סקר: רוב הציונות הדתית מתנגדים לחוק הגיור של שטרן

מכון הסקרים 'מסקר' מצא כי רוב מוחץ של בעלי הדעה בציונות הדתית מתנגדים לחוק הגיור שהגיש אלעזר שטרן. רק 23% מכלל הליברליים תומכים בחוק, בניגוד לתמיכתם הגורפת של צהר ובית הלל למהלך

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/03/14 07:05 כה באדר ב'

סקר: רוב הציונות הדתית מתנגדים לחוק הגיור של שטרן
דובר צהל, צילום: דובר צהל

77% אחוזים מבעלי הדעה בציונות הדתית מתנגדים לחוק הגיור של חבר הכנסת אלעזר שטרן, כך עולה מסקר בלעדי של מכון הסקרים 'מסקר' ל'כיפה'.

הסקר, אשר נערך בניהולו המקצועי והמדעי של ד"ר עדו ליברמן, בדק בקרב 502 בני הציונות הדתית מהי עמדתם בנושא חוק הגיור השנוי במחלוקת של שטרן. מתוך המדגם שליש מגדירים עצמם בעלי השקפה ציונית דתית תורנית, 40% מגדירים עצם בעלי השקפה דתית ציונית קלאסית ו-26% מגדירים עצמם בעלי השקפה ציונית דתית ליברלית.

בסקר עולה כי מבין בעלי הדעה, היינו ללא אלו אשר טענו כי אין להם דעה בנושא, 77% מקרב כלל הנשאלים טענו כי הם מתנגדים לחוק, זאת לעומת 23% שתומכים בחוק.

כך, עולה כי רוב מוחלט של בעלי הדעה בציונות הדתית מתנגדים לחוק השנוי במחלוקת, זאת על אף תמיכתם של ארגוני הרבנים 'צהר' ו'בית הלל' לחוק, עם זאת, קרוב ל-50 אחוזים טענו כי אינם מבינים בחוק, דבר אשר עלול להטות את התוצאות בהמשך, בשל הזמן הרב עד מושב הקיץ של הכנסת במאי 2014, אז ימשיכו הדיונים.

עוד עולה בסקר כי באופן צפוי, ככל שהנסקר מגדיר עצמו יותר תורני, היינו מזרם החרד"ל, הוא מתנגד יותר לחוק, יש להעריך על רקע התנגדותם הנחרצת של רבני הזרם, כגון הרב דב ליאור, הרב מרדכי שטרנברג ועוד. כך עולה כי רק אחוז אחד בלבד מבני הזרם התורני דתי תומך בחוק הגיור, לעומת 55% אשר מתנגדים ו-43% אשר אין להם דעה בנושא.

בציונות הדתית הקלאסית מתחבטים יותר בשאלה אך גם בגזרתם נרשמת התנגדות ברורה לחוק עם 38.7% שמתנגדים, 9% שתומכים ו52% שאין להם דעה בנושא.

מפתיעים יותר מכל הינם אנשי הציונות הדתית הליברלית, אשר רבותיהם, כדוגמת רבני צהר ובית הלל, הביעו תמיכה בחוק. רק 23.5% מהליברלים תומכים בחוק, לעומת 18.1% אשר מתנגדים לו. תסמין נוסף אשר עולה כאן הינו בשאלה מהי מידת ההשפעה של הרבנים הליברלים על בני קהילותיהם. לא פחות מ-58% מהליברלים אינם בקיאים מספיק בנושא או טוענים שאין להם דעה, לעומת 43% מבני הזרם התורני דתי. כך, ניכר כי מידת ההשפעה של הרבנים הליברלים על קהילותיהם חלשה משמעותית מאשר השפעת רבני החרד"ל על בני הזרם התורני דתי.

(צילום: מסקר)

גם בדעות בין הגברים לנשים נמצאו הבדלים כשמקרב הנשים 24.4% מתנגדות לחוק לעומת 9% שתומכות בו, זאת לעומת 13% מהגברים שתומכים בחוק ו51% שמתנגדים לו.

כזכור, חוק הגיור של אלעזר שטרן מבקש לאשר לרבני עיר להפעיל מכוני גיור בערים השונות, זאת לעומת המצב הקיים בו ישנם רק מספר מכוני גיור בארץ שמפעילים הרבנות הראשית. על פי טענתו של שטרן מדובר בחוק אשר יאפשר ליותר גרים להתגייר. עם זאת, רוב רבני הציונות הדתית ומפלגת הבית היהודי מתנגדים לחוק מכיוון שהוא מעקר את סמכותו של הרבנות הראשית, דבר אשר עלול להביא לחיזוק הגיורים הרפורמים והקונסרבטיבים.

(צילום: מסקר)