ניר אורבך: המועמדים לא מסבירים מדוע הם ראויים אלא ´למה לא ניר´

מנכ"ל הבית היהודי המתמודד על המקום העשירי ברשימת הבית היהודי מתייחס להאשמות כלפיו מצד מתנגדיו ומבהיר: "מי שמוציא דברים כאלו חושף את המצוקה שלו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/01/15 19:37 טז בטבת התשעה

ניר אורבך: המועמדים לא מסבירים מדוע הם ראויים אלא ´למה לא ניר´
דוברות, צילום: דוברות

סמסים, מיילים והאשמות גלויות נגד מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך הפכו כמעט לשגרה בימים האחרונים. בעוד שבוע בדיוק יתקיים הפריימריז בבית היהודי, והמתמודדים האחרים מאשימים את אורבך בשחיתות, בהתנהגות לא ראויה ומה לא, זאת על מנת שיכשל ולא יצליח לנצח ולעמוד במקום העשירי השמור לחברי מרכז הבית היהודי.

"אני לא מופתע שיש ביקורת כלפי", הוא אומר בראיון ל'כיפה'. "מעולם לא הובלתי מהלכים פוליטיים שנגעו לי אישית. אומנם הייתי חשוף אך התקיפות אף פעם לא נגעו בי באופן אישי. זה לא נעים לקום בבוקר ולראות כותרת לא מחמיאה. אלו דברים שלקחתי בחשבון אבל עדיין לא פיתחתי עור של פיל. אני מבין שזה חלק מהמשחק וההתמודדות. לטעמי מי שמוציא דברים כאלו חושף את המצוקה שלו ואני ממשיך הלאה ולא נכנס לפסים אישיים. אני רק על עצמי לספר ידעתי. אני מראה לציבור מה עשיתי ומה אני מתכוון לעשות, אני לא מתכוון להגדיל את עצמי על ידי כך שאדרדר את האחרים. הייתי שמח שכל אחד היה נוהג כך".

"יש אופוזיציה שהרבה פעמים עניינית, והרבה פעמים בורחת לתחושות ולכאבי בטן. ברגע שהצגתי את מועמדותי יצאו דברים נגדי, אבל רוב המרכז הולך עם המפלגה כי החברים מבינים שפני המפלגה להנהגה ורוצים את טובת הציבור", אומר אורבך.

ביום שני האחרון אמרה חגית משה, המתמודדת נגד אורבך במרכז המפלגה, שאורבך הכניס למפלגה 63 חברי מרכז חדשים, שלא על פי החוקה, ושמדובר בעבודה לא ראויה מצד הבית היהודי. אורבך מצידו מסביר כי 63 החברים החדשים הוצבו במרכז בעקבות דרישת חברים אחרים במסגרת החוקה, ביניהם גם חלק מהמתמודדים מולו. "63 חברי מרכז לא רשומים? יש חוקה חדשה שהועברה לפני שחשבנו שהבחירות יוקדמו, ובוודאי לפני שחשבתי להתמודד באופן מעשי, ומכורח סעיף שקבע שחברי מרכז מטעם כהונתם - ראשי סניפים ונבחרי ציבור ברשויות המקומיות נכנסים באופן אוטומטי - הם נכנסו".

"הכי קשה להוכיח שאין לך אחות", הוא אומר ביחס למסרונים שהופצו ושטענו שהוא מדיר מזרחים וטענות אחרות המשוללות לדבריו כל שחר. "כשיש טענה שיש בה יסוד כלשהו של אמת אתה יכול להתמודד איתה, אבל כשהטענה מצוצה לגמרי מהאצבע עד שהרגליים של השמועות נושרות לוקח זמן. לא התייחסתי למסרונים. שלחו אלי מסרונים שקריים לחלוטין, שטוענים שאני מדיר מזרחיים. זה שקר וכזב. שלחו מסרון: מדוע לא הוגשו מסקנות הרב לוי? ועדת הרב לוי כי אנחנו בתהליך של בחירות, כי זה החלטה נכונה, שבאופן אבסורדי כנראה שהתקבלה גם בידי האנשים שלקחו יד בהפצת המסרון".

"אני אומר בצער שרוב המועמדים לא מתמקדים ב'למה להיבחר', אלא ב'למה לא ניר'. קמפיין של מספר מועמדים כלפי מועמד אחר מעיד על חוזקו של אותו מועמד. אין ספק שאני, בניגוד למועמדים אחרים, פעלתי בתוך המפלגה. נגעתי בכמעט כל חברי המרכז. מטבע הדברים כשאתה פועל אתה גם עושה טעויות. בטעויות שעשיתי יצרתי מתנגדים. אני לא חושב שיצרתי לעצמי אויבים. אנשים לא כל כך מהר נעשים אויבים שלי. יש אנשים שיכול להיות שכועסים עלי, יש אנשים שיש אש בליבם, אבל רוב רובם של חברי המרכז שבעי רצון ממה שנעשה. גם המועמדים אומרים שאני צריך להישאר מנכ"ל וזה אומר דרשני. אני לא אוהב להעצים תופעות קטנות. פעלתי, עשיתי, בחלק מהדברים טעיתי ויצרתי כיסי התנגדות מטבע הדברים, אבל אלו לא כיסי התנגדות גדולים מדי".

