עוד שלב ב"לא תתורו": ציצית על בוקסר

כמחאה על גל ההטרדות המיניות שנחשפו בחודשים האחרונים במגזר, יצרה איריס פולישוק, דתל"שית, אמנית ובוגרת מכללת אמונה ציצית מסוג חדש

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 11/12/16 13:58 יא בכסלו התשעז

עוד שלב ב"לא תתורו": ציצית על בוקסר
איריס פולישוק, צילום: איריס פולישוק

שילוב חדש של בוקסר גברי וציצית מעוררים לא מעט תגובות נסערות בשעות האחרונות. איריס פולישוק, צלמת, מעצבת גרפית, אמנית וגם דתל"שית יצרה את "תחתוני הציצית", ציצית בצורת בוקסר, כמחאה על גל ההטרדות המיניות שנחשף במגזר בחודשים האחרונים.

פולישוק, בת 25, היא בוגרת מכללת אמונה ומספרת כי דווקא החינוך הדתי שקיבלה מקומם אותה כשהיא שומעת על הטרדות מיניות במגזר. "כל חיי חונכתי במוסדות דתיים. יש לי המון אי צדק מהמקום הזה, זה לא צודק. יצרתי את התחתונים האלו במחאה על הציבור הדתי" אומרת פולישוק. "הציצית מסמנת שמירה, הגנה, הכרה בעובדה שתמיד יש איזושהי קדושה שהולכת איתך, שאלוקים הולך איתך והקדושה הולכת איתך על החזה, אז הפעם הגיע הזמן שההסתרה הזאת תגיע ממקום אחר, שהיא תרד למקום הנמוך יותר".

(צילום: מאיר לביא)

פולישוק מסבירה עד כמה הפרשיות האחרונות מטרידות אותה "זה בעיקר בגלל שזה בא מהציבור הדתי והציבור הדתי צריך להציג ערכים, אני נולדתי למקום כזה שאמרו לי 'אסור ואסור ואסור', צריך לשמור שבת ולקיים מצוות, ומאידך האנשים שכאילו אמורים לייצג את ערכי הדת והטוב ולתת דוגמא אישית עושים בדיוק את ההפך. אז איפה פה כל המצוות והדברים שאני גדלתי עליהם?"

"זו מחאה פרטית. כשאני רואה אנשי דת שמפרים את האיסורים האלה ועושים דברים שהם נגד הדת זה ממש מקומם אותי. הציצית הזאת תשמור על הגבר מדבר שהוא לא ראוי. זה תמרור אזהרה. למה דתיים שמים ציצית? להזכיר את קיומו של ה', את הקדושה שלהם".

בסביבה של פולישוק התלהבו מהרעיון "עפו על זה, מצד אחד יש בזה הומור ומצד שני יש בזה המון צדק, במיוחד מהצד של הנשים".

יש ביצירה שלך עמידה לצד מתלוננות?
"זה בהחלט בא מהצד הנשי שלי, אני מסתכלת על זה בתור אישה שמגיעה מהעולם הדתי" פולישוק מסבירה כי הקושי של המתלוננות הוא גדול "כשאישה מותקפת היא משותקת".

החל מהבוקר מפיצות פולישוק וחברתה אפרת קרסנר את המוצר החדש ברשתות החברתיות וזוכות ללא מעט תגובות נלהבות וביקורתיות כאחד. "אני ואיריס ניסינו לחשוב על משהו שימחה נגד תופעת ההטרדות" מספרת אפרת. "אחד הדברים שחשבנו עליו הוא חוסר המודעות והאשמת הקורבן למרות שאנחנו שומעות בתקשורת כל הזמן על הטרדות. את אמורה לחשוב שעם הזמן אנשים ילמדו והמצב ישתפר. לחשוב שבפיד הפייסבוק שלי היו גברים דתיים שהיללו את בוכריס. זה פשוט בלתי נתפס"

(צילום: איריס פולישוק)