סמוטריץ: לא נוכל להסכים לפגיעה במכינות, בשירות הלאומי ובביטחון יו"ש

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ הגיב על טיוטת תקציב המדינה והבהיר: התקציב כולל שורה של קיצוצים חמורים שאין סיכוי שיעברו בבית היהודי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/08/15 21:30 יח באב התשעה

סמוטריץ: לא נוכל להסכים לפגיעה במכינות, בשירות הלאומי ובביטחון יו"ש
דוברות, צילום: דוברות

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' על טיוטת תקציב המדינה שפרסם היום משרד האוצר, ומבהיר כי "טיוטת התקציב שפרסם היום משרד האוצר כוללת שורה של קיצוצים חמורים שאין סיכוי שיעברו בבית היהודי".

סמוטריץ מציין כי כדוגמא בין היתר את הפגיעה בתקציבי הביטחון של ההתיישבות ביהודה ושומרון, שסובלת מהחמרה במצב הביטחוני. "האתגרים הניצבים בפני ההתיישבות ביהודה ושומרון הם כאלה שמחייבים דווקא תוספת תקציבית ובוודאי שלא קיצוץ. כך אתגרי הביטחון וכך גם ההקפאה החמורה של הבניה והתכנון על הנזקים בכלכליים הכבדים שהיא גורמת לרשויות המקומיות", אמר ח"כ סמוטריץ.

"גם הפגיעה במכינות הקדם צבאיות ובבנות השירות הלאומי היא פגיעה חמורה שלא נוכל להסכים לה וכך גם הפגיעה בקק"ל, שלה נודעת חשיבות ציונית ראשונה במעלה", הוסיף סמוטריץ.

סמוטריץ הוסיף ואמר כי "כחבר בוועדת הכספים אלמד לעומק את התקציב ואוודא שמהלכים מהסוג הזה שפוגעים בהתיישבות, בשירות הלאומי ובחינוך לא יכללו בו. אין לי שום כוונה לעשות חיים קלים למשרד האוצר ואני משוכנע שלא אהיה לבד בעניין הזה בוועדה".

הבוקר פורסם לראשונה בכיפה כי במסגרת הצעת תקציב 2015-2016 מוצעים מספר קיצוצים משמעותיים בשירות הלאומי, במכינות הקדם צבאיות וכן ביטולה של המנהלת לזהות יהודית."החל משנת 2013 פועלת המנהלה לזהות יהודית (במסגרת המשרד לשירות דת), אשר מבצעת פעולות וכן מעניקה תמיכות בתחום הזהות היהודית. בשל הצורך בביצוע הפחתות בתקציב המדינה לשם התכנסות למגבלות הפיסקליות לשנת 2016, מוצע להפסיק את פעילות המנהלת", נכתב בדברי הסבר להצעה. על כן, ההצעה היא "לבטל את המנהלה לזהות יהודית, ובהתאם להפחית 5 מיליון ₪ מבסיס תקציב המשרד לשירות דת החל משנת 2016".

בהצעת התקציב מבקשים לפגוע באופן משמעותי באחד המוסדות המהותיים של הציונות הדתית - המכינות הקדם צבאיות - ולקצץ 10 מיליון ₪ מתקציבם שעומד, כך על פי המסמך, על 54 מיליון ₪. "בשנים האחרונות גדל בהתמדה מספר המכינות הקדם צבאיות. כיום קיימות בישראל 46 מכינות קדם צבאיות, מהן 21 ציוניות דתיות, 25 מכינות חילוניות ומעורבות, מכינה דרוזית ומכינה חרדית", נכתב. "המכינות נתמכות על ידי המדינה, בהתאם למספר החניכים במכינה".

"תקציב המכינות עמד על כ-54 מיליון ₪ בשנת 2014, גידול של כ-260% בתוך 5 שנים", נכתב עוד. "מוצע לתקן את החוק כך שמספר החניכים בכל המכינות, לא יעלה ביותר מ-5% בשנה, וכי שיעור ההשתתפות המדינה בתקצובו של כל חניך מעתה ואילך, יישאר בשיעורו נכון לשנת הלימודים התשע"ה". בהתאם להצעה זו מוצע להפחית 10 מיליון ₪ מבסיס התקציב של משרד החינוך לשנת 2016.

הצעה נוספת המובאת בתקציב החדש, הינה להפסיק את התופעה בה בנות שירות מתנדבות רחוק מהבית. "ההקצאה המקסימלית לתקני חוץ מתוך התקנים שהמדינה מתקצבת תעמוד על 10% מסך התקנים", נכתב בהצעה. "ראש הרשות, בהסכמת הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יקבע רשימה של יישובים פריפריאליים בהם בלבד תותר הצבת מתנדבים בתקני חוץ. רשימה כאמור תפורסם באתר האינטרנט של הרשות לא יאוחר מיום 1 בינואר 2016. הוספה או גריעה של ערים מהרימה תיעשה אף היא בהתאם לקביעת ראש הרשות שתתקבל בהסכמת הממונה על התקציבים". עוד נכתב כי "כל עוד לא התפרסמה רשימה כאמור, לא תותר הצבת מתנדבים בתקני חוץ".

עם זאת, מדגישים במשרד האוצר, כי לגופים המוכרים והגופים שאינם מתוקצבים, להמשיך ולממן דירות שירות מתקציבם. בנוסף, שיעור תקני החוץ לא יחול על מתנדבים ומתנדבות המוגדרים 'נוער בסיכון'.

בנוסף להוראה זו, מבקשים במשרד האוצר מהשירות הלאומי להתייעל, ולהורות על מנהל השירות הלאומי "לעדכן את תעריפי עלות מתנדבת שירות לאומי, כך שיקטנו בשיעור ממוצע של 7%". עוד נדרש "לשנות את מבנה התשלומים עבור הוצאות תחבורה, שכיום משולמות הן על ידי משרד התחבורה והן על ידי הגופים המוכרים, כך שיימנע כפל תשלומים ושהתשלום יינתן בעבור נסיעות שנועדו לצורך ביצוע השירות ולצורך הגעה למקום השירות וממנו בלבד".