סרטון צה"לי: מחבלות מסוכנות פחות ממחבלים

האיום על כוחות הצבא מצד מחבלת הוא "נמוך בהרבה ממחבל זכר", כך עולה מסרטון צה"לי שהופץ לאחרונה. מה זה אומר מבחינת צה"ל על הלוחמות שהוא מגייס?

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/11/16 08:54 כ בחשון התשעז

מה חושב צה"ל על איכות הלוחמות שלו ניתן אולי להסיק מהיחס שלו כלפי מחבלות. מסרטון צה"לי של חטיבה מרחבית שומרון, שפורסם לאחרונה בתקשורת, עולה שבצבא מחשיבים את המחבלות כפחות מאיימות ומסוכנות מאשר מקביליהן הגברים.

הסרטון, שהופץ בשבועות האחרונים בצה"ל, מציין כי בחודשים האחרונים פיגועי דקירה רבים נעשו על ידי נשים. בפניה ללוחמי ומפקדי צה"ל אומרים בסרטון כי יש להימנע מביצוע ירי מיידי לעבר המחבלות כשרק אם אין ברירה ניתן לעשות זאת. בכתוביות הסרטון הודגש כי "תוצאותיהן החד־משמעיות של נטרול המפגעות הן מוטיבציות נקמה גוברות בקרב הציבור הפלסטיני. לאור כך חשוב להדגיש שנטרול המפגעת על ידי איתור מקדים, אקט קרב מגע ואם נדרש נוהל מעצר חשוד, יהיה בעדיפות על פני נטרול מיידי בירי. נטרול מפגעת ללא הריגה יצמצם בגזרתנו את איתור המפגעים הפוטנציאליים שמתגייסים לאחר מות מפגעת במגע עם כוחותינו".

(צילום: צילום מסך מיוטיוב)

סיבה שניה, אותה מעלים בסרטון לגבי נשים שבאות לבצע פיגועים,היא העובדה ש-"האיום שהן מהוות לכוח בשטח נמוך בהרבה ממחבל זכר". טענה זו מעלה שאלה מעניינת שכן אם זו הגישה בצה"ל, שמחבלות ממין נקבה מהוות סכנה נמוכה יותר במגע עם צה"ל מאשר מחבלים זכרים, האם טענה זו, להבדיל כמובן, לא תקפה גם במקרה של לוחמות שבאות במגע עם האויב? האם בצבא סוברים שנשים לוחמות מאיימות פחות על האויב מאשר לוחמים גברים? ואם התשובה לשאלות הנ"ל חיוביות, מדוע בוחרים בצה"ל להמשיך ולקדם שילוב נשים במערך הלוחם?

אל"מ במיל' ח"כ מוטי יוגב. הגיב על הרצון לבצע שינויים בשילוב נשים במערך הלוחם של צה"ל ואמר כי "מטרת צה"ל היא להגן על קיומם של עם ומדינת ישראל ולנצח בקרב. מה שישרת את זה יבורך ומה שיפגע בכך, נפעל שלא ימומש."

מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות מספר מקרים בשנה החולפת בהם בוצעו פיגועי דקירה על ידי פלסטיניות, בוצע באוגדת איו"ש ניתוח מבצעי של מאפייני איום זה. במסגרת בחינה זו שמטרתה להתמודד עם האיום באופן יעיל ומקצועי ולמנוע התפתחות של מעגלי השראה נוספים, הופקו לקחים אשר תורגמו להנחיות המיועדות לכוחות בשטח. הסרטון מוצג לחיילים המשרתים בקו יהודה ושומרון במטרה להבהיר להם את המצופה מהם במקרים מסוג זה. בכל מקרה, אין שינוי בהוראות הפתיחה באש, במקרים של סכנת חיים החיילים מונחים לירות להסרת האיום.

כמו כן, אין כל קשר בין טענת הכתב לבין עידוד גיוס הלוחמות. צה"ל פועל על מנת לשלב נשים במגוון תפקידים ומקצועות, ביניהם תפקידי לחימה. הלוחמות בצה"ל עוברות הכשרה ייעודית לתפקידן אשר תואמת את המשימות אותן נדרשות לבצע."

[embed]

]