נס פך השמן בהתיישבות

עתירות לבג"ץ, פינויים והריסות בתים, מה לא עבר היישוב עמונה ב-20 שנות קיומו? גם בחנוכה הזה היו אמורים התושבים להדליק נרות במקום אחר, אך נס החג לא פסח עליהם ונראה שעמונה על ההר פה כדי להישאר

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/12/16 00:00 כז בכסלו התשעז

נס פך השמן בהתיישבות

אם זה היה תלוי בבג"ץ או ב'שלום עכשיו', תושבי עמונה היו מדליקים את נרות החנוכה בלובי של אחד בבתי המלון בארץ. אך מה לעשות שגם הוד רוממותם שופטי העליון, אינם יכולים להוות יריב ראוי לנס חנוכה העדכני, בו ישוב שנגזר עליו להיחרב פעמים רבות, עדיין עומד על תילו.

תיאור הנס

בשנת 1995 הוקם לראשונה הישוב עמונה שמקימיו ראו בו ערך אסטרטגי עקב מיקומו הגבוה. בתוך עשור עמונה צמחה וגדלה, משפחות הגיעו, החשמל זרם, כבישים נסללו, מבנים נחנכו במעמד אנשי ציבור והעתיד נראה ורוד. עד שבשנת 2005 בוצעה התפנית הראשונה. בעתירת 'שלום עכשיו' לבג"ץ, דרשו אנשיה לפנות את בתי הקבע מאחר ולטענתם מדובר בקרקע פרטית פלסטינית. שנה לאחר מכן פונו ונהרסו תשעת הבתים בפינוי אלים שנצרב בזכרון הציבורי כטראומה קשה.

עמונה שרדה את הרס חלק מהבתים כשפני התושבים לעתיד, אך גם הפעם העתיד בישר בשורות לא טובות. בשנת 2008 עתרו כמה פלסטינים לבג"ץ בטענה שהישוב כולו נבנה על קרקע פרטית. לאחר 6 שנים של דיונים, פסק בית המשפט כי בתוך שנתיים יש לפנות את עמונה מכלל יושביה.

בעמונה חידשו את המאבק על יישובם ורתמו אליהם פוליטיקאים רבים. שמות כמו העתקה, נכסי נפקדים והסדרה עלו לחלל השיח הציבורי פעם אחר פעם, אך כל יוזמה שעלתה יורטה מייד ע"י הגורמים המשפטיים. מטוטלת תחושת התושבים נעה בין תקווה ליאוש, שראו כיצד תקוותם להשארת היישוב נגוזה שוב ושוב.

באוקטובר האחרון, דחה בג"ץ את בקשת המדינה לדחייה נוספת של הפינוי והשאיר אותו על כנו ב- 25 בדצמבר. אנשי עמונה תלוו את תקוותם בחוק ההסדרה, אך חוו מפלה נוספת כשהבינו שהצעת החוק לא כללה את יישובם. בניסיונות של הרגע האחרון ניסה גיבש השר בנט מתווה מיוחד עם ראש הממשלה תוך ציפייה שבעמונה יאמצו אותו בשתי ידיים. לאחר דיונים ארוכים החליטו התושבים לדחות את המתווה במה שנראה כגזר דין פינוי והרס סופי של היישוב. אלפים החלו לנהור להר הגבוה, תוך היערכות לסבב פינוי נוסף.

שבוע לפני תאריך היעד לפינוי שקבע בג"ץ הגו במערכת הפוליטית, הפעם בשיתוף הנהגת היישוב, מתווה חדש ומשופר שעליו הצביעו התושבים והפעם גם קיבלו אותו. על פי ההסכם החדש ולאחר שבג"ץ אישר לדחות את פינוי היישוב הקיים ב-45 ימים, עמונה אמנם לא תמשיך להתקיים במיקומה הנוכחי המדוייק, אך בכל זאת תישאר על ההר.

בכך הוכיחו תושבי הישוב שעל אף כל העתירות, הגזירות והאיום בפינוי, גם אם לא כולם מרוצים, מנס המשך קיומה של עמונה אף אחד לא יכול להתעלם.


ציטוטים נבחרים של בעלי הנס

"שנית עמונה לא תיפול".

"עולים עכשיו לעמונה"

"ביבי ובנט ויתרו על עמונה? אנחנו לא!"

"ביבי למה להרוס?"