"עדיף שיעלה דחפור על בית הכנסת ושלא יימסר לחרדים"

מאבק על השליטה בבית הכנסת אוהבי ציון, עתירה שהוגשה לבית הדין הרבני מבקשת להעביר את השליטה לידי רבנים חרדים. ג'קי לוי: "הקמת כולל בטלנים בבית הכנסת תהיה בניגוד לרוח המייסדים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 22/03/16 10:03 יב באדר ב'

"עדיף שיעלה דחפור על בית הכנסת ושלא יימסר לחרדים"
אוהבי ציון, צילום: אוהבי ציון

אפוטרופסי ההקדש בית הכנסת 'אוהבי ציון' בנחלאות קיבלו לאחרונה זימון להופיע בפני בית הדין הרבני בירושלים. הסיבה: טענות על פריצות ועירוב בין נשים לגברים בבית הכנסת. מאחורי הבקשה עומדים שלושה רבנים חרדים שביקשו מבית הדין למנות עצמם לאפוטרופסים לניהול בית הכנסת. בתגובה, בבית הכנסת מחתימים את תושבי השכונה נגד שינוי צביון המקום והכנסת גורמים חיצוניים.

הרבנים אהרן ירחי ואבישי צינוירט והמקובל יעקב עדס, חתומים על בקשה בפני בית הדין הרבני בה טענו כי בית הכנסת אינו פעיל במהלך השבוע ובאירועים חברתיים בבית הכנסת יש עירוב בין גברים לנשים. כמו כן הם טענו שבחלק משיעורי התורה גברים ונשים יושבים יחד. "בית הכנסת סגור ללומדי תורה במשך כל ימי השבוע ופתוח לאירועים חברתיים מעורבים באולם בית הכנסת, בפריצות שלא כרוח ההלכה", התלוננו.

לדבריהם, הדבר נוגד את כוונת דור המייסדים שהקים את בית הכנסת, שיפעל בקדושה וטהרה ולא בפריצות. כעת מבקשים הרבנים ירחי, צינוירט ועדס להתמנות לנאמני ההקדש על מנת "להרבות תורה בקדושה ובטהרה", כלשונם.

בצד השני ניצבים מנהלי בית הכנסת הוותיקים שמונו לפני שבע שנים, ובהם הצאצאים של מייסדי בית הכנסת שהוקם לפני 110 שנים על ידי משפחות מהשכונה מקרב העדה הפרסית. חלקם מתפללים באופן קבוע במקום וחלקם עורכים שמחות בבית הכנסת. בשנים האחרונות התווספו אליהם מאות צעירים וצעירות מנחלאות, שרואים בבית הכנסת מקום תפילה ומפגש חברתי. בחגים ובימי סליחות נוהרים למקום אלפי מבקרים.

גבאי בית הכנסת אמרו ל'כיפה' כי למכתב הזימון לא קדמו שום תלונות מצד מתפללים או צאצאי המייסדים ואף אחד לא פנה אליהם בנושא או ניסה להידבר איתם. לדבריהם מדובר בניסיון להשתלט על בית הכנסת והם החלו בהחתמת המתפללים והתושבים בשכונה נגד המהלך. "כל "אירוע חברתי" בבית הכנסת מתקיים סביב לימוד תורה או אירועי שמחה (אירוסין, ברית, זבד הבת וכו' אין סתם אירועים חברתיים כפי שמנסים לצייר העותרים", אומרים הגבאים.

"אכן אין תפילות בבית הכנסת במהלך השבוע אך מסיבה פשוטה, בנחלאות ישנם 70 בתי כנסת ואין מספיק מתפללים כדי שיהיה מניין בכולם, אך מידי שבת מתקיים בבית הכנסת מניין קרליבך בו משתתפים מתפללים רבים מאד", מסבירים גבאי בית הכנסת. בבית הכנסת מתקיים מידי שבוע גם שיעורו של הרב דוב זינגר ממקור חיים והרב דוד מנחם. "אמנם יושבים במעורב במהלך השיעור, אך אין אווירה בעייתית או לא ראויה", אומר ל'כיפה' הרב מנחם.

"עדיף שיעלה דחפור על בית הכנסת הזה ושהוא לא יינתן לידיים החרדיות שבזות לכל מה שמייסדי בית הכנסת האמינו בו", אומר ל'כיפה' איש התקשורת, השחקן ג'קי לוי שהתגורר בעבר ליד בית הכנסת והתפלל בו שנים ארוכות.