ומה בנוגע לטענה לפיה בין 63 החברים החדשים במרכז נמצאת גם המזכירה שלך?

"כן, המזכירה שלי היא חברת מרכז. היא הייתה הרבה קודם לכן בפורום המדרשות התורניות לבנות ובזמנו, כשישבנו לפני המרכז הראשון, הכנסנו אותה כנציגת המדרשות התורניות לבנות. זה היה לפני שנתיים. נחמד לומר היום שהיא המזכירה שלי, אבל אין שום קשר. אגב, כדאי לבדוק מי מהמועמדים הכניס את כל בני המשפחה שלו למרכז בלי בחירות", הוא אומר אך מסרב להרחיב.

יש שטוענים שאתה מועמד מוצנח של בנט.

"אני לא מועמד מוצנח של בנט. אם היה שריון מילא, אבל בנט לא הביא למרכז מישהו כמו צביקה האוזר אלא מישהו שהוא בשר מבשרה של הציונות הדתית, של המרכז. בסוף אתה מצביע בהצבעה חשאית, וכל אחד מצביע על פי המצפון שלו. העובדה בסופו של דבר, אחרי שמתעלמים מתחושות כאלו ואחרות כמו הצנחה, היא שבא אדם ושם את הראש הפוליטי שלו ואומר 'תבחרו בי' עם כל מה שהבאתי ומה שעוד אביא. בסוף אני נבחר, אני לא מוצנח או משוריין".

"אם הייתי מאוד רוצה הייתי יכול לדאוג שאשוריין במסגרת החוקה. מזכ"ל מפלגת העבודה חיליק בר משוריין במקום 7. אמרתי שאם כבר להגיע לכנסת צריך לעמוד לבחירה. חשבתי שיהיה נכון להתמודד במשבצת המרכז, ואני חושב שבסוף בסוף בעיני מי שבוחן את הדברים השאלה האם הוצנחתי או לא הוצנחתי במרכאות היא לא שאלה מהותית. אני עומד לבחירה ואנשים צריכים לבחור בי, לא בבנט".

ולמה לעמוד בכלל לבחירה? אתה בתפקיד משמעותי במפלגה.

"השאלה האם לעבור מ-מאחורי הקלעים לקדמת הבמה היא שאלה שכל הזמן חשבתי עליה וששאלו אותי. נפתלי הציע לי לרוץ לכנסת עוד לפני שהציע לי לעבוד כראש המטה שלו. אז חשבתי שאני לא בשל ועכשיו אני בשל לטעמי. אני חושב שבשנה הקרובה, לעסוק גם בתפקיד מנכ"ל ובמקביל לכהן כחבר כנסת ישפיע בצורה משמעותית על המפלגה. הרבה פעמים הייתי לוביסט של הרבה אנשים מאחורי הקלעים בתפקידי כמנכ"ל, ועכשיו אוכל להשפיע מתוך הכנסת ולהשלים אחד את השני. לא מדובר בתקדים - הרב לוי היה בתפקיד מזכ"ל וחבר כנסת ואישים נוספים".

אני מבין שאתה נשאר בתפקיד המנכ"ל גם אם תיבחר?

"בשנה הראשונה אשאר בשני התפקידים כי יש דברים שצריך להשלים ויהיה מאתגר מאוד להכניס מישהו שיעסוק גם בשיקום הכלכלי של המפלגה, גם בפעילות השטח וגם בהעברת מהלכים פוליטיים בתוך המרכז. לוקח זמן להכשיר אנשים כאלו. אני לא מכניס את עצמי למקום שאני אכשל בו ואני גם לא רוצה להכשיל את הציבור. אני לוקח שנה כדי לראות שהדברים ילכו כמו שאני חושב שילכו".

"עבדתי על שיקום המפלגה מבחינה כלכלית בשנתיים האחרונות. קיבלנו חובות עבר עצומים, במיליוני שקלים, ואנחנו מצמצמים את זה. עשינו פעילות משמעותית בתוך המפלגה - השטח היה מת והיום יש אנשים שפותחים פורומים. זו יוזמה שלי. אני עם נפתלי בנט מהתחלה. פניה של המפלגה במידה רבה נראים כך בגללי. מה שחברי הכנסת עושים בסיעה אני עושה במפלגה. אם העבודה תלך כמו שאני חושב שהיא תלך, בתום השנה אמשיך הלאה. אם לא, אקבל החלטה לאן אמשיך".