נשיא המדינה נפגש עם ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון

בפגישתו עם יו"ר מועצת יש"ע וראש המכינה הקדם צבאית בעלי, אמר הנשיא כי "המזרח התיכון בוער. האם עכשיו צריך לשפוך נפט על הבערה נגד ישראל?"

חדשות כיפה אורי פולק 15/12/11 11:58 יט בכסלו התשעב

נשיא המדינה נפגש עם ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון
לעמ, צילום: לעמ

נשיא המדינה, שמעון פרס, נועד הבוקר (ה') עם ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון, נציגי ראשי המכינות הקדם צבאיות ורבנים בציונות הדתית, זאת על רקע האירועים האלימים השבוע, במהלכם פרצו פעילי ימין לחטמ"ר אפרים ופגעו בחיילים ומפקדים בצה"ל.

"יש דבר אחד שמאחד את כולנו - לא לעשות את המדינה הזאת הפקר לקבוצת אנשים שמהווה סכנה גדולה לקיום המדינה", אמר הנשיא פרס לרבנים. הנשיא הדגיש בדבריו כי "צה"ל הוא צבא העם ויקבל הוראות ממקום אחד בלבד, מממשלה נבחרת, והעם חייב תודה ומוקיר את חיילי צה"ל שמסכנים יום יום את חייהם".

"עניין הצבא אינו שנוי במחלוקת. הצבא הוא עניין של אהבת כולנו. המזרח התיכון בוער. האם עכשיו צריך לשפוך נפט על הבערה נגד ישראל?", תהה הנשיא. לדבריו, "ישראל תמיד התגאתה בכך שמגנה על כל המקומות הקדושים לכל הדתות. היום, כשהעולם המוסלמי נמצא במצב שבו הוא נמצא ונתון למתח אדיר, האם אנחנו צריכים לתת להם הצדקה לתקוף את ישראל? זה אסון ושיגעון שצריך להפסיק אותו מיד". יחד עם זאת, הנשיא פרס הבהיר כי אין להכליל את האשמה על כלל ציבור המתיישבים, אלא רק על הקומץ האחראי לדברים.

הנשיא פרס פנה לציבור הדתי באופן פומבי ואמר: "לא בכל אני מסכים עם דרכיכם, אבל אני מכבד את זכותכם לפעול בדרך דמוקרטית. שמחתי שמצאנו שפה משותפת לכך שאין מקום לפשע, להפרת החוק ולהשתוללות. זה דבר נורא לראות שבנים ובנות נכנסים למחנה צה"ל וכמעט נרצח קצין. זרקו אבן על ראשו - אלוהים אדירים. יש לנו מערכה משותפת וחד משמעית נגד התופעה הקשה הזאת".

הרב אלי סדן, ראש המכינה הקדם צבאית "בני דוד" שבעלי, אמר ביציאתו מהפגישה כי היא הייתה "מאוד חשובה עם הנשיא ושמחנו לשמוע שבבסיס אנו מסכימים הסכמה מלאה שהדבר האסטרטגי החשוב ביותר לעם ישראל זה לשמור על אחדות. החוסן של העם היהודי טמון ביכולת לקיים שיח מכובד גם עם חילוקי דעות. צריך לשמור שהויכוח בתוכנו לא יגלוש לאלימות ולשנאה ולכבד האחד את השני".

"באנו להביע עמדה נחרצת שצה"ל הוא צבא העם", הדגיש הרב סדן, "יש פה מחנכים שאלפים מחניכיהם משרתים בצבא ויש להוציא את צה"ל מכל ויכוח פוליטי גם מימן וגם משמאל. הצבא הוא בבת עינו של העם. אלימות פסולה מכל וכל, לא רק נגד הצבא אלא גם נגד אזרחים וערבים".

(צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן)


הרב סדן גינה פגיעה במקומות המקודשים ואמר כי "אין בהם שום תועלת מלבד להלהיט את הרוחות והם פסולים לכשעצמם". הוא הביע סיפקו מכך שהנשיא הביע אמון בציבור הדתי ואמר כי "בניגוד לגורמים מתסיסים אנחנו צריכים להבין שהצבא הוא אחד ושמחנו לשמוע מהנשיא פרס שגם אחרי רצח רבין הוא הקפיד לעשות בידול בין מי שנתפס כמתסיס לבין ציבור שומר החוק".

יו"ר מועצת יש"ע דני דיין, אמר לנשיא כי מועצת יש"ע "מייצגת ציבור גדול של מאות אלפי מתיישבים. לומר שרובם של המתיישבים מתנגדים לאלימות יהיה לא מדויק משום שרובם המוחלט 99.9 אחוז מתנגדים לכך. אין שום הצדקה להרים יד על חייל, להרים יד על קצין, לפלוש לבסיס צבאי או לפגוע בחפים מפשע תהיה דתם אשר תהיה. בקבוצות השוליים ימין ומשמאל שלא נוהגות כך, יש לטפל בצורה הראויה".

דיין הוסיף כי הוא בעצמו קצין מילואים בחטיבה המרחבית "ואם אני הייתי לובש מדים באותו יום גם אני יכולתי להיות מותקף. בנושא הזה אנחנו חומה בצורה. לא ננוח ולא נשקוט עד אשר תופעת האלימות הבלתי מרוסנת הזאת תמוגר". עם זאת, יו"ר מועצת יש"ע קרא להתנער מהתופעה של פגיעה בהתיישבות וקרא לנשיא "לשים סכר לרוח הרעה הזאת של דמוניזציה כלפי ציבור שלם".