נוהל אדמו"ר בנתב"ג בוטל

בעקבות עתירה לבית המשפט העליון נקבע כי 'נוהל אדמו"ר' המאפשר לרבנים בכירים להגיע עם רכבם הפרטי עד כבש המטוס מבוטל. בעתירה נכתב כי "הרכב הרשימה מעלה יותר מחשד כי הנהנים ממנה זכו ב"זכות" להיכלל בה על בסיס שיקולים זרים ופסולים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/10/14 16:47 ה בחשון התשעה

נוהל אדמו"ר בנתב"ג בוטל
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

נוהל אדמו"ר בנמל התעופה בן גוריון בוטל באופן רשמי. לפני כעשרה חודשים עתרו הקליניקות המשפטיות במכללת שערי משפט לבית המשפט העליון בדרישה לבטל את 'נוהל אדמו"ר' בנתב"ג. הנוהל אפשר ל-45 רבנים להגיע עם רכבם הפרטי עד כבש המטוס. לדברי העותרים דבר זה נקבע תוך כדי חריגה מסמכות רשות שדות התעופה וחורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות. “הרכב הרשימה מעלה יותר מחשד כי הנהנים ממנה זכו ב'זכות' להיכלל בה על פי בסיס שיקולים זרים ופסולים", אמרו העותרים, פרופסור אביעד הכהן ורחל הכהן.

ברשימה נמצאים בעיקר אדמו"רים אשכנזים חרדיים, ובנוסף גם מספר רבנים מקובלים, בהם הרב איפרגן המכונה הרנטגן, הרב אמנון יצחק, וכן הרב פינטו שלא הוצא מהרשימה למרות שהפך לחשוד בפלילים. מדובר בפריבילגיות מקבילות כמעט להגעתו של ראש ממשלה לנמל התעופה. גורם בחברה המסדירה את הטיפול בלקוחות VIP אמרה כי "אלו דברים שהשתיקה יפה להם", ושכדי להיכנס לרשימה "צריך להכיר את הרשות טוב. אם יש לך קשרים אתה יכול להיכנס לרשימה, אבל הרשימה מאוד קשה. גם כסף לא עוזר להיכנס לרשימה הזו. צריך קשרים ממש חזקים. זה נסגר בדרגים הגבוהים". ברשימה אין רבנים ציוניים ונכללים בה בין היתר רבנים כגון האדמו"ר מסאטמר ואחד ממנהיגי העדה החרדית.

היום (ד') הוגש לבג"צ הסכם של הצדדים השונים בתיק, לדבריה רשות המסים מודיעה כי בניגוד למצב הקודם, מעתה יתייחסו לרבנים ככל רוכש שירות VIP, כשבכלל זה ביקורת הדרכונים והמכס ייעשו בטרקלין הVIP ולאחר מכן הרבנים יגיעו למטוס בעזרת רכב של הVIP ולא ברכבם הפרטי כבעבר.

בנוסף, מבהירים הצדדים כי אם יגיעו לנתב”ג קהל רב, כדוגמת בהגעת אדמו"ר מפורסם לישראל, ייבחנו הסידורים המתאימים למקרה הפרטני על ידי גורמי הביטחון של רשות שדות התעופה בשיתוף עם משטרת ישראל כנעשה בשדה התעופה ביחס לכל מקרה בו יש צורך בהיערכות מיוחדת בהגיע אישיות מפורסמת לשדה התעופה או בצאתה ממנו. בהתאם לכך, מודיעים הצדדים, הם מבקשים להסיר את העתירה, ובכך בא נוהל אדמו"ר לסיומו לאחר כעשור.