עזבו את הרבנות הראשית, עדיין אין רב לירושלים

עם הבחירות המקומיות נראות באופק – איך יוכל ניר ברקת להתייצב בפני הציבור הציוני בירושלים ולהסביר למה בתקופת כהונתו לא מונה רב ציוני דתי?

חדשות כיפה יעקב רובין 07/05/13 14:17 כז באייר התשעג

עזבו את הרבנות הראשית, עדיין אין רב לירושלים
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

בתקופה האחרונה הרבנות בישראל מעוררת עניין ציבורי. המרוץ לרבנות הראשית יוצר כותרות והציבור החל להתעורר ולהבין שמעבר לסמליות שבמשרה, זהות הרב הראשי משפיעה גם על נושאים מעשיים. התעוררות זו היא ביטוי חיובי לכך שהציבור מצפה לרבנות ידידותית שפונה לכלל ישראל. אך עם ההבנה הזאת נדמה כי שכחנו את ירושלים.

כזכור, מאז פטירת שני הרבנים הראשיים הקודמים של העיר, בשנת 2003, לא מונו חדשים. ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הבטיח מפורשות לתושבים הציוניים שבתקופת כהונתו ימונה רב ראשי ציוני לעיר.

ההתחלה היתה מבטיחה. לפני מעל לשלוש שנים הציבור הציוני-דתי החל את מהלכי האחדות שלו ובאופן נדיר בחר מועמד מוסכם על כל הפלגים - הרב אריה שטרן ממכון הלכה ברורה. ניר ברקת אכן פעל ללא לאות כדי לממש את הבטחתו. ברקת עמד כחומה בצורה נגד גורמים חרדים שחרדו מהרעיון שלעיר הבירה של מדינת ישראל, יהיה רב ציוני. ציוני באמת. לא כזה שינופף בכך שעשה צבא ויישר קו עם הדרישות החרדיות, אלא כזה שצמח בציונות הדתית ויפנה לכלל הציבור.

משראו החרדים שלא יוכלו לכופף את ראש עיריית ירושלים תקעו מקלות בגלגלים והתהליך נתקע. רק לפני כשלושה חודשים הכריז ברקת בכנס ירושלים העשירי כי ירושלים מחכה לרב ציוני דתי אלא שהמינוי מתעכב בגלל הבחירות (הכלליות) המתקרבות. הבחירות חלפו. ומשר דתות עוין לרעיון שלירושלים ימונה רב ראשי ציוני הגענו לשר מטעם הבית היהודי. אין סיבה בעולם שהמינוי יתעכב עוד.

התחושה היא שהנה, כשכבר הגענו ליעד, אנחנו תקועים. החרדים קיוו למשוך את התהליך לבחירות הכלליות במטרה שאחרי הבחירות יכנס שר דתות חדש ויטרוף את הקלפים. הם חצי צדקו. נכנס שר דתות חדש, אך דווקא כזה שמחויב למינוי רב ציוני דתי. יתכן ששר הדתות חדש ועוד לא מכיר את הנושא ולכן לא דוחף ככל יכולתו. יתכן שניר ברקת לא רוצה להרגיז את החרדים לפני הבחירות המקומיות. קשה להאמין שאלה הסיבות, אך אין להכחיש - בניגוד למצופה, רב ציוני דתי לא מונה.

ברקת עשה רבות לירושלים. אך את שטר ההתחייבות למנות רב ציוני דתי עליו לפרוע. עם הבחירות המקומיות נראות באופק - איך יוכל ניר ברקת להתייצב בפני הציבור הציוני בירושלים ולהסביר למה בתקופת כהונתו לא מונה רב ציוני דתי? הגעה לסוף הקדנציה בלי שמונה רב ציוני דתי, פירושה כשלון במימוש ההבטחה. הציבור לא יאפשר למשוך את ההבטחה מקדנציה לקדנציה. אין יותר תירוצים, התנאים אופטימליים - ברקת הבטיח וברקת חייב לקיים.

רגע לפני יום ירושלים, אין זמן מתאים יותר להכריז שלא שכחנו את ירושלים ולמנות רב ציוני דתי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן