבני כל הזרמים ביהדות בכל תפוצות ישראל להתאחד סביב שריד בית מקדשנו ולבסס את שייכותם לעולם היהודי, למדינת ישראל ולירושלים. אימוץ המתווה יקדם את הפיכת הכותל המערבי לגורם שיאחד את כל חלקי העם. ברם, גם המתווה המוצע ראוי שיכלול בתוכו שינויים הנוגעים לרחבת הנשים. אנו קוראים ליצור ברחבה הנוכחית עזרת נשים ראויה, מכבדת ומאפשרת יותר מזו הקיימת, ולהעביר את ניהול האתר לידיים שייצגו כהלכה את כל חלקי העם".

תנועת "נאמני תורה ועבודה" אמרה הבוקר כי לחוסר התזוזה בנושא הכותל והסדרתו יש השלכות מרחיקות לכת על העם היהודי. "לא ייתכן שציבור שומרי ההלכה איתו אנו נמנים, ישב בשקט שעה שמיליוני יהודים רואים שמדינת ישראל אינה נותנת להם ביטוי במקום שאמור לאחד את העם היהודי כולו".

"לכתחילה, אנו מאמינים שיש לאפשר את תפילת נשות הכותל בעזרת הנשים ברחבת הכותל הכללית, וכי יש להעביר את ניהול הכותל לשליטה משותפת של הסוכנות, שר הדתות, שר התפוצות והרבנות. מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי על כל חלקיו, ולכן נדרשת אמירה ברורה שתחזיר את רחבת הכותל להיות רחבתו של כל העולם היהודי. יש מקום לשקול גם פתרונות אחרים, אך הפתרון הגרוע ביותר הוא חוסר הפתרון המרחיק מעלינו מיליוני יהודים".