נחשף מסמך המעיד כי הרבצ"ר היה שותף לפקודת השירות המשותף

ניסח ואז תקף: מגילוי דעת ששלח הרבצ"ר אייל קרים לרב אבינר בבקשה שיחתום עליה עולה, כי "הרבנות הצבאית היתה שותפה מלאה בניסוח הפקודה" שמורו ורבו של הרבצ"ר אמר עליה בעבר כי היא בבחינת "ייהרג ובל יעבור"

חדשות כיפה 25/04/17 14:47 כט בניסן התשעז

נחשף מסמך המעיד כי הרבצ"ר היה שותף לפקודת השירות המשותף

הרב הצבאי הראשי, הרב אייל קרים, שלח לפני מספר חודשים לרב שלמה אבינר גילוי דעת המבטא תמיכה בפקודת 'השירות המשותף' וביקש ממנו לחתום עליו. זמן קצר לאחר שרב היישוב בית אל סירב, החל הרבצ"ר להשמיע דברי ביקורת על הפקודה והחל לפעול לשנותה. זאת למרות שבאופן כללי דעתו היתה נוחה ממנה מכיוון שהוא אחד ממנסחיה.

לפני מספר חודשים הוציא צה"ל פקודה חדשה בשם 'השירות המשותף'. פקודה זו, שעוסקת בשילוב המינים ביחידות הצבא השונות, החליפה את פקודת 'השילוב הראוי' ועוררה ביקורות רבות מצד גורמים רבים בציונות הדתית ומחוצה לה, על כך שלטענתם יש בה ניסיון גס ליצור כמה שיותר יחידות מעורבות בשם ערך השוויון. בשבוע שעבר פורסם כי הרבנות הראשית היתה מעורבת בניסוח הפקודה ואף שהעומד בראשה, הרב אייל קרים, שבע רצון ממנה.

עד כמה הרבצ"ר סמך את ידו על הפקודה ניתן ללמוד מהמסמך שנשלח סמוך להוצאת הפקודה ופורסם היום (שלישי) לראשונה באתר 'מאקו' ע"י אבישי גרינצייג. בבמסמך שנשלח לרב אבינ נכתב כי "בשבועות האחרונים הושמעה ביקורת נוקבת על פקודת 'השירות המשותף'. לאחר בירור הדברים לעומקם, ותוך עיון מדוקדק בפקודה, אנו מוצאים כי ביקורת זו אינה במקומה".

עוד נאמר במכתב שנשלח כגילוי דעת עליו התבקש הרב אבינר לחתום, כי "הרבנות הצבאית הראשית היתה שותפה מלאה בניסוח הפקודה, וכי דרישותיה בדבר זכויותיהם של חיילים ומפקדים שומרי מצוות לשרת במסגרת מגדרית התקבלו במלואן".

בהמשך נכתב, "כי בכל הנוגע להתנהלות צה"ל, חובה להעצים את מעמדה של הרבנות הצבאית כבעלת סמכות ההכרעה וההחלטה בנושאים תורנים והלכתיים". בסיום המסמך שתוכנן להתפרסם עם חתימתם של רבנים נוספים נאמר כי "לנוכח האמור, לדעתנו אין עוד מקום לדברי הביקורת שהושמעו בציבור נגד הפקודה החדשה, ואנו תקווה שהיא תמומש בשטח ככתבה וכלשונה".

הרב אבינר כאמור סירב לחתום על גילוי הדעת, מה שככל הנראה הביא לגניזת יוזמת הרב קרים. עם זאת חשוב לציין כי הציטוטים מתוכו מאשרים את העובדה שהרבנות הצבאית היתה שותפה מלאה בניסוח הפקודה שעוררה סערה בקרב הציבור הדתי-לאומי, מהחנה השמרני ועד הליברלי. עובדה זו מתנגשת עם דברי הרב אבינר ל'כיפה' בשבוע שעבר, כאילו אין להאשים את הרבנות הצבאית בפקודה השנויה במחלוקת. "הבעיה היא מערכתית כוללת", הוא אמר "וזה לא תפקידה של הרבנות הצבאית. היא שייכת למערכת ולא יכולה לשנות אותה". הרב גם התעקש ש- "את הרבנות הצבאית צריך לשים בצד ולא לערב אותה בכל המאבקים על אופיו של צה"ל והמהלכים שמנסים להנהיג שם".

(גילוי הדעת שנשלח לרב אבינר על ידי הרבצ"ר)

יש לציין כי בעבר נהגו ברבנות הצבאית להתייעץ עם שורת רבנים  בסוגיות הלכתיות סבוכות וכבדות משקל. מבירור של מערכת 'כיפה' עולה כי בנושא פקודת 'השירות המשותף' כל אותם רבנים כלל לא היו בסוד העניינים ועמדתם בנושא לא נשמע לפני שברבנות החלו במלאכת ניסוח הפקודה.

מספר חודשים לאחר שהרב אבינר סירב לחתום על גילוי הדעת ולאור העובדה שמאחורי הפקודה לא עמדה תמיכה רבנית, החל הרבצ"ר לשנות במעט את תפיסתו בנוגע לפקודה. במפגש שקיים עם ראשי ישיבות הסדר, דיבר הרב קרים על הסעיפים והנקודות הבעייתיות שפקודה, שכזכור עזר בניסוחה זמן קצר קודם לכן. בנוסף לכך הוא דיבר על הצורך בשינוי 'רוח המפקד' כפי שעלתה מהפקודה, רוח שחתרה באגרסיביות לעירבוב בין המינים בצבא.

(צילום: לשכת הרב אבינר)

גורמים המעורים בנושא מסרו ל'מאקו' כי הרב קרים מעולם לא הכחיש את חלקו בניסוח פקודת 'השירות המשותף' וכי הוא רואה בה לא מעט דברים חיוביים. בנוגע ל'גילוי הדעת' שנשלח לרב אבינר הם אומרים כי מדובר בטיוטה שנועדה לצורך התייעצות בלבד. לטענתם, לאחר התנגדותו של הרב אבינר לא נעשה ניסיון להחתים רבנים נוספים.

בנוסף לכך מציינים אותם גורמים כי דעתו החיובית של הרבצ"ר על הפקודה לא השתנתה מבחינה עקרונית, אך לאור הביקורת הרבה לו היא זכתה בקרב רבני הציונות הדתית, הוא פעל לשינוי מספר סעיפים שנתפסו כבעייתיים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן