סקר השבת בציונות הדתית: מוכנים להתפשר, מתנגדים להכשיר חילול שבת

80% מהציבור הדת לאומי תומך במתווה שישמר את הסטטוס קוו ומוכן להתפשר בנושאי השבת. עם זאת, הוא גם מתנגד לחילול שבת המוני במרחב הציבורי

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/09/16 09:15 כד באלול התשעו

סקר השבת בציונות הדתית: מוכנים להתפשר, מתנגדים להכשיר חילול שבת
הגרעין התורני בעכו, צילום: הגרעין התורני בעכו

סקר חדש על השבת מראה, כי הציונות הדתית בעיקר מבולבלת ונבוכה לנוכח עמדתה בנושא השבת בישראל.

הסקר, שנערך ע"י מכון 'מסקר' בהנחיית ד"ר עידו ליברמן ממכללת הגליל המערבי, למד כי למעלה מ 80% מהציבור הדתי הלאומי בישראל תומך בהמשך "הסטטוס קוו" ובמסגרתו מתן אישור לביצוע עבודות חיוניות בשבת ואף העלמת עין מפתיחת מתחמי בילוי ועסקים ביום המנוחה או חתירה לגיבוש הסכם חברתי הכולל פשרות משמעותיות בנושא שמירת השבת. עם זאת, הסקר גם מראה, כי אותו הציבור יתקשה לתת הכשר לחילול שבת המוני במרחב הציבורי ובמיוחד לכזה אשר מאופיין ב "חתימה ציבורית" משמעותית.לדוגמא, 82% מתנגדים לאישור תחבורה ציבורית בשבת ו- 42% מתנגדים לפעילות מסחר ביום המנוחה.

ד"ר עידו ליברמן, חוקר החברה הישראלית בחוג לסוציולוגיה במכללה האקדמית גליל מערבי מנסה להסביר את הסתירה: "בציבור הדתי קיימת תחושה של מבוכה ובלבול באשר לסוגיות השבת הציבורית נוכח המתח הפנימי המובנה בין שני ערכי היסוד: מחד, שמירת השבת כציווי הלכתי המנחה את העם היהודי במולדתו ומאידך הכרה במציאות הישראלית, בצרכי הציבור החילוני ושמירה על אחדות העם לחיזוקה הלאומי של ישראל. הסקר מוכיח כי כחלק מהסדר רחב ומוסכם מוכן הציבור הדתי לאומי להעלים עין או לקבל בהכנעה תופעות מסוימות של חילול שבת הכרחי בכדי לשמר את אופייה הכללי במרחב הציבורי"

לאחרונה העלה שר הפנים, אריה דרעי, יוזמה בה קרא להסדרת השבת במרחב הציבורי, תוך מתן היתר פעילות למספר מצומצם של מרכזי מסחר ובילוי. יוזמת דרעי מתקבלת באופן חצוי על ידי הציבור הדתי לאומי כאשר 35% תומכים בה ואילו 33% מתנגדים. לעומת זאת, אמנת גביזון-מידן שגובשה בתחילת שנות האלפיים, המתנה את שמירת השבת בתחום המסחר במתן היתר להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות כמו גם פתיחת מקומות בילוי ותרבות (ולהיפך), זוכה למעט יותר תמיכה בקרב הציבור הדתי לאומי 41% לעומת 34% מתנגדים.

מפילוח הנתונים עולה כי קיים קשר ישיר בין קבוצות גילאי הנשאלים למדד הפשרנות בנושא השבת כאשר הנשאלים בקבוצת הגיל הצעירה (16-30) גילו את הנכונות הגבוהה ביותר לפשרות לעומת קבוצת הגיל המבוגרת ביותר (בני ה-51 +) היו הכי פחות גמישים.

בשורה התחתונה, נראה ע"פ הסקר, שהציונות הדתית מבינה שצריך להגיע להסכמה על מתווה שיסדיר את אופיה של השבת במרחב הציבורי, גם אם הדבר יצריך גמישות והתפשרות של שני הצדדים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן