סביב כוסות בירה, הסטודנטים החילונים לומדים את פרשת השבוע

ארגון "הלל" השיק לראשונה את פרויקט "בירה עמיקתא", במסגרתו נפגשים עשרות סטודנטים חילונים לשיחה על פרשת השבוע - בפאבים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/03/13 11:56 כה באדר התשעג

סביב כוסות בירה, הסטודנטים החילונים לומדים את פרשת השבוע
בירה עמיקתא, צילום: בירה עמיקתא

כוסות עמוסות בירה נמזגו הלילה בפאבים השונים, אך בפאב אחד המוזיקה נשמעה אחרת לגמרי. אמש (ד‘) השיק ארגון 'הלל', לראשונה, את פרויקט "בירה עמיקתא" במסגרתו נפגשים סטודנטים צעירים בפאב ומשוחחים, תאמינו או לא, על פרשת השבוע. הראשונים לפרויקט הם מרכז 'הלל' באוניברסיטת בן גוריון שקיימו שיח פרשת שבוע בין סטודנטים חילונים, בפאב אקולוגי בעיר באר שבע.

"'בירה עמיקתא' בא מתוך מטרה ליצור זירה נוחה ומקבלת לחקור את זהותנו היהודית, מסבירה לכיפה אודליה שטיינברג, מנהלת תכניות בסניף ’הלל‘ בבן גוריון. "חשבנו שיהיה יפה לעשות זאת מתוך הריטואל היהודי של פרשת השבוע. בכל פעם יגיע מרצה ויקיים דיון סביב פרשת השבוע, דיון שיכול להיות בכל נושא, אקטואלי וגם לא, העיקר שיהיה רלוונטי לחיינו. קראנו לפרויקט בשם בירה עמיקתא כי זו בירה עמוקה, חוויה יהודית מתוך אווירה כיפית משוחררת יותר ומתאימה לסטודנטים".

חוויה יהודית על כוס בירה, הסטודנטים במהלך המפגש. צילום: בירה עמיקתא

'הלל' הוא ארגון היהודי הגדול בעולם העובד עם סטודנטים ומונה 560 סניפים על פני הגלובוס, בעיקר בארה"ב וקנדה כאשר בישראל הקים הארגון עשרה סניפים. הארגון עוסק בזהות יהודית פלורליסטית ואינו משתייך לזרם דתי כזה או אחר כאשר טקסטים יהודיים וחיזוק הקשר בין חלקי עם ישראל, אף אלה שבתפוצות, הם לחם חוקו.

למרות ה“באזז“ החילוני סביב התלמוד, שנוצר בעקבות נאומה בכנסת של ח“כ רות קלדרון, ב‘הלל‘ בחרו לעסוק דווקא בפרשת השבוע. "המטרה שלנו היא להציג ולהראות את הריטואל היהודי שקיים הוא לימוד פרשת השבוע מאחר ואנשים באמת לא מכירים אותו", מסבירה שטיינברג, "מתוך פרשת שבוע יוצאים לרעיונות יפים, בין אם זה עם הוגים יהודים ובין אם נושאים אקטואלים, ואולי סטודנט יכיר את זה לראשונה ויגיד 'וואלה, יש הרבה נושאים מעניינים בפרשה' וינסה להוציא רעיונות מעצמו. פרשת השבוע היא טקסט יהודי מאוד רח ואנחנו לומדים אותו באופן לא מאיים ובאווירה נינוחה. לכן אין רבנים שירצו אלא אנשים שעוסקים בהגות יהודית עם עומק מחשבה".

הדיון סביב פרשת השבוע בפאב בבאר שבע מתרחש באווירה של "אין נכון ולא נכון" כפי שמגדירה זאת שטרנברג: "אנחנו מאמינים שכל אחד יבוא ויחקור את זהותו כמו שהוא רואה אותה. תבוא ותגיד מה שעולה לך מפרשת שהבוע כי הדיון לגמרי פתוח". את המפגש הראשון בפרויקט קיימו לקראת פתיחת ספר ויקרא סביב הפרשה הראשונה בספר.

אודליה, פרשת ויקרא עוסקת בעיקר בקורבנות, כיצד ניתן ליצור שיח חילוני-יהודי סביב נושא כזה?

"קורבנות עוסקים סביב הנושא של חטא ומחילה. בזרם הדתי המחילה מתבצעת כיום בעיקר בתפילה לה' והיא שמחזירה את היהודי לאיזון. לעומת זאת, בחילוניות אין חטא, אם אין אלוהים אין למי לחטוא לו. עזרא ברום, סטודנט למחשבת ישראל, שניהל את הדיון, שאל האם יש מקום מאוזן של חטא ומחילה אבל לא בהכרח דרך הדת? הוא הביא טקסטים מקראיים וכאלה מתוך הגותו של ביאליק. כבר אתה מבין שחילונים יכולים להתחבר לכך. הדיון עסק בנושאים מהותיים על חילוניות ודת, חטא ומחילה וזה יכול לפתוח להם לשפה קצת אחרת".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il