נשות המילואימניקים עלו לכנסת: לראשונה יקבעו בחוק גם להן הטבות

הכנסת דנה בימים אלו בקביעת הטבות לנשים שבעליהן משרתים במילואים. נכון לעכשיו עיקר ההטבות נוגעות לימי חופש ולהיעדרות מהעבודה בזמן שירות הבעל. קצין מילואים ראשי: "ההשפעה של זה על עולם המילואים היא אדירה"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 03/01/17 14:02 ה בטבת התשעז

נשות המילואימניקים עלו לכנסת: לראשונה יקבעו בחוק גם להן הטבות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (שלישי) בהצעות לתיקון חוק שירות המילואים ותיקון חוק עבודת נשים באופן שיעניק זכויות והטבות משמעותיות לבנות זוג של משרתי מילואים.

על פי ההצעה, שיזמו חברי הכנסת מוטי יוגב מהבית היהודי, מירב בן ארי מסיעת "כולנו", ענת ברקו ויהודה גליק מהליכוד, חייל שנקרא לשירות מילואים יהיה זכאי לתגמול בשל היעדרות בת זוגו מעבודתה. בנות זוג של משרתי מילואים העובדות במשרה מלאה יהיו רשאיות להיעדר מעבודתן במשך תקופת שירות המילואים, כל עוד השירות עולה על שישה ימי מילואים. קריטריונים מלאים ייקבעו על ידי ועדות הכנסת.

בדיון בועדת הכלכלה נכחו נשים שבעליהן משרתים שירות מילואים ארוך במשך השנה. הנשים הדגישו כי יש צורך לעגן בחוק איסור על פיטורין של עובדת שבעלה משרת במילואים, בקריטריונים מסוימים. בנוסף אמרו המשתתפות בועדה כי התיקון הנוגע להיעדרות הנשים מעבודתן צריך לכלול גם נשים שאינן עובדות במשרה מלאה, משום שנשים רבות לומדות ללימודים אקדמאיים ובשל כך אינן מסוגלות להחזיק במשרה מלאה, בנוסף נשים שבעליהן משרתים מספר גדול של ימי מילואים בשנה, לא מסוגלות לכתחילה להחזיק במשרה מלאה באופן קבוע.

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב) נשות המילואימניקים וקציני המילואים תומכים בהצעות לחקיקה.

"העומס הוא לא רק עומס כלכלי או של שעות עבודה, הוא גם עומס ריגשי וזה חשוב לא פחות" הדגישה אחת המשתתפות בדיון. "כאשת מילואימניק אני לא יכולה לעבוד במשרה מלאה. יש לבעלי 60 יום מילואים בשנה. בתור נשים השאלה האמיתית בנוגע להאם אנחנו עובדות במשרה מלאה או לא קשורה לשירות המילואים של הבעל". המשתתפות הדגישו כי הזמנים השתנו ומי שלא עובדת במשרה מלאה עושה זאת מסיבות מהותיות "אנחנו לא יושבות בבית, עובדות במשרות גדולות ומשמעותיות, לומדות ללימודים אקדמאיים".

"בעלי הוא מ"מ והוא עשה השנה 50 יום מילואים" סיפרה מירב, אמא לשניים מהצפון. "לקצינים יש הרבה יותר מוטיבציה לשרת, בעלי לא מחסיר יום אחד, זה משהו ברור. אני אדבר גם בשם החיילים שמתחתיו, אני רואה את החיילים שלו, שהם גדוד מצויין, ורואה שעל זה נופל הקושי להגיע למילואים, הנשים שבבית. החוק הזה מאוד יקדם את זה שנשים ירגישו שמסתכלים עליהן, מה שיגרום לגברים יותר להיענות לצווי המילואים. גם אצלי הקושי המרכזי הוא מול המעסיק. נזללים לי ימי חופש, ההפסד הכלכלי הוא שלנו. אנחנו סופגים את זה".


(צילום: אביטל טרקיאלטאוב) ההתנהלות מול הגופים האקדמיים הנוקשים היא קשה ומורכבת. ח"כ איתן כבל.

"פעם ראשונה שמדברים על משפחה מגוייסת"

רועי, רמ"ט בחטיבת חברון, אבא ל-3 ילדים אמר כי ההיענות של המילואימניקים לצווי המילואים משפיעה על קביעת מועדי האימונים. "חלק מתכנון האימון, חלק מהשיקולים הוא מתי המסה הקריטית של הלוחמים יגיעו מבחינת לוגיסטיקה".

"יש כאן פריצת דרך" אמר קצין מילואים ראשי שהשתתף בדיון. "פעם ראשונה שאנחנו מדברים על משפחה מגוייסת ועל זה ש'משפחה עושה מילואים' ולא רק המילואימניקים. זה משהו אסטרטגי, זה משהו אחר. ההשפעה של זה על עולם המילואים היא אדירה, גם אם לא תפסנו מרובה אבל תפסנו משהו, שמנו רגל בדרך שנוכל להרחיב אותה בהמשך למשהו שהוא רחב יותר".

בוועדה נכחו נשות מילואימניקים שהן גם סטודנטיות וביקשו לעגן בחוק הטבות של האוניברסיטאות כלפיהן, תמיכה והקלות עבור הזמן בו נמצאים בעליהן בשירות המדינה. ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, הדגיש כי ההתנהלות מול הגופים האקדמיים הנוקשים היא קשה ומורכבת והדברים ייבדקו אך כרגע השינויים המוצעים בחוק נוגעים בעיקר להטבות של נשות מילואים בשוק התעסוקה.

בנוסף עלה במהלך הדיון בועדה כי התיקונים הנוכחיים בחוק אינם נוגעים לנשים עצמאיות שעסקיהן נפגעים משמעותית כאשר בן הזוג נעדר ממושכות מן הבית.

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב) נשות המילואימניקים בועדת הכלכלה. המדינה תשתתף בנטל.