סלומינסקי: "לא נהסס לעצור התקציבים עד שישחררו את תקציב הישיבות הציוניות"

יו"ר ועדת הכספים על עצירת התקציב בעקבות פסיקת בג"צ בשבוע שעבר. "זו שערורייה שאין כדוגמתה. תפרוץ מלחמה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/02/14 14:33 ט באדר א'

סלומינסקי: "לא נהסס לעצור התקציבים עד שישחררו את תקציב הישיבות הציוניות"

יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי מתייחס לראשונה בראיון ל'כיפה' לעצירת תקציב הישיבות בידי שר האוצר יאיר לפיד בשבוע שעבר בעקבות החלטת בג"ץ. "מדובר בשערורייה שאין כדוגמתה", הוא תוקף את החלטת השופטים. "כולנו יודעים שלפעמים אפשר לחכות שנים עד שמגיעים לדיון בבג"ץ ופה השופטים עמדו עם האצבע על ההדק. הם ראו שהכנסת דנה בחוק לשוויון בנטל ושעוד רגע הכל נגמר ועצרו הכל ברגע האחרון", הוא אומר ותוהה "למה הם היו צריכים להתערב ולעצור את התקציב? למה לא לחכות עוד שלושה חודשים? אי אפשר להבין את המהלך ההזוי הזה".

כזכור, בשבוע שעבר הוחלט בבית הדין הגבוה לצדק (בג"ץ) לעצור את התקציב לבני ישיבות שגיוסם נדחה ויום לאחר מכן הורה שר האוצר יאיר לפיד להקפיא את כלל תקציב הישיבות עד לבירור הנושא. "כתוצאה", מעמיד סלומינסקי גם את שר האוצר יאיר לפיד על ספסל הנאשמים, "עצרו את כל הכסף ולא רק את התקציבים שבג"ץ קבע לעצור. עצרו את הזרמת כל הכספים בניגוד גמור לפסיקת בג"ץ".

"ההתערבות של בג"ץ מתמיהה", מוסיף סלומינסקי. "צריך להבין שהכסף היה על סף שחרור. משרד האוצר עמד לשחרר את הכסף שיועד לישיבות לאחר חודשים של ניהול משא ומתן קדחתני ופתאום בא בג"ץ ועצר את הכל"

בדבריו הוא התייחס לפרשת הקיצוץ בתקציב הישיבות אשר תוכנן בשנה שעברה. סלומינסקי מסביר כי "קיבלתי לאחר הבחירות מצב נתון בו מקצצים בתקציב 2013 כ-250 מיליון שקלים מתקציבי הישיבות וב-2014 סכום זהה. מדובר בתקציב של 890 מיליון שקלים ומתוכו רצו לקצץ 500 מיליון ש"ח. מדובר היה בדבר נורא ונלחמנו על כך שהכספים הללו יוחזרו לנו".

"יאיר לפיד אמר שאין לו כוונה לקצץ את התקציב לישיבות שתלמידיהם משרתים בצבא", הוא מוסיף. "בסופו של דבר הגענו למצב שבו הקיצוץ בוטל למעט אצל תלמידי כוללים. גם שם התקציבים חולקו כך שהקיצוץ מוזער בעזרת תקנות".

לדברי סלומינסקי הכספים עמדו לעבור בדיוק כששר האוצר החליט לעצור בשבוע שעבר את כל התקציבים ללא הבדלה בין הישיבות הציוניות לאלו החרדיות בעקבות החלטת בג"ץ בדבר הישיבות החרדיות. "קשה מאוד להתנהל כך, עם מלחמות ועם העובדה שבכל הזדמנות שר האוצר עוצר את התקציבים".

"הגיע הזמן ששר האוצר ישתחרר מהרעיון שבכל פעם שיש ירידה בסקרים הוא יצא נגד יש"ע והישיבות וכך יעלה שוב", תוקף סלומינסקי. "לצערי יש עתיד זכתה בבחירות ב-19 מנדטים ושר האוצר ואנשים מטעמו שמו לעצמם כדגל לקצץ בתקציבי הישיבות, כמו גם בתקציבי יש"ע. אם הדבר היה תלוי בי לא הייתי מקצץ אפילו אגורה בתקציב. יש לנו שר אוצר שיש לו 19 מנדטים וכך מה שאנחנו יכולים לעשות כרגע זה למזער ולשפר. הלוואי והיינו יכולים לסדר את התקציב מהתחלה. יש רוחות רעות שמנשבות ואנחנו צריכים להתמודד איתם".

לפני מספר חודשים עצר סלומינסקי את התקציבים אשר היו מיועדים לפרויקט 'תגלית' עד אשר הנושא של תקצוב תלמידי חו"ל הגיע על כנו ולדבריו אין שום מניעה מבחינתו לממש כלי דרמטי זה שוב. "לא נהסס לעצור שוב את התקציבים עד שישחררו את תקציב הישיבות", הוא אומר. "יכול להיות שנאלץ להקפיא שוב תקציבים. זה יפתח מלחמה. עשינו את זה והצלחנו ואם יהיה צורך נעשה את זה שוב".

לדבריו, יש אפשרות מסוימת שהקואליציה תשתנה בעתיד בעקבות הדיון הסוער סביב נושא הסנקציות הפליליות בעניין חוק השוויון בנטל. "פתרון יכול להיות במצב של שינוי במבנה הקואליציה. אנחנו מתנגדים נחרצות לסנקציות פליליות ובעוד שכרגע אין שינוי בקואליציה, לפיד טוען שאם הסנקציות לא יהיו פליליות הוא יעזוב כך שאולי יהיו זעזועים בנושא. קשה לי להאמין ש'יש עתיד' יפרשו מהממשלה אבל אם הם יצאו יש סיכוי סביר שהחרדים יכנסו לקואליציה ולא מפלגת העבודה. חבל שראש הממשלה לא מתערב ונותן לנו ללכת ראש בראש עם 'יש עתיד'".

בעוד סלומינסקי נחרץ מאוד בנושא התקציב לבני הישיבות הציוניות, עליו הוא אמון, לטענתו אין להפריד בין התקציבים של הישיבות הציוניות לישיבות החרדיות. "התקנות בנושא מאחדות את כל עולם התורה. אומנם אפשר באופן תיאורטי להפריד את התקציבים כמו שהפרידו את תקציבי המכינות אך לא מדובר במהלך נכון.

"מוטלת עלינו אחריות לדאוג גם לעולם החרדי", הוא מוסיף. "אומנם יש לנו מחלוקות ואלו שלא לומדים תורה צריכים ללכת לשירות לאומי, לצבא ובסוף לעבודה, אבל אנחנו צריכים לדאוג שעולם התורה לא יפגע. היו ימים שהחרדים היו בקואליציה ואז האחריות הייתה שלהם. התקנות כפי שהן מאפשרות לשני הצדדים לא להיפגע. עם זאת, חייבים להפריד ולשחרר את הכספים לישיבות שעליהן בג"ץ לא הטיל את האיסור".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן