נערכים לסופה: תלמידי הסדר בצפת יסייעו בשלג

ביהודה ושומרון, בצפת ובירושלים משלימים את ההיערכויות לסופה, שצפויה להכות באזור הצפון כבר היום (ג'). תלמידי ההסדר בצפת צפויים לסייע לתושבים בשלג

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/01/15 09:16 טו בטבת התשעה

נערכים לסופה: תלמידי הסדר בצפת יסייעו בשלג
דוברות איגוד ישיבות ההסדר, צילום: דוברות איגוד ישיבות ההסדר

שנה לאחר הסופה הגדולה, שהשאירה אזורים נרחבים בישראל ללא חשמל, וללא מענה, ביהודה ושומרון, בצפת ובירושלים לא לוקחים סיכונים ובימים האחרונים השלימו היערכויות לשלג שיגיע כבר היום בערב כפי הנראה לאזור הצפון, ומחר גם להרי המרכז.

תלמידי ישיבת ההסדר בצפת בראשות הרב איל יעקבוביץ נקראו ביום ראשון לרענון והדרכה באחזקת החמ"ל העירוני במצבי חירום. כזכור העיר ספגה מכה קשה של ניתוק מחשמל ופגיעה רצינית בתשתיות החשמל בשל עצים שקרסו. תלמידי הישיבה וחברי הגרעין התורני בעיר ניהלו והתנדבו בחורף דאשתקד את החמ"ל העירוני בצפת ועזרו בהצלת חיים למאות משפחות תושבי העיר, שנתקעו ללא חימום או מזון עקב השלג הכבד שכיסה את העיר.

כחלק מהלקחים שהופקו, ראש העיר צפת- מר אילן שוחט זימן מבעוד מועד את הנהלת ישיבת ההסדר ותלמידיה לרענון נהלים באחזקת החמ"ל.

(צילום: מואז שומרון)

"ישיבת ההסדר צפת היא סיירת המטכ"ל של העיר הם נמצאים במצב כוננות מתמיד בחירום וברגיעה ואנו נהנים מתחושת השליחות הנלמדת אצלהם בישיבה לאורך כל השנה. לאור הצלחתם המדהימה של תלמידי הישיבה בשנה שעברה באיוש קווי החמ"ל העירוני ובמתן סיוע בשעת אמת לתושבים הלכודים בבתיהם המנותקים מחשמל וממקור חום, ביקשתי שגם השנה ירתמו שנית לסיוע מערכתי לכלל התושבים" אמר שוחט.

בישיבות הסדר נוספות הנמצאות במיקומים המועדים לסופה קשה, נערכו מבעוד יום. כך גם בישיבת ההסדר בהר ברכה, ישוב שהיה מנותק מחשמל במשך כשבוע, דאגו שהישיבה תחומם על גז כמו גם המטבח כולו שצפוי לפעול על גז ויוכל להמשיך ולתפקד גם במקרה בו אין חשמל. "אנו עושים כל שביכולתנו על מנת לדאוג שהלימוד הרציף של הבחורים לא ייפגע בכל מזג אויר והם יוכלו להמשיך וללמוד בשקט ובחמימות" אמר יעקב וינברגר מנהל הישיבה.

ובישיבת ההסדר הכותל שבירושלים הוזמנו אלפי ליטרים של סולר וכמויות גדולות של מזון על מנת להיות ערוכים לכל סיטואציה "בשנה שעברה אירחנו עשרות בחורים שהגיעו לשבו"ש בישיבה ופשוט 'נתקעו' כאן ללא יכולת לחזור הביתה. מאחר וגם השנה צפויים להגיע אורחים רבים וגם אי אפשר לדעת אם יוכלו לצאת מהרובע היהודי, נערכנו עם כמויות גדולות של מזון." נמסר מהישיבה

מתנדבי מד"א הלומדים בישיבה צפויים לחבור לצוות הכוננות של הרובע היהודי במקרה של צורך במתן סיוע רפואי או עזרה ליולדות. עוד מציינים בישיבה כי את המניין הקבוע של תפילת מנחה של תלמידי הישיבה בכותל הקטן שברובע המוסלמי לא תעצור אף סופה ואף שלג והוא מתקיים בכל השנה, בכל תנאי.

יו"ש: גנרטורים והיערכות מוגברת

ביהודה ושומרון נערכים לסופה שתגיע כפי הנראה מחר (ד') בצהריים. בשומרון קיימו בימים האחרונים הערכות מצב עם הגורמים השונים במועצה, בהן נבדק מתי יסגרו מוסדות הלימוד וכן הנחו את צוותי החירום בנוגע לפתיחת צירי הגישה ליישובים השונים.

מאז סופת השלג שפקדה את האזור בשנה שעברה, הוכנו ותוגברו מראש צוותי החירום ביישובים השונים, ערכות שלג חולקו לבעלי תפקידים כגון צוותי רפואה וכוחות הביטחון ועשרות עובדי מועצה נמצאים בכוננות ומוכנים לרדת לשטח במידת הצורך.

טרקטורים, שופלים, גנרטורים, כלים הנדסים, שרשראות וציוד מיוחד לשלג מפוזרים ביישובים השונים ובקרבת צירים מרכזיים לקראת הסופה ביום רביעי. מעבר לכך, נערכת המועצה להיענות לבקשות פינוי מתושבים וותיקים, חולים, אימהות לתינוקות ואוכלוסיות מיוחדות מהישובים השונים .

