נעלמים מהפייסבוק, זוכרים את הנספים

החוג להיסטוריה של מכללת "אורות" יוזם התנתקות המונית מהרשת החברתית במהלך יום השואה, כדי ליצור אפקט של חיסרון ועל מנת להתייחד עם זכרם של הנספים. כך תעשו זאת

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/04/13 17:50 כז בניסן התשעג

נעלמים מהפייסבוק, זוכרים את הנספים
פרויקט נעלמים, צילום: פרויקט נעלמים

יוסף גליק ז"ל, סבא של אילה זמיר, שרד את השואה, אולם אשתו ושני ילדיו הקטנים הושלכו אל תאי הגזים ונרצחו. הוא נישא בשנית ונכדיו יצאו במסע חיפושים אחר מידע כלשהו לגבי בניו הנרצחים, אחי אביהם שמעולם לא היו לו. האחים הנעלמים היו אלה שהבריקו במוחה של אילה זמיר, מורה לתקשורת וסטודנטית במכללת "אורות", את פרויקט "נעלמים" ברשת הפייסבוק. הפרויקט מציע גם לכם להתנתק מהפייסבוק למשך יום השואה ולשנות את תמונת הפרופיל, זכר למי שנעלמו - נטבחו ונרצחו על ידי הנאצים.

"זה פרויקט שמבקש להיות לבד ולתת כמה רגעים או שעות של בדידות מחוץ להמולת הפייסבוק ולראות איך זה בלי הקרובים אלינו", מסבירה זמיר מהחוג לתקשורת והיסטוריה במכללת 'אורות' באלקנה. לדבריה, מעבר לערך הזיכרון, הפרויקט מבקש ליצור ”חיבור פנימי לעצמך לרגשות שלך על המשפחה ויכולת להתבונן על אנשים שחיים סביבי, אנשים שיש להם פנים אמתיות לא רק בפייסבוק. להרגיש יותר חי“.

במשך 24 שעות יתנתקו משתתפי הפרויקט מרשת הפייסבוק, לא לפני שישנו את תמונת הפרופיל לתמונת הפרויקט שעוצבה במיוחד ליום השואה הנוכחי. בדף הפרויקט הועלו תמונות רבות וסיפורים של יהודים שנרצחו בשואה ונעלמו כלא היו, אותם רשאים משתתפי הפרויקט לשתף טרם התנתקותם מהפייסבוק. 3.6 מיליון תושבים במדינת ישראל משתמשים ברשת החברתית פייסבוק ומהווים כמחצית מיהודי מדינת ישראל.

"לקראת יום השואה נבקש מכל אחד מהם להימנע מהמרחב הוירטואלי ולהפגש עם משפחתו", מסבירים בחוג לתקשורת והיסטוריה ב“אורות“, "נבקש מכל אחד מהם ליצור ריק והיעדר של עצמו וכן להרגיש וכן להרגיש בלבו את החלל שנוצר בליבו בעקבות הנתק. נפסיק לרגע לצפות שמשהו יעלה תמונה או יגיב לתמונה שלי - כי הוא לא שם. נפסיק להמתין שחבר או בן משפחה יעיד שהוא אוהב, יעשה לייק - כי הוא לא שם. הוא נעלם".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן