סקר בתי הכנסת: מי העדה הנדיבה ביותר?

סקר שמתפרסם השבוע חושף נתונים סטטיסטיים מפתיעים ומרתקים על הרגלי התרומות של מתפללי בתי הכנסת בישראל. איזה כיבוד הכי יקר ואיזו עדה הנדיבה ביותר?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 30/08/15 15:30 טו באלול התשעה

סקר בתי הכנסת: מי העדה הנדיבה ביותר?
Aleksandar Todorovic / Shutterstock.com, צילום: Aleksandar Todorovic / Shutterstock.com

נתונים מרתקים במיוחד מתוך בתי הכנסת עולים בסקר מיוחד שבוצע במהלך השנה האחרונה באמצעות האפליקציה של "שקל החודש". הנתונים כוללים התחייבויות בסך כ-3.4 מיליון ₪ של התחייבויות ונדרים לבתי כנסת. מתוכם מתועדים תשלומים - בכל אמצעי התשלום - של כ-3.3 מיליון ₪. נתון המעיד על מוסר תשלומים גבוה של המתפללים (כ-98%!) לבתי הכנסת.

מהנתונים עולה שתרומה ממוצעת לבית הכנסת בגין קניית מצוות עומדת על 268 ₪. כשבודקים את סכומי התשלום לפי סוג עליה מתבררת תמונה חדשה של טווח ה״מחירים״ לעלייה, כדלהלן:

בניגוד למה שחושבים בדרך כלל העלייה לתורה ל״כהן״ היא כמעט הכי יקרה, בממוצע משלמים עבורה בבתי-הכנסת בישראל כ-104 ₪, בעוד שעליית "לוי" נמכרה בסכום הממוצע הנמוך ביותר - 53 ש"ח בלבד. "שלישי", משום מה, היא העלייה היקרה ביותר למעט מפטיר ומחירה עומד על 105 ₪. "רביעי" - 86 ₪ ועליית ״חמישי״ - 95 ₪ בממוצע.

עליית ״שישי" שנחשבת כ''יוקרתית'' אינה יקרה יחסית וזוכה לממוצע של 93 ₪, ואילו "שביעי" עם 79 שקלים. "מפטיר" היא העלייה החשובה והמחירים עבורה מזנקים במאות אחוזים, עם לא פחות מ-568 ₪ בממוצע.

לצד מכירת העליות לתורה, סקרו ב"שקל הקודש" גם את קניית הכיבודים הפופולאריים: הכיבוד לפתיחת ארון הקודש והוצאת ספר התורה מקבל ''תג מחיר'' גבוה למדי של 1,022 ₪ בממוצע. הגבהת התורה בסיום התפילה - 355 ₪ בממוצע ו"גלילת התורה" - 196 ₪ בממוצע.

ומי העדה הנדיבה ביותר? גם הנושא הזה נבדק, בהתאם לנוסח התפילות והתוצאות מרתקות במיוחד. את המקום הראשון מקבלים בפער גדול בתי הכנסת בנוסח חב״ד (סידור 'תהילת ה'') עם 419 ש"ח ממוצע תרומה לבית הכנסת. אחריהם בתי כנסת בנוסח אשכנז: 269 ₪. נוסח חסידי עם 257 ₪, נוסח ׳אחיד׳ 201 ₪, נוסח ספרדי 196 ₪, נוסח 'ספרד' 191 ₪. את הרשימה סוגרים בתי כנסת בנוסח תימני עם 94 ₪ ממוצע תרומה לבית הכנסת.