נפתלי בנט בראיון לכיפה: אי אפשר להטיל עונש מוות על מחבלים

השר נפתלי בנט בראיון לכיפה על הניסיונות להחמרה בעונשם של מחבלים. על החטיפה אמר: "התגובה הציונית היא להחיל ריבונות על יהודה ושומרון"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/06/14 11:34 כא בסיון התשעד

נפתלי בנט בראיון לכיפה: אי אפשר להטיל עונש מוות על מחבלים
דוברות בנט, צילום: דוברות בנט

"בלתי אפשרי להטיל עונש מוות על מחבלים", כך אומר יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט בראיון לכיפה ומתנגד ללחצים העולים מתוך הציבור ומחלק מחברי הכנסת בנושא, כולל בתוך הבית היהודי. "אני אדם ראלי. הדבר בלתי אפשרי".

"הלכנו עד גבול היכולת המשפטית שמדינה מסוגלת", הוא אומר בהתייחסו להטלת הסנקציות על מחבלים בבתי הכלא. "אנחנו נותנים להם היום את התנאים הבסיסיים ביותר. אין יותר לימודים אקדמאיים וביקורי האסירים הופחתו באופן דרסטי. הייתי רוצה יותר אבל אנחנו פועלים בגבול היכולת המשפטית".

"אנחנו מקדמים חוק שעל פיו רוצחים אכזריים במיוחד ימותו בכלא ולא יראו אור יום. אנחנו רוצים לקדם מאסר עולם אמיתי. כבר שלושים שנה שהתקבע שישראל משחררת מחבלים ואת זה אנחנו רוצים לשנות. בשנה האחרונה הבית היהודי מובילה את הקו לשינוי כולל ביחס למחבלים. בלמנו את שחרור המחבלים הישראלים תוך איום לפרק את הממשלה. נטלנו סיכון פוליטי כבד. לראשונה בקבינט נדון בזכותנו דו"ח שמגר לקביעת כללים לשחרור המחבלים. נמשיך לעשות הכל כדי שמחבלים לא ישוחררו".

"צריך להבין. החזרנו לכלא מעל 50 מהמחבלים ששוחררו בעסקת שליט. המחבלים הכבדים ביותר. זה הופך את המשוואה שהייתה מקובלת כבר שלושים שנה. הפכנו את המשפט מ'חטפת נערים וישראל משחררת אותך' ל'חטפת נערים, נכנסת ליותר שנים בכלא'".

בנט התייחס גם לדרישת בכירים, בהם שר הביטחון לשעבר שאול מופז, למוטט את החמאס. "אנחנו תוקפים את החמאס בסדרת מכות ויצירת לחצים בהיקף שלא היה מאז חומת מגן. מדובר בפגיעה מוחצת על תשתיות החמאס. אנחנו תוקפים את החמאס בכל העוצמה ביו"ש. פוגעים בהם פגיעה מוחצת.. לגבי העתיד נקבל את ההחלטות בקבינט".

השר בנט סירב לענות על השאלה האם להמשיך להתנייע בטרמפים למרות הסיכון. "אני דוחה את העיסוק בנושא מכל וכול. מי שפונה אל עצמנו כאשמים בחטיפה האכזרית של נערים איבד את המצפן המוסרי. אנחנו צריכים להגיע למצב בו כל אדם יכול להסתובב בארץ ישראל מתי שהוא רוצה. אין היום ביהודה ושומרון אפשרות לנסוע בתחבורה ציבורית. איזו ברירה הייתה לנערים? אנחנו כמדינה נפעל להרחבת התחבורה הציבורית אבל הפתרון הוא שיפחדו ממנו".

"כל החטיפה הזו היא מבחן לחוסן של עם ישראל", הוסיף בנט. "ידענו שאנחנו הולכים למדינה יהודית, שיהיה קשה ושנחטוף מכות. אנחנו יודעים שהמהלך המופלא של שיבת ציון כרוך בקשיים, אבל אלו מכות בדרך לבניית האומה. אני כל כך גאה במשפחות ובאימהות. הן פשוט נכנסות להיכל התהילה של האם היהודייה לאורך הדורות בהתנהלות המיוחדת שלהן. שלושת המשפחות פשוט מרימות את רוח העם בעוצמה שלא ראינו שנים. הם דוגמא ומופת לאמונה ולעוצמה".

השר בנט התייחס לנושא סיפוח יהודה ושומרון בכלל ולנושא סיפוח גוש עציון בפרט, על רקע החטיפה. "התגובה הציונית היא להחיל ריבונות על יהודה ושומרון. רק כך המחבלים יבינו ולא ניבהל מהחטיפה. נגיע לזה. לפני שנה זה היה נחשב כדמיוני והזוי אבל אנחנו מרגילים את האנשים לרעיון".

על חברת הכנסת חנין זועבי, שאמרה שהחוטפים של הנערים אינם טרוריסטים אמר בנט: "לא ראוי להתעסק בנושא הזה. זה כל כך ירוד. אני לא מבין למה ערביי ישראל בוחרים בנציגה שמתבטאת נגד האינטרס המוחלט שלהם והמוסר האנושי. היא נציגה שעושה להם נזקים כבדים".