"נערות דתיות באולפנות מכורות לפורנו"

עובדות סוציאליות, רבניות ומחנכות נפגשו בכנס מיוחד שעסק בחינוך למיניות בריאה. דפנה פלר: "בכל אולפנה יש בנות שפעילות מינית"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 31/12/15 19:38 יט בטבת התשעו

"נערות דתיות באולפנות מכורות לפורנו"
Shutterstock, צילום: Shutterstock

"בנות באולפנות מכורות לפורנו" כך קבעה דפנה פלר, עובדת סוציאלית ומנחה לחינוך מיני, בכנס שעסק בחינוך למיניות בריאה אמש (ד') במדרשה באוניברסיטת בר אילן. "נערות רבות מספרות לי את זה. יש בנות שאמרו לי שיש להן חבר והן צופות בפורנו. מכיוון שהפורנו הוא עיוות של המציאות ומוצג כמעין מדריך למיניות, חלקן אומרות לי שהן הפסיקו להימשך לחבר".

במצגת ארוכה שאותה העלתה למשתתפות הכנס, שהיה לנשים בלבד, הראתה פלר כי נערות מקבלות הרבה מסרים שליליים על המיניות שלהן כמו כאבי מחזור, היריון שהוא דבר מציק ועוד. לדבריה של פלד אין היום קבוצות של נערות באולפנות שהן לא פעילות מינית. "נכון שחלק גדול לא פעיל, אבל בכל אולפנה יש קבוצה שכן פעילה ולכן חשוב לדבר איתן על זה".

דפנה פלר אף הדגישה כי בעבר קיימה שיחה באחת מהאולפנות הגדולות בארץ וביקשה מהבנות שמקיימות יחסי מין לקחת קונדום. אחת הבנות אמרה שזה אסור על פי ההלכה, בגיחוך ענתה לה פלד "נכון, וגם קיום יחסי מין לפני החתונה זה אסור על פי ההלכה".

פלר העידה כי לאחר מכן נודע לה שבאותה הכיתה הייתה מורה שביקשה מהבנות לא לקחת קונדום, ואז היו שתי בנות שנכנסו להיריון. לדבריה של פלד יש צורך לחנך למיניות מגיל אפס ואף לעודד בנות להכיר את האיברים המוצנעים שלהן, משהו שאינו קורה מרוב המבוכה שיש סביב הנושא. "אוננות זה מותר על פי ההלכה, ויתרה מכך, זה עוזר להן אחר כך לקיים יחסי מין בצורה יותר טובה עם השותף שלהן".

זהות מינית לנערות דתיות עם הוראות אזהרה

החוקרת ד"ר דפנה שגיב - וייס, מרצה ומטפלת למיניות, טענה כי כל השיח על מיניות גם במגזר וגם בחברה הכללית הוא שגוי, כיוון שהתפיסה היא שהאישה תמיד צריכה להיות מובכת ולהכין את עצמה לגבר "יש כל כך הרבה מסרים ומחשבות שליליות סביב המיניות שלנו. מדוע זה ככה? למה תמיד הגבר הוא הציר המרכזי?".

כדוגמא ציינה שגיב - וייס שאת הסבונים לשטיפה אינטימית מוכרים אך ורק לנשים ולא לגברים. "הסבונים האלה בכלל לא טובים, אין שום סיבה לקנות אותם. הדבר הטוב ביותר עבור גוף האישה הוא בכלל מים". לאחר מכן אמרה כי כל השיח סביב מיניות האישה הוא שיח של מבוכה והשפלה. "מה שהכי משפיע זה המסרים בתקשורת הלא מילולית, כמה שפחות נדבר, זה גם יהיה סוג של מסר שיועבר, שזה מביך ומשפיל".

דפנה שגיב - וייס טענה שזהות מינית אצל נערות דתיות מושתקת, "זהות מינית נשית היא תמיד באזהרה. שלא תיכנסי להיריון, שלא יקרה לך משהו וכל זה במקום לדבר על עונג והנאה. זה פשוט יוצר עיוותים והנשים הפכו למדוכאות עם המיניות שלהן".

הרבנית נעמי שפירא שהציגה את הצד ההלכתי, סיפרה על הקושי הגדול לדבר באולפנות ועם סטודנטיות דתיות על צניעות ובמקביל לאפשר להן לבלוט: "להצניע זה לכסות, פעולת ההצנעה מטבעה היא באה מתוך ערך. ככל שדבר הוא יותר קדוש כך הוא יותר ערכי. בעולם המדיה מה שאתה לא מראה לא קיים וזוהי ההתנגשות".

לטענתה של שפירא צניעות בעולם החילוני פירושה זלזול והדחקה של המיניות: "אם אני מצניעה את הגוף, בשפה תורנית אני מכבדת אותו אבל בשפה החילונית אני כאילו מזלזלת בגוף שלי, ולכן נשים דתיות נמצאות בקושי גדול מאוד לקבל את המיניות הנשית ואת ערכי הגוף. זה נתפס כאילו אנחנו מתביישות בגוף שלנו בגלל שאנחנו מסתירות אותו".

לקהל היו שאלות רבות בסיום הכנס, חלקן אף נותרו ללא מענה בגלל המורכבות ההלכתית והשיח המעמיק לדעת הדוברות שהוא דורש. כאשר נשאלה הרבנית שפירא מה ניתן לעשות עם הפער שבין הצניעות ההלכתית לבין הרצון להדגיש את החיצוניות הנשית, שפירא לא הצליחה לתת תשובה ברורה "מדובר בתהליך ולא בתשובה שאפשר לתת בשתי דקות" מסרה לכיפה. "כאישה דתייה אני מרגישה את הפער הגדול. וברור לי שלו הייתי סטודנטית הייתי נעה באי נוחות על הכיסא, ואני כן רוצה ליצור את הגשר".

"בגלל שיש כל כך הרבה ערך לאיך שאני נראית, אז לומר לאישה שתסתיר את עצמה - זה כמו להרוג אותה". עוד הוסיפה הרבנית שפירא כי העולם הנשי נתפס בשפה מאוד גברית שהיא שפה מוחצנת והישגית "השיח המיני לא מספיק מכבד. איך יוצרים מקום של כבוד בתוך מרחב לא מכבד? יש כאן קונפליקט".

לסיום הוסיפה פלר כי בגזרת הגברים הדתיים, נושא השיח סביב מיניות בריאה עדיין לא נמצא במודעות כמו אצל הנשים הדתיות ולכן יש צורך במחנכים ואנשי מקצוע דתיים שידעו להסביר לנערים וילדים דתיים מהי מיניות בריאה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן