ניצחון במאבק: צה"ל חוזר בו וימתן את הקיצוץ בענף תודעה יהודית

הלחץ שהופעל על ידי רבנים בכירים בציונות הדתית נגד קיצוץ הענף עשה את שלו ובצה"ל בוחנים בימים אלו חלופות אחרות מלבד העברת הענף לידי חיל חינוך ששואף לסגור אותו לחלוטין

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 27/12/15 10:18 טו בטבת התשעו

ניצחון במאבק: צה"ל חוזר בו וימתן את הקיצוץ בענף תודעה יהודית
אילוסטרציה בלבד. למצולמים אין קשר לידיעה. Yaakov Naumi, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה בלבד. למצולמים אין קשר לידיעה. Yaakov Naumi, פלאש 90

נראה כי המאבק על סמכויות הרבנות הצבאית ועתידו של ענף תודעה יהודית ברבנות, העוסק בהעברת תכנים בעלי זיקה יהודית לחיילי צה"ל, החל לעשות את שלו ובצה"ל בוחנים אפשרויות אחרות מלבד העברת הענף לידי חיל חינוך, כך דווח ב'הארץ'.

הכוונה לצמצם את פעילות הענף ולהעבירו, לאחריות חיל החינוך, עוררה כאמור ביקורת קשה ברבנות הצבאית ובקרב רבנים אזרחיים בכירים שהביעו מחאה וטענו כי מדובר בפגיעה בחיילים הדתיים בצה"ל. כעת, מחפשים בצה"ל פתרון חלופי, שעשוי לכלול את העברת הענף לאחריות ישירה של אגף כוח האדם במטכ"ל ובכך להגביל את ההשפעה שהייתה אמורה להיות לחיל החינוך על תכני הענף.

ענף תודעה יהודית, שהוקם ברבנות הצבאית ב-2001, עומד זה שנים במרכזם של מאבקי שליטה חריפים בין חיל החינוך לרבנות הצבאית. הרבנות בעיקר בתקופתו של הרב אביחי רונצקי ששכלל את הענף לגודלו העכשווי, צברה לעצמה בהדרגה מעמד חזק יותר במטכ"ל והשפעה גוברת על היחידות הלוחמות, שבהן חלה באותן שנים עלייה משמעותית בשיעור המפקדים והחיילים חובשי הכיפה. הענף מקיים ימי עיון והרצאות בבסיסים, עורך שבתות מיוחדות העוסקות בסוגיות דת ואחראי גם על הפצת תכנים ומערכי שיעור.

במסמך פרידה שחיבר האלוף (מיל') אבי זמיר, לשעבר ראש אכ"א, עם סיום תפקידו ב-2011, הוא המליץ להחזיר סמכויות בתחומים אלה לחיל החינוך ולרסן את השפעת הרבנות. בדו"ח שהתפרסם ב-2012 מתח מבקר המדינה ביקורת קשה על אי־הסדרת תחום החינוך בצה"ל ועל היעדר התיאום בין החינוך לרבנות. מידי פעם גם צצו בתקשורת טענות על תכנים שהופצו על ידי הענף שלטענתם עסק ב"הטפה דתית".

במסגרת התוכנית הרב־שנתית החדשה של צה"ל, "גדעון", הוחלט על קיצוץ ניכר בתקנים במפקדות, ובכלל זה ברבנות ובחיל החינוך. כחלק מהדיונים, הציע ראש אגף כוח האדם במטכ"ל, האלוף חגי טופולנסקי, לסגור את ענף תודעה יהודית ודן באפשרות להעביר את פעילותו במתכונת מצומצמת לחיל החינוך. באכ"א כבר התקיימה עבודת מטה, שהגיעה לשלב מתקדם, מתוך כוונה ליישם המלצה זו.

הצעת ראש אכ"א עוררה מחאה גדולה בחוגים דתיים, שמתחו ביקורת על עמדת איזנקוט וטופולנסקי והאשימו את חיל החינוך בניסיון מכוון להפחית את השפעתה של הרבנות הצבאית. לפני כחודש נועד שר הביטחון משה יעלון עם רבנים בכירים מהציונות הדתית, ישיבות ההסדר והמכינות הקדם־צבאיות, כדי לדון במשבר. הרבנים, בהם הרב חיים דרוקמן, הרב שלמה אבינר, הרב אלי סדן והרב משה הגר־לאו, הביעו התנגדות לקיצוץ התקנים וטענו כי על הצבא לשמר ולחזק את העיסוק בתודעה יהודית. רבנים נוספים בציונות הדתית דוגמת הרב ישראל רוזן והרב יובל שרלו, פעלו אף הם כדי למנוע את הקיצוץ המתוכנן.

על פי הדיווח ב'הארץ', בשבוע שעבר זימן טופולנסקי אליו את הרב הצבאי הראשי, תת־אלוף רפי פרץ ואת קצין חינוך ראשי, תת־אלוף אבנר פז־צוק, כדי לדון במשבר. בפגישה עלה רעיון חדש: במקום העברת הענף לאחריות חיל החינוך, יוקם גוף חדש משותף לחינוך ולרבנות שיהיה באחריות אכ"א. כעת מבקשים בצבא לגבש את פרטי ההצעה החדשה. בחיל החינוך ששואפים כבר תקופה ארוכה לגבור על הרבנות טוענים שהכוונה היא למסמס את הרעיון המקורי של הרמטכ"ל וראש אכ"א ולהשאיר את הרבנות הצבאית במעמדה הקודם בכל הנוגע לתודעה יהודית וערכי לחימה. בתגובה לא רשמית נמסר כי "הרמטכ"ל סבור שצריך לצמצם את גודל הענף העוסק בתודעה יהודית, כמו את כלל התקנים במפקדות עורפיות. אך הוא עוד לא הכריע בשאלה מי יהיה אחראי ליחידה. הסוגיה הזו עדיין נמצאת בעבודת מטה".

במטה המאבק נגד הקיצוץ והעברת הענף לידי חיל חינוך עדיין לא יכולים לחגוג, אך בהחלט מדובר בשינוי משמעותי מהעמדה הנחרצת שהושמעה בהתחלה לפיה הענף יקוצץ ויהי מה ונראה כי פשרה מסוג כזה או אחר תנצח בסופו של דבר את רצונו של חיל החינוך לסגור את הענף.

ממטה המאבק נמסר ל'כיפה' בתגובה: "איננו מבינים מדוע דיונים סגורים בצבא מדווחים עד פרטי פרטים בכלי התקשורת דרושה לזה תגובה של דו"צ וזה חמור בעינינו מאד. לעצם העניין, ברור לכל שזו זריית חול בעיניים וכל הוצאה של תחום תודעה יהודית מהרבנות הצבאית תבלבל את החיילים ותחליש את רוח הלחימה".