סופית: כתב רש"י יוצא מבחינות הבגרות בתנ"ך

משרד החינוך החליט שלא לבחון את הניגשים לבגרות בתנ"ך על כתב רש"י – כפי שנחשף לראשונה בכיפה. הפירושים הנדרשים יצוטטו על טופס הבחינה בכתב מרובע, ולא בכתב המקורי

חדשות כיפה אורי פולק 04/12/11 00:57 ח בכסלו התשעב

משרד החינוך החליט באופן רשמי שלא להשתמש בכתב רש"י בבחינות הבגרות בתנ"ך - כפי שנחשף לראשונה בכיפה. בחוזר מפמ"ר לתנ"ך שנשלח בימים אלה ומתייחס לבחינות הבגרות במועדי הקיץ, נקבע כי לראשונה מאז החלו תלמידי ישראל להיבחן בתנ"ך, כתב רש"י יוצא לחלוטין מבחינות הבגרות.

על פי החלטת משרד החינוך, החל ממועדי הקיץ יותר לתלמידים שימוש בחומשים בהם מודפס כתב רש"י ככתב מרובע (כלומר, שלא בצורתו המקורית) - בניגוד לנוהל עד כה, שהתיר שימוש בחומשים בהם מודפס כתב רש"י בצורתו המקורית. עוד החליט המשרד כי הפרשנות והשאלות המנוסחות בבחינות הבגרות, יופיעו בכתב מרובע ולא בכתב רש"י המקורי.

במשרד החינוך ציינו כי "הנחיה זו אינה מורידה חלילה את לימוד הקריאה בכתב רש"י מסדר היום, התלמידים ימשיכו ללמוד לקרוא כתב רש"י בבית הספר היסודי ואף יבחנו על כך במבחנים כיתתיים וארציים". ואולם, במשרד החינוך נימקו את ההחלטה בכך שבחינת הבגרות "באה לבחון יכולת הבנה פרשנית ולא קריאה טכנית ולפיכך, הפרשנות בבחינת הבגרות תופיע בכתב מרובע".

יתר על כן הוחלט במשרד החינוך לבטל ידיעה בעל-פה של פירושים על התנ"ך, בבחינות הבגרות לשלוש וחמש יחידות לימוד. למעשה, ייתר המשרד את לימוד הפרשנים, כך שהפירושים הנדרשים יצוטטו בטופס הבחינה. מאחורי ההחלטה עומדת כוונת המשרד לבחון את התלמידים על יכולת הבנת הפרשנים ולא ידיעתם בעל פה, כמקובל עד היום.