סמוטריץ' על פסיקת בג"ץ: "החלטה חמורה ומסוכנת"

הציונות הדתית קיבלה את פסיקת שופטי בית המשפט, על התרת פתיחת מרכולים בשבת, ברגשות מעורבים. ח"כ מועלם: "על שמירת השבת בית המשפט העליון מחריש". ח"כ עזריה: "החברה הישראלית מגוונת. יש לאפשר מקום לכולם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/04/17 19:46 כג בניסן התשעז

סמוטריץ' על פסיקת בג"ץ: "החלטה חמורה ומסוכנת"
אילוסטרציה בלבד. Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה בלבד. Yonatan Sindel, פלאש 90

תגובות מעורבות על החלטת בג"ץ הערב (רביעי) להתיר פתיחת מרכולים בתל אביב בשבת. לצד הטוענים לרמיסת הדמוקרטיה והמדרון החלקלק שנוצר בסוגית שמירת השבת במרחב הציבורי, היו כאלה שבירכו על ההחלטה וטענו שהיא מידתית.

ח"כ בצלאל סמוטריץ', שבעבר איים שהחלטה ברוח זו היא עילה לפירוק הקואליציה, הגיב לפסיקת השופטים ואמר כי "החלטת בג"ץ לאפשר את פתיחת המרכולים בתל אביב בשבת היא החלטה חמורה ומסוכנת שעלולה לגרור בעקבותיה חילול שבת המוני בערים רבות שיבחרו ללכת אחרי עיריית תל אביב".

לדבריו, "חילול השבת פוגע בציביונה היהודי של מדינת ישראל ובערכים סוציאלים חשובים. הנאורות מייצרת עבדות מודרנית שנאלצת לספק את צרכיה האגואיסטים של קבוצה דווקנית שמתעקשת לערוך שופינג דווקא בשבת. לצערי הממשלה שאני שותף לה גררה רגליים וחששה לקבל הכרעה ובכך גלגלה את הכדור למגרשו של בג"ץ שקיבל אותו בשמחה ובזרועות פתוחות וראה בכך הזדמנות נוספת לקידום האג'נדה האזרחית נאו-ליברלית שלו ולקעקע את אופיה היהודי של המדינה".

סמוטריץ' הוסיף כי הוא קורא לחברי המפלגות החרדיות "להפעיל את הסעיף בהסכם הקואליציוני שלהם שקובע כי אם בג"ץ יפגע בסטטוס קוו העניין יתוקן מאופן מידי בחקיקה. החלטת בג"ץ שמקבעת לראשונה את חילול השבת באופן חוקי רומסת את הססטוס קוו ברגל גסה ותיקון העיוות הזה בחוק הוא מחויב המציאות. אנחנו כמובן נוביל את התיקון הזה ביחד איתם".

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)

דברים ברוח דומה אמרה יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי. "בישראל זועקים על חילול בתי קברות יהודיים בארה"ב, היא ציינה, "אך על שמירת השבת בית המשפט העליון מחריש. פסיקת בג"ץ היום המתירה פתיחת מרכולים בשבת, היא החלטה אומללה הפוגעת בקדושת השבת ומאפשרת פתח לחילול שבת המוני, לפגיעה ברגשות הציבור הדתי והמסורתי לא רק בתל אביב. מעבר לכך פסיקה זו פוגעת במעמדם ובפרנסתם של בעלי עסקים השומרים שבת ובעובדים המבקשים להיות עם משפחותיהם בשבת".

לדבריה, "כמו במקרים אחרים, בהחלטתו היום בג"ץ לא מותיר ברירה אלא לחוקק חוק שישמור על קדושת השבת ולא יתן יד לפגיעה בציביונה היהודי של המדינה".

בניגוד לחברי הבית היהודי בסיעות האחרות לא קיבלו את פסיקת בג"ץ בצורה כל כך קשה. ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד, אמר כי "בסופו של דבר שוב הממשלה הכריחה את בג"צ להכריע בסוגיות על אופיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. כאשר המחוקק מתרשל במילוי חובתו הוא לא מותיר ברירה לבד מכך שבג"ץ הוא זה שיקבע סוגיות יסוד של חיינו מדינת ישראל. טוב שיש שופטים בירושלים".

ח"כ רחל עזריה מכולנו, המכהנת כיו"ר השדולה ליהדות ישראלית ומיוזמי הצעת חוק השבת אמרה כי "בית המשפט העליון הבהיר היום שהרשויות המקומיות הן אלו שצריכות לקבל את ההחלטה כיצד השבת תראה במרחב הציבורי שלהן. ההחלטה דומה להצעת חוק שאנו מקדמים בכנסת אשר מבוססת על אמנת גביזון-מדן שמסדירה את מעמד השבת ונותנת סמכויות רחבות לרשויות המקומיות, זאת כיוון שהחברה הישראלית היא מגוונת, לכל מגזר וקהילה יש דרך אחרת לחגוג את השבת ויש לאפשר מקום לכולם".

