נתניהו לרב דרוקמן: סייע לקדם את חוק הגיור

בעוד רבני החרד"ל מפעילים לחץ כבד על מנת לקבור את חוק הגיור השנוי במחלוקת, ורבני צהר ובית הלל מנגד מנסים לקדם אותו, פנה ראש הממשלה לרב חיים דרוקמן בבקשה לסיוע בקידום החוק

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/06/14 10:17 ג בסיון התשעד

נתניהו לרב דרוקמן: סייע לקדם את חוק הגיור
- The Official White House, צילום: - The Official White House

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לרב חיים דרוקמן, ראש ישיבות בני עקיבא ומבכירי רבני הציונות הדתית על מנת שיסייע לו לקדם את חוק הגיור השנוי במחלוקת, כך מדווחים היום (א') ב'ישראל היום'.

חוק הגיור של חבר הכנסת אלעזר שטרן נתקל לאחרונה בחזית קשה מכיוון רבני החרד"ל ובראשם הרב דב ליאור וכן הרב הראשי יצחק יוסף, זאת על רקע טענות כי מדובר בחוק אשר יאפשר גיורים שאינם על פי ההלכה.

על פי הדיווח נתניהו פנה לרב דרוקמן על מנת לנסות ולקדם את חוק הגיור, זאת על רקע התנגדות רבנית נחרצת לנושא. עד עתה התנגד הרב דרוקמן לחוק של שטרן אך יחד עם זאת פעל לנסות ולקדם דרך בה החוק יעבור ללא בעיות הלכתיות.

על פי החוק רבני ערים יוכלו לגייר בעצמם ללא מעורבות של הרבנות הראשית בבית דין של שלושה דיינים. בעוד שבתחילה תמכו חברי הבית היהודי בחוק של שטרן ואף קידמו אותו, בעקבות לחץ רבני הפכו במפלגה את ההחלטה והחלו לפעול לעצירת וקבירת החוק, זאת באמצעות הגשת חוק גיור ממלכתי והטלת עררים ורוויזיות על סעיפים בחוק הגיור של שטרן.

שטרן עצמו התייחס לחוק בראיון ל'כיפה' לפני כשבועיים וכינה אותו 'התגלמות הטרגדיה של הבית היהודי'. "בסופו של דבר מה שיוצא מחוק הגיור הוא שאנחנו מאבדים לא רק את המתגיירים אלא גם את משפחתם וסביבתם. יותר אנשים לא מתגיירים היום ולא מתחתנים. אפשר להתחתן היום בלי להיות יהודי ובסוף המדינה לא תהיה יהודית. מילא שש"ס עושים את זה אבל בני הציונות הדתית?", שאל.

במפגש חירום לפני כחודשיים אמר הרב יצחק יוסף במפגש חירום בלשכתו בנוכחות רבנים בכירים בציונות הדתית כי "פוליטיקאים לא יקבעו הלכות גיור ושאר הלכות מדינה אלא הרבנות הראשית לישראל. יש לדחות מיידית כל החלטה על גיור וחס וחלילה שלא ייווצר מצב שינוהלו ספרי יוחסין כי ההצעה העכשווית היא הונאת הגר. באופן חד משמעי כל הגיורים לפי חוק הגיור של שטרן לא יוכרו על ידי הרבנות הראשית". עוד הוסיף כי "אנחנו מבטאים את דעתה של היהדות הנאמנה לתורה, דתיים, מסורתיים וחרדים, שהגיור יקבע רק על פי ההלכה, וההלכה במדינת ישראל תיקבע על ידי הרבנות הראשית לישראל בלבד".

ביום שישי האחרון פרסמו רבני צהר חוברת מאמרים בה בכירי הרבנים בארגון, ביניהם הרב רפי פויירשטיין, הרב דוד סתיו, הרב יעקב מדן ואחרים, דנים בנושא וקוראים לפעול לחקיקת החוק.

"במידה רבה, אנו נוטים להדחיק את העיסוק בשאלת הגיור במדינת ישראל, משום שברוך ה' "זו אינה הדאגה שלנו". שורשיה העמוקים של הדחקה זו נעוצים באמירות שליוו אותנו משחר ילדותנו, כי 'היהדות איננה דת מיסיונרית' והיא איננה מחפשת גרים", פותח את קובץ המאמרים ההקדמה שכתב הרב רפי פוירשטיין, יו"ר עמית של ארגון רבני צהר.

הרב פוירשטיין מציין כי אנו נתונים בפני מצב חברתי היסטורי חדש. "זכינו בעשורים האחרונים לגלי עלייה גדולים ומשמחים של קיבוץ גלויות, שהביאו ברכה רבה למדינה לצד אתגרים רבים. מעולם לא נדרשנו לעסוק בשאלת הגיור מתוך מצב של סכנת נישואי תערובת והתבוללות בארץ ישראל! מעולם לא בחנו את הסוגיה מתוך הבנה כי איום מרחף על זהותה היהודית של מדינתנו המתחדשת".

הרב פוירשטיין מוסיף: " שאלת הגיור היא מפתח לעתידנו כאן. זאת בשל ריבוי האזרחים שהם מ'זרע ישראל' אך אינם יהודים על פי ההלכה. החברה הלא יהודית והמעורבת שתתפתח כאן תהיה חלילה חברה המנותקת מהיהדות, חברה ישראלית שאיננה מחוברת לזהות הבסיסית שלנו, שהיא עצם היותנו יהודים. חברה כזו, לכשתקום, תהווה איום של ממש על אופייה היהודי של המדינה".

"מטרתה של חוברת זו כפולה. ראשית, היא באה להרים קול זעקה. זעקה המופנית לרבני ארץ ישראל. זעקה המופנית למקבלי ההחלטות בדרגים הפוליטיים, ובראש ובראשונה לחובשי הכיפה. זעקה המופנית לציבור הרחב להתעורר ולהבין 'כי בנפשנו היא'. זעקה הקוראת לנו להבין כי איננו יכולים לטמון ראשנו בין ידינו, ולהתעלם מהסכנה הגדולה של נישואי תערובת המאיימת על החברה הישראלית כולה", מדגיש הרב פוירשטיין.

לדבריו, המטרה השנייה היא להראות כי יש בהלכה דרך סלולה וברורה להתמודדות עם המצב, דרך המבוססת על המסורת ההלכתית המקובלת מדורי דורות ועל פסקיהם של גדולי ישראל. "אתגר ההתמודדות עם סכנת ההתבוללות בישראל מונח בראש ובראשונה לפתחה של הרבנות הראשית לישראל. לדאבון לב, עד כה לא נשמע קולה בשאלה זו, ולא ניתן לדעת כיצד היא מבקשת להתמודד עם המצב. אנו יוצאים בקריאה לרבנות הראשית להשמיע את קולה".