נס פך השמן בקולינריה

הספידו אותה, אמרו שהיא משעממת שיש חדשניות וטעימות ממנה. אך אם תבקרו בכל קונדיטוריה שמכבדת את עצמה, לצד כל הסופגניות היקרות והמפונפות, תמיד תמצאו אותה- סופגניה עם ריבה

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/12/16 15:30 כט בכסלו התשעז

נס פך השמן בקולינריה

בעידן שכל אחד יכול למצוא את הסופגניה התפורה למידותיו (בתנאי שלא אכל ממנה יותר מידי), נחמד לראות את הסופגניה הכי אנדרדוג שיש על המדף, מככבת בכל אירוע הדלקת נרות שיש. כי אם זה במסיבה בגן, בעבודה או באירוע המשפחתי, את הסופגניה עם הריבה אי אפשר לפספס.

תיאור הנס

כבר במשנה הוזכרה הסופגניה, או בשמה הקדום 'הסופגן'. בסוף המאה ה-19 קיבלה הסופגן את הסיומת המחייבת 'יה' ובכך הפכה רשמית ל- סופגניה. איך השתחלה הריבה לתוך הסופגניה זה כבר פחות ברור, אך מהר מאוד המאכל השמנוני הפך לאחד האהובים בהיסטוריה הקולינרית של העם היהודי.

בשנים האחרונות כחלק מגל המיתוגים החדש, לא רק שספרים הפכו למעצבי שיער ומנהלי אירועים זוטרים הפכו למפיקים בכירים, גם הסופגניה עברה מתיחת פנים משמעותית והחלה להתמלאות מכל טוב הארץ.

סופגניות עם שוקולד,ריבת חלב, חלבה, אייריש קרים, קרם פיסטוק, קרם פטיסייר, קרם מסקרפונה, קרמל, סוכריות קופצות ואפילו המבורגר, הפכו מזמן לאורחות רצויות על שולחן החג של כולנו. חובבי השמרנות חששו שהסופגניה המסורתית עם הריבה אט אט תיעלם לה מן העולם ותרד אחר כבוד מעל בימת ההיסטוריה.

(צילום: כיפה) עם כל הכבוד ויש כבוד

אך מתברר שהחשש לא היה מוצדק. מסתבר שגם אם אנשים אוהבים להתענג על סופגניה עשירה בגנאש חלבה בציפוי שוקולד לבן, פקאן מקורמל וצ'ייסר פיסטוק סיציליאני וכמעל שוכנות להן סוכריות צבעוניות וקופצות, הם אף פעם לא שוכחים את אהבת נעוריהם ותמיד משאירים מקום לסופגניה עם החור האדום- סופגניה עם ריבה.

(צילום: רשת רולדין)

ציטוט של בעלת הנס

"בואו ילדים נכין יחדיו סופגניה,
מבצק, מקמח, מים וריבה קנויה.

סו, סו, סופגניה, חמה ומתוקה,
סו, סו, סופגניה, לחג החנוכה"