סערה ברשת נגד נחום ברנע: חצה קו אדום

הפרשן הבכיר של ידיעות אחרונות כתב על משפחות שלושת החטופים שהן תרות אחר מיקרופונים, הגולשים זועמים ודורשים התנצלות מהעיתון. "יש גבול לחופש הביטוי"

חדשות כיפה דניאל בשך, כיפה 22/06/14 17:21 כד בסיון התשעד

סערה ברשת נגד נחום ברנע: חצה קו אדום
עידו קינן -cc-by-sa, צילום: עידו קינן -cc-by-sa

"כל משפחה מתמודדת עם אסון מהסוג הזה בדרכה, יש מי שמסתגר בשתיקה, יש מי שתר אחר מיקרופונים, יש מי ששומר את מצוקתו לעצמו, יש מי שחולק אותה עם העולם כולו. משפחות הנערים בחרו במיקרופונים" כך כתב במוסף סוף השבוע של ידיעות אחרונות, העיתונאי חתן פרס ישראל נחום ברנע, ויצר סערה ברשת.

בעקבות דבריו של ברנע שטף גל של מחאה את הרשת, בדרישה מעיתון ידיעות אחרונות להתנצל על פרסום הדברים. "קומם אותי לקרוא את הדברים האלה", מספרת לכיפה שפרה ארליך קופל, המעצבת הגרפית שעומדת מאחורי סטטוס וויראלי שצבר מאות שיתופים. "הרגשתי שלכאורה הוא מדבר על סולידריות, אבל בפועל הוא הציג את משפחות כרודפות אחרי התקשורת, כהורים שפועלים כדי לקדם את את האג'נדה שלהם. זה פשוט דוחה ומגעיל".

(עיצוב: שפרה ארליך קופל)

נחום ברנע, עיתונאי מוערך בתחומו, כותב מידי שבוע טור פרשנות במוסף 'ידיעות אחרונות'. השבוע, תחת הכותרת מדינה אחת, כתב ברנע בטורו כי רק לפני יומיים שב לארץ, וכי הוא לא מבין את הטענה כי יש שתי מדינות, מדינת תל אביב ומדינת המתנחלים. לטעמו אין לו דרישה וציפייה מהציבור שיעצרו את סדר יומם. "אנשים צופים במשחק המונדיאל או באח הגדול ועדיין מבקשים בכל ליבם שהפרשה תסיים בהפי-אנד. הם לא צריכים להרגיש אשמים: גורל הילדים לא בידיהם" כותב ברנע.

בנוסף המשיך ברנע והזהיר את הורי הנערים כי הם משמשים כלי פוליטי עבור לובי המתנחלים. "אני מקווה שהן מבינות שהן כלי משחק בידי גורמים חזקים מהן", מזהיר ברנע, "הפוליטיקאים משחקים בהם, ראשי לובי המתנחלים משחקים בהן. רגע אחרי שגורל הנערים יתברר, ייעלמו המיקרופונים, תסתיים השליחות הלאומית".

כאמור, בעקבות דבריו עלתה דרישה ברשת כי ידיעות אחרונות, בו מפרסם ברנע את הדברים, יתנצל. "אני מבחינתי לא מצפה מברנע שיתנצל, לא כי הוא לא צריך אלא כי אין לי ציפיות ממנו, אבל אני כן מצפה מידיעות אחרונות שלא יפרסמו כזה דבר", מבקשת ארליך קופל להבהיר "יש חשיבות לחופש הביטוי, אבל גם יש גבול. כמו שבצדק, לא נפרסם דברים לצידוד יגאל עמיר, כי זו חציית קו אדום, גם במקרה הזה ברנע חצה קו אדום. והניסיון להשתמש בחופש הביטוי, הוא תירוץ חבוט שמנוצל לכל דבר".

העובדה שהסטטוס זוכה למאות לייקים ושיתופים, הפתיע את ארליך קופל. "אני חושבת שאנשים מרגישים סולידריות. ברור לי שרוב עם ישראל, כולל בשמאל, מרגיש זאת, אבל מיעוט קטן לא מרגיש, ולו יש הרבה פעמים מיקרופון. זו לא חלוקה של ימין ושמאל, זה חלוקה של רוב העם ומיעוט שמקבל במה".