עדויות חיילות שהגיעו לרבנים: "הם חושבים שאפשר לחבק אותך מאחורה, או לנשק אותך"

רבנים בכירים אוספים עדויות של חיילות דתיות המשרתות במסגרות מעורבות. "האוהל שלנו מעורב, לישון עם בן באותו אוהל היה בעייתי מאוד".

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/12/16 13:58 א בכסלו התשעז

עדויות חיילות שהגיעו לרבנים: "הם חושבים שאפשר לחבק אותך מאחורה, או לנשק אותך"
דובר צהל. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: דובר צהל. למצולמות אין קשר לכתבה

בשבועות האחרונים ועוד לפני שהחלו המגעים השונים בין צה"ל לרבני הציונות הדתית, החלו מספר רבנים בכירים מהמגזר לאסוף עדויות של חיילות דתיות שיעידו על המצבים הלא פשוטים שהן נתקלו בהם במהלך השירות. את העדויות פרסם יאיר שרקי בחדשות 2.

[embed]https://www.facebook.com/ch2news/videos/10154252308042523/[/embed]

"האוהל שלנו מעורב, וכבת דתייה שמעולם לא נגעה בבן, לישון עם בן באותו אוהל היה בעייתי מאוד", סיפרה אחת מאותן חיילות דתיות. "כשהגיע זמן תפילה אמרו לי שאני צריכה להתפלל באוהל, שבו כל הבנים האלה, חצי עירומים. הלכתי למפקד והוא הבין והבטיח שזה לא יקרה יותר - אבל הוסיף שביומיים הקרובים אצטרך להתמודד עם זה". לדבריה, "בגלל שאנחנו ברמה נוחה אחד עם השני, הם חושבים שאפשר לעשות דברים כמו לחבק אותך מאחורה, להרים אותך או לנשק אותך על הלחי" - דברים שלא חשה עמם בנוח כמי ששומרת נגיעה".

חיילת נוספת סיפרה על מד"ס אותו הוביל חייל גבר, "ישבו מסביב המון אנשים, שבאו לשבת ולתצפת על הבנות שעושות מד"ס". חיילת נוספת סיפרה איך בזמן שמירה בשבת החייל ששמר עימה כיבה את האור והחל לצפות בסרט, מה שגרם לה לחוסר נעימות.

פורום הרבנים, שמרכז את המוסדות שמגייסים את תלמידיהם באלפים כל שנה לצבא, התכנס השבוע בביתו של הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, כדי לנסות ליישר קו ולהרגיע את הרוחות. "הנושא של שירות משותף הדליק את כולם, ללא יוצא מהכלל, כולל אלה שבעד שירות בנות דתיות בצבא, כי זה קו אדום", אמר הרב דרוקמן, "חשתי משבר אמון עמוק עם צה"ל".

(צילום: יחצ)

שלשום נפגשו שורת רבנים בכנס בו קראו לרמטכ"ל "לא לתת יד לפילוג הצבא". הרב שמואל אליהו שנכח במפגש סיפר ל'כיפה' כי "יוזמת הצבא עלולה לפגוע בצה"ל באופן אנוש ואנחנו לא היינו מוכנים לשבת בחיבוק ידיים כשמנגד מכינים את אסון יום הכיפורים הבא ומחלישים את הצבא כדי לקדם ערכים פמיניסטים. אי אפשר לשבת בשקט כשהמדינה שלנו עושה מעשה כל כך לא הגיוני, לפגוע ב- 30% מהמתגייסים, לפגוע במגמת השילוב של חיילים חרדים ובשביל מה? הרי כל הקצינים בדרגי השטח מבינים שמדובר בטעות מבצעית. יש לנו אוייבים שרוצים לבלוע אותנו חיים אז באיזו רשות מותר לצמצם את צה"ל בשליש כוח?".

(צילום: פלאש 90. Ohad Zwigenberg)

בצה"ל שמעו את הקולות ואתמול התקשר הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט לרב חיים דרוקמן ובישר לו שבצבא מוכנים לדון וללבן את המחלוקות סביב פקודת 'השירות המשותף'. בזמן הקרוב יוקם 'הפורום המשותף' שבו יקחו חלק נציגים מאיגוד המכינות, איגוד ישיבות ההסדר, המדרשות והמכינות לבנות, רבנים צבאיים במילואים והרבנות הצבאית הראשית.

הפורום יגבש נייר עמדה בנושא ההשלכות של פקודת 'השירות המשותף' על חיילים וקצינים דתיים. לאחר מכן יוגשו ההמלצות לרא"ל אייזנקוט ותוקם ועדה משותפת, לפורום ולצבא, שתבחן את יישום ההמלצות בשטח. עם זאת, בצה"ל לא מתכוונים לסגת מכוונתם לבחון את אפשרות שילובן של נשים כלוחמות והדבר ייעשה תוך התחשבות בחיילים והחיילות הדתיות.