נציג הבית היהודי סירב להימנע, מתווה השבת קרס

סיעת הבית היהודי בחדרה סיכלה העברת מתווה שיאפשר חילול שבת במרחבים מסוימים בעיר על אף לחץ של גורמים בכירים במפלגות החרדיות בעיר שטענו שהמתווה יפחית את חילול השבת

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 27/08/15 10:29 יב באלול התשעה

נציג הבית היהודי סירב להימנע, מתווה השבת קרס
אילוסטרציה, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה, פלאש 90

מיני דרמה בעיריית חדרה כאשר איש הבית היהודי, יו"ר הסיעה עו"ד אליהו בוסקילה, הביא להפלת הצעה שהייתה מצמצמת את חילול השבת בעיר, זאת למרות בקשת שאר הסיעות הדתיות בעיר,כך דווח ב'ידיעות חדרה'.

מדובר במתווה שהציע חבר המועצה אוהד מרחב בעניין פתיחת בתי עסק בשבת, שהציע מתחמים ספציפיים בהם עסקים יהיו פתוחים בשבת וכאלה הם רצועת החוף, פארק נחל חדרה, כביש 4, אזור התעשייה, אנרג'י פארק, מתחם מיקס הסינמה סיטי והפארק המטרופוליני שבתכנון. מתחמים אלו, כך ההצעה, יהיו פתוחים מכוח חוק עזר עירוני ולא מכוח החלטה של ראש העיר, כששאר האזורים יישארו סגורים.

ההצעה נפלה כאמור לאחר מאמצים גדולים של הסיעות החרדיות להעביר אותה. גורמים במערכת הפוליטית סיפרו כי בעוד הישיבה הייתה אמורה להיפתח בשעה 18:00, היא החלה רק כשעה ומחצה לאחר מכן, כשבמשך זמן העיכוב נעשו אינסוף ניסיונות להביא לאישור מוסכם ומוקדם של ההצעה טרם תחל הישיבה, לרבות שיחות ועידה וסיעורי מוחות.

מרחב סיפר השבוע כי עד לשעה 17:30, כחצי שעה לפני תחילת המתוכננת של הישיבה ולאחר עבודה מוקדמת רבה ומאומצת, כבר היה בידו רוב של תשעה חברי מועצה למתווה כשסיעות ש"ס, הבית היהודי ואליהו בוסקילה היו אמורים להימנע כמקשה אחת והמתווה היה יוצא לדרך. "המתווה הוכן בברכת הרבנים שלהם שהבהירו שלמרות שהם מבינים שהמתווה הוא הרע במיעוטו, כציבור חרדי הם לא יכולים להצביע בעד פתיחת עסקים בשבת, ולכן יימנעו", הסביר מרחב, זאת למרות שגורמים בכירים בעיר אמרו ל'כיפה' כי הרבנים התנגדו בתחילה למתווה וכך סוכם שינהגו הסיעות הדתיות בעיר ורק לאחר מכן החל הלחץ הטלפוני לשנות את ההחלטה.

לחץ חיצוני

על פי גורמים פוליטיים, סיעת 'זהות יהודית' שהתנגדה למתווה, הפעילה את חבר הכנסת ויו"ר ועדת הכנסת משה גפני, שישבור את גוש הנמנעים. "גפני פשוט הילך אימים על בנצי נורדמן (החרדי נ.ל) כדי שלא יימנע", טוענים גורמים פוליטיים ל'ידיעות', "כשאריה דרעי שמע על כך, הוא התקשר לבועז ביטון נציגו בעיר והורה לו להימנע רק אם יהדות התורה נמנעת. באין פיתרון, מתקשרים רבנים מש"ס ויהדות התורה לאליהו בוסקילה מהבית היהודי ומבקשים שהוא יימנע וככה על חודו של קול יעבור המתווה. בוסקילה סירב להיות ה'גוי של שבת' שלהם והמתווה לא עבר".

בעקבות זאת, בועז ביטון מש"ס פצח במונולוג נגד סיעת זהות יהודית ודרכי הפעולה שלה לטרפוד המתווה. בדף הפייסבוק שלו עם מפלת המתווה, כתב אוהד מרחב: "אתמול כאמור ניצחה הפוליטיקה את ההלכה, את ההיגיון ואת השכל הישר...בשעה 17:40 עוד היה רוב למתווה...עד שהיה מי ששלח מהכנסת מסרים מאיימים במיוחד (פירוק מוסדות וכדומה) ומנע את העברת החוק. אני חוזר ומדגיש, למתווה הייתה הסכמה של חברי מועצה חילוניים וכן היתר רבני... אבל כנראה שבמחוזותינו גם זה לא מספיק. חבל, אבל בהחלט לא סוף הסיפור".

הרבנים בירכו לאחר מעשה

גורמים בכירים בבית היהודי בחדרה אמרו ל'כיפה' כי בוסקילה אכן התנגד למתווה וסירב להימנע או שלא להגיע לישיבה המדוברת ולדבריהם הוא על אף שמדובר היה בהחלטה אישית שלו הוא קיבל לאחר מעשה את ברכות הרבנים איתם הוא מתייעץ שאישרו את החלטתו.

חבר המועצה חובש הכיפה, צפריר ביטון, יו"ר סיעת 'זהות יהודית' מסר בתגובה: "הזהות היהודית שאני עומד בראשה שמה לנגד עיניה בכל מערכת הבחירות ובשנתיים האחרונות שאנחנו בעירייה, שמירה על הסטטוס קוו בעיר, קרי מה שהיה פתוח ערב הבחירות, יישאר פתוח ומה שהיה סגור, יישאר סגור. דעתנו לא השתנתה מאז ואף אנו אומרים את עמדתנו, זאת בכל פורום ואף בישיבות מועצה".

מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "חוק העזר לחדרה בדבר פתיחת בתי עסק וסגירתם התפרסם ברשומות ונכנס לתוקף ביוני 2014. מה שעלה להצבעת מועצת העיר הייתה הצעה להכניס שינוי באחד מסעיפי החוק האמור. העובדה שההצעה לא התקבלה מותירה את החוק בעינו".