"נכון שנשים תקראנה מגילה בעצמן ולא ידרשו לגבר שיעמוד ויקרא עבורן"

הרב מאיר נהוראי, יו"ר בית הלל, קורא לנשים לקרוא את מגילת אסתר בדרך שמתאימה להן. "הגיע הזמן שנפסיק לקבוע מה כוונתן של נשים בשעה שהן קוראות מגילה"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 20/03/16 13:11 י באדר ב'

"נכון שנשים תקראנה מגילה בעצמן ולא ידרשו לגבר שיעמוד ויקרא עבורן"
דוברות בית הלל, צילום: דוברות בית הלל

"גברים צריכים להזהר ולא להיות השופר של הנשים, או לתרגם את כוונתיהן הפנימיות, כי זה לא ראוי שנדבר בשבילן" כך אומר היום (א') הרב מאיר נהוראי, יו"ר בית הלל, ל'כיפה' בהתייחסו לסוגיית קריאת המגילה לנשים, ולתגובתו של הרב אריאל בראלי, שטוען כי הקריאה לנשים נובעת ממניעים מהפכניים שאינם טובים לעולם ההלכה.

"לפני שעוסקים בקריאת מגילה, צריך לדעת שהמהפכה הגדולה ביותר של הדור האחרון היא שפתחו את בית המדרש בפני נשים. דווקא שהרב בראלי מדגיש שקריאת מגילה לנשים היא לא בעיה הלכתית, זאת אומרת שנשים יכולות לקרוא בעצמן, זה העניין. הגיע הזמן שנפסיק לקבוע מה כוונתן של הנשים בשעה שהן קוראות את המגילה, כי יש בבתי מדרש קריאה מרגשת." קובע הרב נהוראי.

הרב נהוראי אומר, שבערב פורים ישנה החמרה לקריאה גדולה של גברים ונשים, אך בהחלט ישנה אפשרות לבצע אותה גם במניין נשי: "כשזה מגיע לקהילה, כאמור שכולם קוראים ביחד, מעדיפים את זה עם גברים אבל יום למחרת כשמדובר בקריאות פרטיות ופרטניות, אין שום סיבה שלא. ולא רק זה, נכון שנשים תקראנה בעצמן ולא ידרשו לגבר שיעמוד ויקרא את המגילה עבורן".

בהתייחסות לפחד של הרב בראלי מטשטוש הזהות הנשית והגברית בעולם ההלכה, בעקבות השינויים של השנים האחרונות. אומר הרב נהוראי כי אין צורך לחשוש ואין שום קשר בין פסקי הלכה חדשניים לבין איבוד הזהות: "אנחנו נמצאים במקום שבו נשים עובדות מחוץ לבית, נמצאות בבית ועובדות מחוץ לבית. דווקא בתקופה שנשים נמצאות ברשות הרבים, למה שאנחנו נחסום את מקומן בבית הכנסת, במקום שההלכה מאפשרת? שם אנחנו נעצור? האם יעלה על הדעת לנתק את עולם בית המדרש הנשי, לבין הקהילה שבה הן חיות? זה לא מובן לי, אני לא מצליח להבין את הקשר".

עוד הוסיף הרב נהוראי כי העולם כיום, מורכב יותר מבעבר, ולכן גם השיח הרוחני מורכב יותר "הבעיה האמיתית שלנו היא ההתנכרות לעולם הדתי. בכל מקום שיש התקרבות לעולם הדתי, אני מברך. אני מלמד במדרשה במגדל עוז ואני רואה שם חוויה של הלכה. אני בטוח שהמסר הזה יחלחל לדורות הבאים. נכון שתמיד הפוסקים ידרשו לעמוד על המרחב הנכון ולדעת מה הם הגבולות, אבל דווקא בדברים שמותרים על פי ההלכה, שנשים ידעו שזה מקום שמתאפשר מבחינה הלכתית. יש מקום לשינוי במרחב הציבורי של האישה, ואנחנו הגברים צריכים להזהר ולא להיות השופר של הנשים או לתרגם את כוונתיהן הפנימיות, כי זה לא ראוי שנדבר בשבילן. כל אישה צריכה לבחור מהי הקריאה שמתאימה לה. זה נתון לבחירתן".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן