נפילת יחד: לאן נעלמו החרד"לים?

לאחר פרסום תוצאות האמת, התגלה כי מפלגת יחד, המפלגה החרד"לית שהבטיחה להיות הפתעת הבחירות, נעלמה. בדקנו את המספרים. לאן נעלמו החרד"לים?

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/03/15 10:57 כז באדר התשעה

נפילת יחד: לאן נעלמו החרד"לים?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

קרוב ל-12 אלף קולות, זה מספר הקולות שחסרים למפלגת יחד, המפלגה החרד"לית הראשונה, שהתרסקה בקול ענות חלושה, על מנת להיכנס לכנסת. 12 אלף קולות, סכום משמעותי וספק אם קולות החיילים הם אלו שיצליחו להכניס את שטבון, מרזל וישי לכנסת הבאה.

בקול גדול הבליחה מפלגת יחד בתחילת מערכת הבחירות. שטבון הודיע על פרישה באמצע הלילה מהבית היהודי, אלי ישי פרש מש"ס ברעש ותוך קבלת איומים, ומרזל נכנס ברגע האחרון, ביום סגירת הרשימות לכנסת. שלושה אנשים שאינם קשורים זה בזה באופן טבעי, שביקשו להביא בשורה חדשה, אך השאירו אחריהם מנדטים מיותמים, ולא הצליחו להביא את הבשורה אותה הבטיחו לקהל הבוחרים שלהם - להיות הפתעת הבחירות.

למרות התערבות מסיבית של הרב שלמה אבינר, הרב מאיר מזוז, הרב צבי טאו ועשרות רבנים נוספים, מפלגת יחד קיבלה בבחירות 118 אלף קולות, 2.98 אחוזים מכלל קולות המצביעים, כשאם הם היו מקבלים רבע אחוז יותר, כ-12 אלף קולות, הם היו מוצאים את עצמם בכנסת הבאה.

מבחינה של ריכוזי הכוח של מפלגת יחד עולה כי החרד"לים אכן הצביעו למפלגה, אך מתברר כי זה לא היה מספיק. כך, בבית אל, יישוב חרד"לי הקרוע בין תמיכה בבית היהודי למפלגת יחד, קיבלה המפלגה 25% מהקולות. באלון מורה, מקום מושבו של הרב אליקים לבנון שתמך ביחד קיבלה המפלגה 29%, באיתמר, שם גר באופן אירוני הרב אביחי רונצקי שיצא הבוקר נגד רבני החרד"ל, קיבלה יחד 40 אחוזי הצבעה.

מקום מסקרן במיוחד הוא קרית ארבע, עד לא מזמן יישובו של הרב דב ליאור, אחד מתומכיה הנלהבים ביותר של מפלגת יחד, קיבלה המפלגה 30% בלבד, כשהבית היהודי עוקפת אותה עם קרוב ל-35 אחוזים. מחל, אגב, קיבלה בקרית ארבע 25% בלבד.

מקום מסקרן במיוחד, בו זכתה יחד לתמיכה מפתיעה, עם 74% מהקולות. הליכוד קיבלה ביצהר קרוב ל-2 אחוזים בלבד, ויש עתיד, שתקפה בחריפות את יצהר בכנסת היוצאת, קיבלה קול אחד בלבד.

גם בערים המצב לא הרבה יותר טוב. בירושלים, שם נמצאים לא מעט חרד"לים, קיבלה מפלגת יחד 7%. בבני ברק, מעוז חרדי, קיבלה יחד 5.5%. במודיעין עילית קיבלה יחד 4%, בחיפה אחוז אחד בלבד, וכך גם בערים נוספות, שם אחוז ההצבעה ביחד היה אחוזים בודדים בלבד.

אז מה קרה ליחד? ימים יגידו, אך מה שניתן לומר כפי הנראה בוודאות הוא שהחרד"לים הצביעו למפלגה, אך פשוט לא מספיק. לו בריכוזים החרד"ליים ביהודה ושומרון היו עושים מאמצים ומצביעים יותר ליחד, היא הייתה מתקרבת יותר לאחוז החסימה. דחיפה נוספת בקולות בערים הייתה מובילה אותם לארבעה מנדטים, ולמקומות בטוחים בכנסת ישראל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן