ניר אורבך: "הביקורת שלנו מול ראש הממשלה מבססת את האמון של הציבור בנו"

מזכ"ל הבית היהודי לא מתרגש מהסקר של ערוץ 2, טוען שהעמידה מול הליכוד בנתה את המפלגה כאלטרנטיבה, וגם על השתיקה של הבית היהודי בנושאי דת ומדינה: "לא שותקים. העמדות שלנו מורכבות"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 07/09/16 12:49 ד באלול התשעו

ניר אורבך: "הביקורת שלנו מול ראש הממשלה מבססת את האמון של הציבור בנו"
דוברות, צילום: דוברות

בבחירות האחרונות, עם פרסום תוצאות הקלפיות והגילוי על נפילתה של הבית היהודי לשמונה מנדטים, טענה איילת שקד כי המפלגה "תרמה איברים" לליכוד. הסקר שפורסם אתמול בערוץ 2 הציג 14 מנדטים לבית היהודי. ניר אורבך, מנכ"ל הבית היהודי טוען כי בוחרים שבבחירות האחרונות הצביעו לליכוד במקום לבית היהודי- חוזרים למקומם "הבוחרים כנראה מבינים שאנחנו הדבר האמיתי" וכי קהלים חדשים, לאומיים, מגלים כי הבית היהודי היא אלטרנטיבה להנהגה. בבית היהודי מתייחסים לסקר בחשש "היה לנו כבר ניסיון לא כל כך טוב עם סקרים טובים כשהמציאות בשטח הייתה אחרת".

ניר אורבך אמר לפני כשבועיים, עם היציאה למפקד, כי הבית היהודי בדרך להנהגת המדינה. בסקר שפורסם אמש בערוץ 2 אומנם דורגה הבית היהודי כמפלגה השלישית בגודלה אך עדיין עם מספר מנדטים שאינו מתקרב לנדרש למפלגת שלטון. אורבך אומר היום לכיפה כי "קודם כל סקרים זה דבר שנחמד להריח אבל לא צריך להשתכר או להתבסם מהם. אני כן חושב שהיציבות שלנו בסקרים במספרים האלה מוכיחה שאנחנו באמת נמצאים בדרך הנכונה. הסקרים בעיקר מצביעים על מגמה ולפיה אנחנו כרגע נמצאים בין שלושת המפלגות הגדולות וזה מראה על כיוון. יש עוד זמן לבחירות, יש זמן להיערך והמגמה היא טובה. להנהגה לא מגיעים ביום אחד, מגיעים בתהליך ועבודה".

יש לך הסבר לירידה של נתניהו בסקרים?
"אני לא איש סקרים אבל אני יכול להעריך שהמשברים הנקודתיים האחרונים והתקשורת שמנסה למצוא לו אלטרנטיבות תרמו לזה" אומר אורבך ומפקפק בהפרש המנדטים שהציג הסקר בין "יש עתיד" לליכוד "אני לא יודע עד כמה זה נכון ש'יש עתיד' עוברים היום באמת את הליכוד. גם לשיטתם של הסוקרים זה בטווח טעות של אחוזי דגימה סטטיסטיים".

בבחירות האחרונות איילת שקד אמרה שהבית היהודי "תרמה איברים" לליכוד, המנדטים האלה חוזרים אליכם עכשיו?
"אני מניח שהליכוד הפסיד קולות בסקר גם ל'יש עתיד' אבל ההתחזקות שלנו מ-8 מנדטים שיש לנו כרגע, לפי הסקרים, לעוד ארבעה או שישה מנדטים נוספים, אין ספק שנובעת גם ממנדטים שלנו שבאופן ספציפי בבחירות האחרונות הלכו לליכוד". אורבך מדגיש מספר פעמים במהלך הראיון כי בבית היהודי לוקחים את הסקר בעירבון מוגבל ומתייחסים אליו בזהירות ובמתינות.

תוצאות הבחירות האחרונות, לפי אורבך, נבעו מכך שהציבור לא הפנים כי ראשות הממשלה אינה נתונה אוטומטית למפלגה הגדולה ביותר. "צריך לזכור שעל פי החוק הקיים מי שמרכיב את הממשלה הוא מי שעומד בראש הגוש הגדול ולא בראש המפלגה הגדולה, ואת זה לא הצלחנו בבחירות האחרונות להטמיע בציבור. אז יכול להיות שעכשיו אנשים קצת יותר מבינים את זה וחוזרים הביתה. אני מניח שיש לנו גם מנדט או שניים בסקר שמתחילים להגיע מציבורים נוספים".

תקפתם הרבה את נתניהו בתקופה האחרונה, זה תרם לירידה שלו?
"אני לא חושב שההתקפות הם אלה שגורמות לליכוד לאבד קולות לטובת יש עתיד, אלא דברים אחרים. אנחנו לא תוקפים את נתניהו על בסיס קבוע וכתכנית עבודה. אנחנו עושים את זה נקודתית כשיש לנו מה להגיד. אני חושב שהביקורת שלנו מול ראש הממשלה מבססת את האמון של הציבור ביכולת שלנו להיות מפלגה משמעותית וזה גם מאפשר לנו לפנות לציבורים נוספים שעד היום לא ראו בנו אלטרנטיבה להנהגה. הויכוחים שלנו עם ראש הממשלה בסופו של דבר מחזקים את היכולת שלנו לפעול בתוך הציבור שקרוב אלינו בעמדות. גם הציבור שלנו עצמו וגם בציבור הלאומי שמבין שאנחנו גורם משמעותי גם בממשלה וגם בציבור הישראלי".

הבית היהודי שתק סביב סוגיות דת ומדינה וסביב סוגיית העבודות בשבת, זה לא גורם לאיבוד אמון מצד הבוחרים?
"קודם כל הבית היהודי לא שותק. הוא לא מוציא עמדות מפלגה בנושא אבל בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם אומרים את הדברים בקול רם וגם נפתלי פירסם הודעה בנוגע לזה. צריך לדעת שהבית היהודי הוא לא מפלגה חרדית. ברור שהשבת היא ערך, כל מצביעי הבית היהודי, כולל אלה שהם לא דתיים, מבינים את הערך המרכזי של השבת בחיים שלנו".

"אבל צריך לזכור שגם בתוך הציבור הדתי לאומי אנחנו לא ציבור הומוגני, אנחנו ציבור מאוד הטרוגני עם השקפות עולם שלא תמיד רואות עין בעין את ההתייחסות לדברים האלה. לכן להוציא עמדה מורכבת בסוגייה מורכבת שתיקלט בציבור ובתקשורת היא לא תמיד אפשרית. אנחנו יצאנו נגד העבודות בשבת, ברור לנו שצריכים להגיע להבנות כדי שהמדינה תוכל להמשיך לפעול. קשה להוציא עמדה אחת מוצקה בסוגייה מורכבת שתקלע ותייצג בצורה מקסימלית את ציבור הבוחרים המורכב שלנו. שוב, אנחנו לא מפלגה חרדית".

לפני כשבועיים החל המפקד של מפלגת הבית היהודי. נכון לעכשיו אומר אורבך "כמו שחשבנו, כבר יש כמה אלפים טובים שהתפקדו וזה הולך וממשיך, כשכמעט ולא התחלנו קמפיין בכלל". אורבך מדגיש כי הסקרים הם לא הדרך היחידה בה רואים בבית היהודי את תמיכת הציבור. "אנחנו שואפים להנהגה, אנחנו חושבים שאנחנו באמת מייצגים את הערכים העמוקים והנכונים שצריכים להיות במרכז במת המדינה. את העבודה שלנו לצורך זה אנחנו עושים וזה בא לידי ביטוי בסקרים אבל לא רק".