סקר חדש: דתיים וחילונים רוצים לגור יחד

ליהודים וערבים נוח לגור בישראל, חיילים נחשבים לקבוצה התורמת ביותר למדינה ולשמאל ככל הנראה אין סיכוי לנצח בבחירות. כך עולה מסקר של המכון למדיניות העם היהודי שפורסם לקראת יום העצמאות

חדשות כיפה 20/04/17 16:34 כד בניסן התשעז

סקר חדש: דתיים וחילונים רוצים לגור יחד
shutterstock, bikeriderlondon, צילום: shutterstock, bikeriderlondon

דתיים מועניינים לגור בשכנות לחילונים, יהודים וערבים דווקא לא משתגעים על האפשרות להיות שכנים, חיילים נתפסים כקבוצה התורמת ביותר למדינה גם בקרב הציבור הערבי ולא מעט אנשים סוברים שבישראל יש חופש ביטוי גדול מידי. נתונים אלה ועוד נחשפו היום (חמישי) בכנס מיוחד של המכון למדיניות העם היהודי.

הסקר נערך ע"י מכון פאנלס פוליטיקס בקרב מדגם של 1,300 אנשים, עבור המכון מיסודה של הסוכנות היהודית. מטרת הסקר והמחקר, שאת עבודתו ריכז שמואל רוזנר, היתה לבחון את מידת הפלורליזם של החברה הישראלית לקראת יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל.

לפי הסקר, לכ-90% מהיהודים ו-80% מהערבים תושבי הארץ, נוח עד נוח מאוד לחיות בישראל כ-"מי שהם" מבחינת רמתם הדתית ודעתם הפוליטית. (רמה דתית ודעה פוליטית). יש לציין כי מידת הנוחות רווחת יותר בין היהודים ככל שהם "דתיים יותר" ו- "ימנים יותר".

בנוגע לשכונות מעורבות לדתיים וחילונים, 81% מהדתיים ענו שהיו רוצים לגור בשכנות לחילונים, בעוד ש-50% מהחילונים מעדיפים שלא לגור ליד חובשי כיפות. בתחום העדתי והפוליטי התמונה עוד יותר ורודה, כשרוב מוחלט של הישראלים סוברים שאין כל בעיה בשכנות משותפת של אשכנזים ומזרחיים ושל ימנים ושמאלנים.

למעוניינים לנגב חומוס בדמשק, כדאי להתמקד קודם בהשכנת השלום בין היהודים והערבים כאן בארץ. 73% מהנשאלים הערבים אינם מעוניינים לגור בשכנות ליהודים, בעוד 68% מהיהודים השיבו בצורה דומה. בנושא לימודים משותפים התמונה מעט שונה כש-43% מהערבים היו שולחים את ילדיהם ללמוד עם יהודים.

(צילום: המכון למדיניות העם היהודי)

מדוע הימין מנצח בבחירות האחרונות ניתן ללמוד מכך שלפי האינדקס 51% מהנשאלים מגדירים את עצמם כימניים (רגילים או מתונים), 27% משייכים עצמם למרכז ו-16% מצביעים למפלגות שמאל. לכל המתלוננים על כך שחופש הביטוי בישראל אינו מפותח מספיק נכונה הפתעה. 74% מהערבים ומחצית מהיהודים בטוחים שחופש הביטוי הנהוג בארץ הינו מוגזם.

נתונים מעניינים נוספים שעלו מהמחקר, מלמדים על הקבוצות שתורמות הכי הרבה למדינת ישראל בעיני האוכלוסיות השונות. הקבוצה שנתפסת כתורמת ביותר לחברה בקרב היהודים, היא קבוצת 'החיילים'. אחריה מגיעות קבוצות 'האשכנזים', 'החילונים', 'המזרחיים' ו-'הקיבוצניקים'. הקבוצות שהאוכלוסייה היהודית חושבת שמידת תרומתן למדינה פחותה, הן קבוצת 'הערבים מוסלמים', 'החרדים', 'בדואים', 'בחורי ישיבות' ואחרונים 'אנשי שמאל'.

נשיא המכון למדיניות העם היהודי אבינועם בר יוסף, הגיב לנתונים ואמר כי"ערב יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל, שוב מוכח מעבר לכל ספק באינדקס הפלורליזם כי הצלחתה הגדולה ביותר של מדינת היהודים היא בעליה ובקיבוץ גלויות. יהודים שעלו מיותר מ-90 מדינות רוצים לחיות ביחד, להקים משפחות ביחד, ויחד לבנות עתיד משותף. העובדה שרבים מאזרחיה הערבים של  ישראל מגדירים עצמם קודם לכל כישראלים וחשים נוח לגור בארץ מעודדת ביותר. יחד עם זאת, יש עדין מה לעשות כדי להגיע לשוויון מלא לכלל אזרחי המדינה".