נתונים מדאיגים: התנ"ך לא רלוונטי לחילונים

נתונים המתפרסמים בסקר חושפים מציאות מדאיגה בעשור השני של שנות האלפים: רק אחוזים בודדים קוראים תהילים בעת צרה וככל שאדם משכיל ומרוויח יותר כך הוא מתייחס פחות לתנ"ך כספר קודש

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/07/15 12:55 כ בתמוז התשעה

נתונים מדאיגים: התנ"ך לא רלוונטי לחילונים
shutterstock, צילום: shutterstock

סקר חדש המתפרסם היום (ג') חושף נתונים מדאיגים לגבי מהות התנ"ך בקרב חילונים, בסקר, שערכה המכללה האקדמית הרצוג לקראת כנס התנ"ך שלה, עולה כי 30% מהמרואיינים קוראים או לומדים תנ"ך לעיתים רחוקות, כשחלקם ציינו שהפעם האחרונה הייתה לפני בחינות הבגרות בתנ"ך בתיכון. 15% מהעונים ציינו שהם לעולם לא קוראים בתנ"ך.

על רקע ציון שנה למבצע צוק איתן, נחשף בסקר כי בניגוד לטענות כי למרות שרוב אזרחי מדינת ישראל הינם חילונים בשעת צרה הם מתחברים ליהדות, הרי שבפועל רק 11% מהחילונים השיבו כי הם קוראים תהילים בעיתות משבר, זאת לעומת 31% מהמסורתיים. אחוז גבוה יותר מהנשים מסרו שקוראות תהילים בעיתות משבר. בפילוח לפי גיל עולה כי 12.2% מהנסקרים בגילאים 18-34 ענו כי הם קוראים תהילים בעיתות משבר, זאת לעומת 15.7% מקבוצת הגיל 35-54, דבר אשר עלול לרמז על ירידה בכמות המאמינים בגילאים צעירים יותר.

בסקר בולטת העובדה כי בעוד שבעבר היו רוב הישראלים מסורתיים במידה כזו או אחרת, בשנים האחרונות מתפתחת יותר ויותר בישראל תופעה דומה למצב בעולם, לפיה ככל שאדם אקדמאי יותר ומרוויח יותר כך הוא פחות מאמין. בתשובה לשאלה 'האם יש לך ספר תנ"ך בבית' ענו אומנם אחוזים משמעותיים שיש להם ספר תנ"ך, אך ניכר שככל שאדם יותר משכיל יותר כך הדבר פוחת.

אחוז גבוה יותר מאלו המשתכרים שכר מתחת לממוצע מסרו שהם קוראים בתנ"ך לעיתים קרובות, לעומת אלו המשתכרים שכר ממוצע ומעלה (58% לעומת 32%-39%). אחוז גבוה יותר מאלו המשתכרים שכר מעל לממוצע מסרו שלעולם לא קוראים בתנ"ך/לא מדבר אליהם, לעומת אלו המשתכרים שכר מתחת לממוצע (20% לעומת 10%). אחוז גבוה יותר מהאקדמאיים מסרו שלעולם לא קוראים בתנ"ך/לא מדבר אליהם, לעומת בעלי 12 שנות לימוד (20% לעומת 13%).

נתון מעניין נוסף, הוא בפילוח לפי אזורים, כשאחוז גבוה יותר מהמתגוררים באזור ירושלים מסרו שהם קוראים בתנ"ך לעיתים גבוהות יותר. כך, בירושלים אמרו 71% שהם קוראים בתנ"ך לעיתים קרובות, זאת לעומת אזור המרכז בו רק 40.4% קוראים בתנ"ך לעיתים קרובות. גם באזורים האחרים בארץ נרשמו נתונים הנעים בין 32.4% בצפון, 36.5% באזור השרון ל-38.9% באזור הדרום.

ומהו ספר התנ"ך עבור הישראלים? גם כאן נמצאו נתונים מטרידים. בעוד רוב הדתיים מאמינים שהתנ"ך הוא ספר קודש, אחוזים נמוכים יותר נמצאו בקרב החילוניים. באופן אירוני, המסורתיים נמצאו כמאמינים הגדולים ביותר שהספר הינו קדוש, זאת אף יותר מהחרדים והדתיים הלאומיים. 84.6% מהמסורתיים מאמינים שהתנ"ך הוא ספר קדוש, זאת לעומת 81.3% מהחרדים, 78.6% מהדתיים הלאומיים ורק 53.7 מהחילוניים. לא פחות מ-18.3% מהחילונים השיבו שמדובר בספר עתיק שאין לו נגיעה לחייהם כיום, ו-7.3% הוסיפו שמדובר בספר כשאר הספרים הקיימים בספרות הישראלית. 6.9% השיבו שמדובר בספר שקיבלו בסיום הטירונות.

בהמשך לנתונים אלו, ענו רק 13.8% מהחילונים שהתנ"ך הוא ספר מעצב זהות, זאת לעומת 18.8% מהחרדים ו-21.4% מהדתיים הלאומיים. 14.6% מהמסורתיים השיבו כי מדובר בספר מעצב זהות עבורם. גם בשאלה האם מדובר בספר מעצב זהות ניתן לראות הבדלים ככל שההכנסה עולה. כך, 18.2% מבעלי השכר מתחת לממוצע ענו כי מדובר בספר מעצב זהות, זאת לעומת 16% מבעלי השכר הממוצע ו-13.7% מבעלי השכר מעל הממוצע. 12.6% מבעלי השכר מעל הממוצע השיבו שהתנ"ך הינו ספר עתיק שאין לו נגיעה לחייהם, זאת לעומת 8% מבעלי השכר הממוצע ו-5.4% מבעלי השכר מתחת לממוצע.