"הייתי חבר קרוב של חלק גדול מדור המייסדים של בית הכנסת וכששמעתי מה קורה התקוממתי מאד", אומר לוי, "כבר שמעתי על מאבקים בין חרדים לחילונים על בתי כנסת, אך לרוב ההבחנה הייתה מאד בוטה החילונים לא רוצים מקווה והחרדים רצו מקווה, החילונים רצו להפוך בית כנסת לגלריה והדתיים אמרו שיש פה זכר לנפטרים. אך פה יש בית כנסת שהוא אחד המקומות האחרונים שעדיין מייצגים את היהדות הספרדית האמיתית ואני חושב שזה מה שעומד מאחורי העתירה הזו".

לטענתו, בית הכנסת 'אוהבי ציון הוא אחד האחרונים שלא נמצא תחת השפעתה של ש"ס והחרדים והדבר חורה לאלו שמנסים להשתלט על בית הכנסת, "אנשי ש"ס השתלטו כמעט על כל בתי הכנסת בירושלים, אי אפשר למצוא בתי כנסת כיום עם דרשה של אדם ציוני שאינו לבוש שחורים שהוא ללא זקן. כבר לפני שנים, עוד כשהייתי מבקר בתי כנסת מקצועי ראיתי את זה. רק אוהבי ציון בגלל שהם סוג של אצולה נכחדת עמדו על זה שאצלם מי שייתן את הדרשות יהיו חכמי הקהילה שהם אנשי חינוך לשעבר, אנשי ציבור ואנשי בית הדפוס ההיסטורי של רפאל חיים הכהן, בית הדפוס השני בתולדות ירושלים שהוציא לאור את 'דעת מקרא' והמילון של בן יהודה".

לוי אומר כי באותה מידה היה מתנגד למצב הפוך, "לו היו עכשיו מבקשים להקים במקום בית המדרש של חסידות תולדות אהרן במאה שערים בית מורשת של יונה וולך גם הייתי מתנגד בחריפות, למרות שאני אוהב את וולך, מפני שזה ממש הפוך מרוח המייסדים. גם במקרה הזה הקמת כולל של בטלנים בתוך בית הכנסת אוהבי ציון יהיה הפוך לחלוטין מרוח היהדות הספרדית אותה נשאו בגאווה מייסדי בית הכנסת שהיו אנשי עמל ובנו את בית הכנסת בעשר אצבעותיהם פשוטו כמשמעו".

לדבריו של לוי, סיבה נוספת שעומדת מאחורי העתירה היא הערך הנדלני של בית הכנסת, "רוב בתי הכנסת בשכונה קטנים מאד ובחלק גדול מהמקרים מדובר בחדרון שנתרם על ידי זקן גלמוד והפך לבית כנסת. במקרה של בית הכנסת אוהבי ציון מדובר בבית כנסת רחב ידיים עם חצר גדולה, שאפילו המטבחון שלו גדול מרוב בתי הכנסת בשכונה ולכן הוא מושך את תשומת ליבם של העותרים שחפצים להשתלט עליו".

לוי מצביע על כך שלבית הכנסת אוהבי ציון חשיבות תרבותית גדולה, "זה בית כנסת שמאחד סביבו קהילה ותיקה עם משפחות דוגמת משפחת בנאי על שלל כוכביה שעושה בבית הכנסת את שמחותיה ואזכרותיה, חלק גדול ממה שמכונה ירושלים וחלק גדול ממערכוני בית הכנסת של הגשש החיוור מבוססות על בית הכנסת הזה והוא אבן תרבות בתרבות הישראלית

"מה שבאמת מטריד אותם שיש פעילות תרבותית בבית הכנסת, אנשים תוך כדי סיור בנחלאות אנשים נכנסים ושומעים מהמדריך סיפור והיסטוריה ולא מתיישבים בנפרד וזה מטריד את העותרים החרדים והם אומרים זה לא לרוחם של המנוחים שהעמידו את ההקדש אך אני אומר מהכרות אישית שזה בדיוק היה רוחם של המייסדים", אומר לוי.

"אני חושב שגם החרדים צריכים להצטרף למאבק נגד העברת השליטה בבית הכנסת. אם בית הכנסת אוהבי ציון יינתן בסופו של דבר לחרדים, ישמע קול צחוקו של השטן. זה יהיה הומור שחור ועקום ואני מקווה מאד שהעתירה תדחה על הסף", מסיים ג'קי לוי.