סלומינסקי: עדיף להיות עם 8 מנדטים בקואליציה מאשר עם 12 באופוזיציה

בראיון ל"כיפה" מתייחס יו"ר וועדת הכספים ניסן סלומינסקי למשא ומתן הקואליציוני ומבהיר, "אין סיבה שוועדת הכספים לא תישאר בידי, אך אנחנו רק בתחילת הדרך"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/03/15 12:49 ג בניסן התשעה

סלומינסקי: עדיף להיות עם 8 מנדטים בקואליציה מאשר עם 12 באופוזיציה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"עדיף להיות עם 8 מנדטים בקואליציה מאשר עם 12 באופוזיציה", אומר ח"כ ניסן סלומינסקי בראיון ל'כיפה' קרוב לשבוע אחרי הבחירות, ועל רקע תחילת המשא ומתן הקואליציוני השבוע. “וודאי שהיינו יכולים לקבל יותר ומגיע לנו יותר. שאבו לנו מנדטים ברגע האחרון ואין ספק שהתחושה מכך פחות טובה, אבל אנחנו עכשיו צריכים לראות איך עושים את הדברים במסגרת מה שקיבלנו".

בימים אלו כאמור מתחיל המשא ומתן הקואליציוני, ולמרות שעדיין לא ניתן האות באופן רשמי, חברי הכנסת השונים עוסקים במלא המרץ בשאלה אילו תיקים יחולקו למי. “אין שום סיבה בעולם שוועדת הכספים לא תישאר בידי", אומר סלומינסקי, שכיהן כיו"ר וועדת הכספים בכנסת האחרונה. “זה צומת גדול למימוש תפיסתנו. ליהדות התורה יש 6 מנדטים ולנו 8, ולכן אין שום סיבה שלא אקבל את התיק, אך אנו עכשיו במסגרת של דיונים, ואני מציע לחכות עד שתתקבל החלטה”.

"אלו לא הדרישות שלנו", ממהר סלומינסקי ומבהיר לאחר מכן. “המשא ומתן עדיין לא נפתח ונצטרך לקבל החלטה מה אנחנו רוצים לקבל מהעוגה. יש הרבה מפלגות ואנשים בתקשורת שמודיעים מה הם רוצים וזה נתפס כאילו הם קיבלו את הדברים. אף אחד עוד לא קיבל תיק. אנחנו מקיימים דיונים בנושא ואני מניח שתהיה לנו דעה ברורה".

הבוקר פורסמו בישראל היום דברים של בכיר בבית היהודי שמחה נגד כוונת בנט לקחת את שר החוץ תוך כדי וויתור על תיקים בינוניים שישפיעו יותר על הציונות הדתית כגון תחבורה, בינוי או חינוך. לדברי סלומינסקי אין לדברים שחר. “אנחנו צריכים להיות מפלגה של 30 מנדטים כדי שכל התיקים המשמעותיים יהיו אצלנו. אנחנו רוצים את החינוך, הדתות, המשפטים, וועדת הכספים, משרד השיכון ועוד ועוד. הייתי שמח שמשרד הביטחון יהיה בידנו, אבל אין לנו את 30 מנדטים ובסוף נצטרך להחליט כמה יש לנו ומהן סדרי העדיפות. זה לא שאלה של מה נקבל אלא מה נוכל לקבל".

"השאלה המרכזית היא איך ראש הממשלה מתייחס אלינו. יומיים לפני הבחירות היינו עם 12 מנדטים. נתניהו קרא לציונות הדתית לעזור לו, והציונות הדתית נרתמה כדי שהממשלה תהיה ימנית. עכשיו השאלה היא האם נתניהו יתייחס אלינו כאילו 4 המנדטים שעברו עדיין אצלנו מבחינת גודל מפלגה במשא ומתן או שיראה אותנו בגודל האמיתי - 8 מנדטים, ואז הכוח שלנו ירד".

לדברי סלומינסקי, בלי הבית היהודי אין קואליציה, ולכן ישנם קווים אדומים, גם אם רחוקים מאוד, שבעקבותיהם הבית היהודי לא תשב בממשלה. “וודאי שיש קווים אדומים שאנחנו לא רואים את עצמנו יושבים בהם בקואליציה - נושא דת ומדינה, הקמת מדינה פלסטינית ובנושאים חברתייים שונים. יש קווים שונים, אבל אני לא מדמיין שנתקרב אליהם".

סלומינסקי מתייחס לאפשרות הקלושה, אך האפשרית, של כניסה של יו"ר המחנה הציוני לממשלה בראשות נתניהו, ואומר כי מבחינתו הוא לא מאמין שהדבר יתרחש. “אני לא מאמין שכרגע הרצוג יכנס. לפני הבחירות חששתי מאוד אבל עכשיו המצב פחות אפשרי. יש בצמרת העבודה אנשי שמאל מובהקים שלא יצטרפו לממשלה כזו, ולמה נתניהו צריך דבר כזה? יש לו ממשלה טובה בלי מפלגת העבודה. אני לא מאמין שבוז'י יצליח לעשות את זה בלי לקבל רוטנציה והתחייבות מנתניהו לשתי מדינות לשני עמים וקשה לי להאמין שביבי ירד כל כך הרבה עד כדי כך שהוא יסכים לדברים כאלו. למה לנתניהו לבנות את הרצוג כמתחרה לראשות הממשלה? זה לא דבר ראלי”.

"אני אופטימי. זה לא אומר שאני עוצם עיניים. אני מפיק לקחים. יש לנו תפקיד מרכזי בממשלה אנחנו מפלגת הימין היחידה. החרדים הם לא ימין אמיתי. ליברמן אומר שלא בטוח. כחלון הוא בסדר אבל זה לא ימין ימין, וכך גם ביבי שחוזר לשתי מדינות לשני עמים. אנחנו מפלגת הימין היחידה בקואליציה, שיש להם גם את ההסתכלות התורנית. יש לנו תפקיד אדיר בקואליציה לשמור על ראש הממשלה”.

לקראת סוף הראיון מתייחס סלומינסקי להפסד של מפלגת יחד בבחירות, ואינו מסתיר את תסכולו ממהלך הקמת המפלגה. "הפסדנו והתבזבזו 127 אלף קולות. זו מאסה אדירה. לא קרה דבר כזה בהיסטוריה של מדינת ישראל. זה צריך ללמד לקח. לא רצים להקים כל רגע מפלגה, כי הסיכון גדול וההפסד אדיר. זו מפלגה שאחד פרש ממפלגה אחת ושני פרש ממפלגה אחרת. כך לא מקימים מפלגה. מבחינתי זה הפסד אדיר של קולות. חבל שהמפלגה הזו בכלל נוצרה. הם היו יכולים להיספג בתוך הבית היהודי והיינו עכשיו במקום אחר לגמרי. אלי ישי היה יכול להיכנס לבית היהודי. זה היה הרבה יותר חכם מאשר מה שהוא עשה. זה לא היה רעיון כזה מופרך בזמנו".