מ"מ ראש מועצת שומרון יוסי דגן מדגיש : "בכל יישוב חולק ציוד רפואי לעת חירום וכן גנרטורים במידה ויהיו הפסקות חשמל. בנוסף, על מנת לנהל כראוי את הכוחות השונים בשטח ולתת מענה לצרכי התושבים, ישתמשו הכוחות במערכת ממוחשבת ייחודית אשר תאפשר עדכון תמונת מצב בזמן אמת בקרב כלל הגורמים הרלוונטים.

(צילום: מואז שומרון)

בגוש עציון גם נערכים לסופה שצפויה לצבוע את שטחי המועצה בלבן. מועצה אזורית גוש -עציון השלימה את הערכותה לקראת הסערה הצפויה. במסגרת ההערכות נבדקו אתרי התשתיות במועצה לרבות המשך פעילותם במקרה של תקלה ברשת החשמל, חוזקו עמודי חשמל ונעשה גיזום מונע של עצים בסמוך לקווים.

בהתאם להפקת הלקחים בשנה שעברה מתכננת חברת החשמל ובהתאם לבקשת המועצה, להעמיד גנרטורים במועצה על מנת לקצר את זמן הטיפול במקרי תקלות. סוכם כי הערכת מצב תיעשה כל מספר שעות. המועצה תתגבר את מוקד 106 לקראת הגעת הסערה לאזור וכן את מוקד המידע הפנימי.

בחטמ"ר עציון יוקם חמ"ל צבאי מיוחד שיפעל בשיתוף עם המועצה ויהיה שותף לקבלת ההחלטות. המועצה בשיתוף עם הצבא ונת"י מעמידות מפלסות ושופלים לפינוי צירים. כמו כן יופעלו מפזרות מלח להמסת הקרח וכלי רכב ייעודיים יועמדו בכוננות לצורך פינוי במקרים מיוחדים או מקרי חירום. גם כלל האמבולנסים במועצה צויידו בשרשראות לצורך נסיעה במצב של היערמות השלג חטיבת עציון מתגברת את מערך כלי הפינוי שברשותה ותעמיד מספר נגמש"ים להגעה אל התושבים במקרה הצורך.

במסגרת ההערכות הועלו תרחישים אפשריים באשר לשעות בהן תתחיל הסופה ובהתאם תתקבל החלטה על קיום לימודים, ביטולם או פיזור באמצע יום הלימודים. הודעה על קיום לימודים או ביטולם תיעשה בכל מדיה אפשרית כולל הודעה בכלי התקשורת הארצית. במועצה ביקשו מכל התושבים להוריד את אפליקציית המועצה באמצעותה יועבר מידע בזמן אמת על חסימת צירים וכל מידע רלוונטי אחר.

דוידי פרל, ראש המועצה האזורית אמר כי, הוא שמח על הזכות של התושבים ליהנות מנפלאות הטבע אחת לכמה שנים, והוסיף כי הוא מקווה שגם תושבים ממרכז הארץ יוכלו לבוא וליהנות מחבל ארץ יפה זה.

סגן ראש המועצה, משה סוויל, הדגיש כי המועצה תעשה כל הניתן ותנחה את התושבים על מנת לשמור על בטיחות מרבית ומניעת פגיעה ונזקים לחיי אדם.

ירושלים: הכבישים הראשיים יסגרו

ראש העיר ירושלים ניר ברקת, ביקר אתמול (ב') במרכז ההיערכות לשלג של עיריית ירושלים ובחן את המוכנות העירונית לקראת הסערה החורפית והשלג הצפויים להגיע לירושלים. ברקת נפגש עם מפעילי מפלסות השלג, עם נהגי מפזרות המלח, ביקר במחסני החירום העירוניים וציין "עיריית ירושלים משלימה את היערכותה לקראת השלג. שלג בירושלים הוא חגיגה לירושלמים ואנחנו מצפים לראות את העיר הכי יפה בעולם צבועה בלבן. השלג מחייב מוכנות עירונית ואחריות אישית של כלל התושבים ואנו קוראים לכל התושבים להתכונן לקראת השלג, לגלות אחריות ולהישמע להנחיות העירייה וגורמי ההצלה.", אמר ברקת.

לקראת השלג הצפוי בבירה עיריית ירושלים תפעיל על פי הצורך כ- 150 מפלסות שלג, מפזרות מלח וכלים הנדסיים לפילוס הצירים הראשיים. העירייה הצטיידה 200 טונות מלח לפיזור וטיפול בשלג. כמו כן, העבירה העירייה כ-1,500 שקי מלח אשר יפורזו במינהלים הקהליתים בשכונות וב-500 מוסדות חינוך שונים ברחבי העיר. העירייה הכינה מערך לאיתור מוקדי קפיאה ופיזור מלח על הצירים המרכזיים. במידה וירד שלג תתבצע עבודת פילוס בצירים הראשיים, למתן מענה לכוחות החרום וההצלה לטיפול באירועי חרום והצלת חיים. התושבים מתבקשים שלא לנהוג ברכבים פרטיים ולהישמע להנחיות הרלוונטיות לנסיעה בצירי הכבישים בתוך העיר ומחוצה לה.

(צילום: דוברות ירושלים)

העירייה הצטיידה באלפי מנות מזון, אלפי אתי חפירה, אמצעי חימום, גנרטורים, שקיות חימום, אמצעי תאורת חירום, מאות שמיכות ושקי שינה שיחולקו למינהלים הקהילתיים לטובת סיוע לתושבים הנזקקים.

בעקבות לקחי השלג אשתקד וכחלק מהיערכות העירייה לחורף ולמזג אוויר סוער, בוצע בשטחים הציבוריים, בכל רחבי העיר, גיזום יזום של עצי שדרה, באופן מקצועי ומבוקר על ידי צוותי הגיזום של מחלקת הגננות.

(צילום: דוברות איגוד ישיבות ההסדר)