(צילום: פלאש 90. מרים אלסטר)

בתנועת נאמני תורה ועבודה ציינו גם הם את אמנת גביזון-מדן ואמרו כי פסיקת בג"ץ היא "תוצאה של סחבת, הגיע הזמן לקדם את בחקיקה את אמנת גביזון-מדן". לדבריהם, "החלטת בג"ץ שנותנת חותמת לחוק העזר של עיריית תל אביב לפתיחת עסקים בשבת היא תוצאה ישירה של הסחבת הפוליטית של שרי הפנים. גרירת הרגליים בסוגיה וחוסר הרצון להסדיר בחקיקה את נושא השבת במרחב הציבורי מביא לבסוף להכרעת בג"ץ שמשמש כמבוגר האחראי. לצערנו ההחלטה עלולה להפוך לעוד אבן במאבק הניטש על דמותה של השבת שממשיך לשסע בין חלקי העם".

לטענתם, "עוד לא מאוחר מדי לקחת אחריות ולקדם את הצעת החוק להסדרת השבת במרחב הציבורי ברוח אמנת גביזון-מדן של הח"כים זוהר, טרכטנברג, עזריה ושטרן שנולדה ביוזמת התנועה. לפני שמתחילים להטיח האשמות בבג"ץ על הפוליטיקאים לקחת אחריות ויפה שעה אחת קודם".

יו"ר התאחדות הסוחרים יאיר קורח אמר כי "בית המשפט מצמצם ומגביל בהחלטתו את תופעת פתיחת המרכולים השבת בתל אביב בשליש. אך כמדינה אנו צריכים לשאוף לסגירת מסחר כוללת בשבת והפרדתו מתרבות הבילוי והפנאי ביום זה. בפסיקתו בית המשפט מצביע על מחדלי שר הפנים בסוגיית המסחר בשבת, ועל סירובו העיקש להימנע מקבלת החלטה. יחד עם זאת בית המשפט יוצר שינוי חיובי של המציאות, בהפחתת המסחר בשבת בתל אביב ומונע מהעירייה מלפתוח את כלל המסחר בשבת על דעת עצמה.

מסחר בשבת אינו סמל לחופש הפרט אלא לשעבוד שלו. כעת על חברי הכנסת לראות את טובת כלל הציבור, לייצר הפרדה בין בילוי ופנאי ובין מסחר קמעונאי בשבת, ולהגן על יום המנוחה השבועי של בעלי עסקים קטנים ועובדים שכירים, לא רק בתל אביב כי אם בכלל הארץ".

במרכז ליב"ה טענו כי "החלטת בג"צ היא רמיסה נוספת של זהותה היהודית של מדינת ישראל. פעם נוספת לוקח בג"צ את הסמכות מהעם ומנבחריו. למרות קיומו של חוק ברור - המבטא את רצון העם בישראל לשמור על אופייה של השבת במרחב הציבורי - החליט בג"צ לרמוס את רצון אזרחי ישראל לשמירת הזהות היהודית ההיסטורית ולרסק את הסטטוס קוו על ידי הכשר ציבורי למסחר בשבת".

בליב"ה האשימו בפסיקה את שר הפנים אריה דרעי, "שתיקת שר הפנים אריה דרעי שקיבל את הסמכות על תשובת המדינה בנידון מטילה עליו באופן אישי את האחריות להחלטה זו, הפורצת פירצה חמורה בשמירת השבת במדינת ישראל.

מעבר לאבסורד שבמתן פרס לעברייני החוק, יש כאן מדרון חלקלק לפגיעה בשמירת השבת בשאר ערי ישראל- כפי שניתחנו בדו"ח "פריצת הסטטוס קוו - פגיעה בהסכמה הלאומית" ושהוצג בפני ועדת המנכ"לים שמונתה לדון בעניין - ממנו עולה כי החלטה זו תשפיע על שאר ערי ישראל. אנו קוראים לחברי הכנסת לחוקק חוק שיבלום את החלטת בג"צ ויסדיר את ההסכמה הלאומית שעניינה הוא חיזוק שמירת השבת במרחבים הציבוריים של מדינת ישראל".

התנועה למדינה יהודית הפנתה אצבע מאשימה לחוסר ההחלטיות של ממשלת ישראל, "לאחר שהממשלה בחרה שלא להחליט, שופטי בג"צ החליטו במקומה ועשו את זה בדרכם האופיינית ששמה את היהדות ושמירת השבת במקום האחרון. לכן המפסידים העקריים מפסק הדין הם כלל אזרחי המדינה היהודית, לרבות הסוחרים ועובדי השבת האומללים שנאלצים לעבוד גם בשבת. כעת המבחן הוא של המפלגות שמעלות על נס את שמירת השבת, או שידרשו את שינוי החוק כך שלא יתאפשר עוד מסחר בשבת, בתל אביב ובכל מקום אחר, או שבקרוב כדור השלג המסוכן הזה יצבור תאוצה בדרך להרס השבת והאופי היהודי של מדינת ישראל."