סיכום מושב החורף בכנסת: 59 הצעות חוק בנושאי דת ומדינה

מכון 'על משמר הכנסת' מסכם את מושב החורף במשכן. עיסוק משמעותי בנושאי דת ומדינה וכן בשוויון בנטל. חברות הכנסת עליזה לביא, איילת שקד ושולי מועלם מצטיינות יחד עם ח"כ אלעזר שטרן

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/03/14 11:27 כא באדר ב'

ביום רביעי שעבר הסתיים מושב החורף של הכנסת וחברי הכנסת יצאו לפגרה בת מספר שבועות. מכון 'על משמר הכנסת' מסכם את המושב שהסתיים וחושף כי הוגשו לא פחות מ-59 הצעות חוק בנושאי דת ומדינה, 10 תזכירי חוק ממשלתיים וכן התאספו 53 ישיבות וועדה בנושא.

"לכאורה, ברור לכולנו כי תחום הדת והמדינה, והסוגיות הרבות הכרוכות בו, משפיעות על חיי כל אחד מאיתנו באופן ישיר ובמגוון מישורים של התנהלות יומיומית. מנגד, ולמרות יוזמות חקיקה מעניינות וחשובות שעלו במושב הנוכחי, קשה שלא לתמוהה עד כמה רחוקה המערכת הפוליטית הנבחרת מהבשלות הציבורית המאפיינת את החברה בישראל", כותבים בדברי ההסבר לסקירה. "סקר אחר סקר מוכיח שהחברה הישראלית נכונה, כמעט מצפה, לתמורות משמעותיות בזירה זו, אולם הכנסת טרם הפנימה את שהציבור מסמן באופן ברור. יוזמות החקיקה ברובן, ודאי אלה שעולות מספסלי הקואליציה, מתקדמות בצעדי צב, שמרניות במפגיע. אין הלימה בין דעת הרוב לבין המדיניות הנוהגת, ואין די יוזמות חקיקה בעלות ייתכנות המבקשות להתמודד עם המציאות הזו באופן אמיץ".

(על משמר הכנסת)

בעוד שמבחינה תקשורתית נושא השוויון בנטל הוביל את השיח, נושא שירותי דת ורבנות צמוד מאוד מבחינת הפעילות הפרלמנטרית כשנושא הדת והרבנות אף עוקף את השוויון בנטל. עם זאת, אין ספק שהשוויון בנטל היה הנתח המרכזי מסך פעולות הסיעות כשחברי כנסת רבים הגיעו לדיוני ועדת שקד.

כשמנתחים את נושא הדת והמדינה מגלים כי שירותי הדת עמדו במקום הראשון, כשכפי הזכור נושא 'מהפכת הכשרות' תפס חלק נכבד בנושא. לאחר מכן עמדו הנושאים 'גירושין' ו'הגבלת חופש דת' על הפרק. לאחר מכן נושאים שונים אשר אינם עוסקים בדת אך בהמשך זכו נושאים נוספים אשר עסקו בנושאי דת ומדינה: 'נישואין', 'קבורה' ו'שבת'. בעוד שאקורד הסיום של מושב החורף בכנסת עסק בנושא הגיור, נושא זה לא עמד בראש סדר העדיפות וההתעניינות הפרלמנטרית.

כשמדובר בהצבעות במליאת הכנסת הצעת החוק אשר זכתה לאהדה רבה היא ההצעה המבקשת לבטל את כפילות תפקידי הרבנים הראשיים המכונה 'חוק רב אחד'.

(על משמר הכנסת)

בעוד שנושא הגיורים לא תפס חלק נכבד בפעילות הפרלמנטרית כולה, הוא אכן תפס מקום של כבוד בדיונים רבים. הצעת החוק של אלעזר שטרן המבקשת להעניק סמכויות לרבני ערים ולצמצם את כוחה של הרבנות הראשית גרמה כמעט למשבר קוליציוני בשבוע שעבר כשחברי הבית היהודי גרמו לדחייתה. "נוכח הבדלי הגישות המהותיים בין הצעת החוק הפרטית לבין תזכיר החוק של המשרד לשירותי דת, ועל רקע התנגדות הגוברת והולכת מצד יהודי העולם להסדר חקיקתי שעלול לקפח את זכויותיהם של יהודים שאינם אורתודוקסיים, נראה כי הסיכויים להשלמת חקיקה זו אינם גבוהים", כותבים במכון.

בדו"ח, מציינים אנשי מכון 'על משמר הכנסת' את מעורבותם של חברי הבית היהודי בנושאי דת ומדינה ואף מציינים כי שתי חברות הכנסת של הבית היהודי - ח"כ שולי מועלם וח"כ איילת שקד, הן המצטיינות מבחינתם במושב הכנסת הנוכחי. עוד זכו לציון לשבח: חברת הכנסת הדתייה עליזה לביא מ'יש עתיד' וחבר הכנסת אלעזר שטרן מ'התנועה'.