נדחתה תביעת נעם פדרמן נגד "ארץ נהדרת"

פעיל הימין הגיש תביעת לשון הרע בגין מערכון שהציג את מתיישבי חברון כאלימים כלפי חיילי צה"ל וערבים חפים מפשע. השופט דחה את התביעה וקבע: המערכון סאטירי וכך צריך להבין אותו

חדשות כיפה אורי פולק 23/11/11 21:21 כו בחשון התשעב

נדחתה תביעת נעם פדרמן נגד "ארץ נהדרת"

שופט בית משפט השלום בירושלים, עודד שחם, דחה היום (ד') על הסף את תביעת לשון הרע שהגיש פעיל הימין נועם פדרמן נגד זכיינית ערוץ 2, "קשת", בגין מערכון ששודר בתוכנית "ארץ נהדרת".

המערכון עסק בהתנהגותם של קבוצת מתיישבים קיצונים בחברון והוצג כסדרה דמיונית וכחלק משידוריה של "הטלוויזיה הלאומנית". במערכון הוצגו המתיישבים כמי שפוגעים בחיילי צה"ל ומתעללים בערבים חפים מפשע. פדרמן עצמו לא הוזכר במערכון, אך הופיע בכתוביות הסיום של המערכון, כמי שמשמש כביכול כיוצר הסדרה.

באותו שבוע, הגיש פדרמן תביעת לשון הרע, בטענה כי המערכון הציג אותו כמי שכתב אותו וממילא, כמי שדוגל בפגיעה בחיילי צה"ל ובערבים חפים מפשע. במיוחד ציין פדרמן כי המערכון עושה שימוש בביטויי נאצים כלפי חיילי צה"ל - דבר שפגע בו אישית.

ואולם, בית המשפט דחה את התביעה בטענה כי המערכון הינו מערכון סאטירי "ועל כן יש להבין את הדברים המובאים בו בהקשר זה". לדברי השופט שחם, המערכון ממוקם בתוך תוכנית סאטירה ולכן יש להתייחס אליו בפרופורציות הנכונות. עוד קבע השופט כי "אמירה הומוריסטית אינה מתפרשת כטענה עובדתית... במקרה זה אין בה משום לשון הרע במובן החוק, במערכון בולט מימד ההקצנה והגיחוך".

"מן הרגע שמתעורר דיון ציבורי שאינו במישור עובדתי, עמידותו של הנפגע צריכה להיות גבוהה יותר, ועליו להיות נכון לספוג הערות ביקורתיות המתייחסות לדיון זה", הוסיף השופט שחם.

נועם פדרמן מסר בתגובה להחלטה כי "זו תגובתו של השופט שחם ליוזמות האחרונות לחקיקה של הימין בענייני בתי המשפט ובכללם התיקון לחוק לשון הרע, שכן אך לא מזמן הציע אותו שופט לאנשי 'ארץ נהדרת' להתנצל בפניי על המערכון הוולגארי והגס שהם העלו. הייתי מצפה מהשופט שחם לפסול עצמו מלדון בתיק זה לאור העובדה שהוא לא יכל להתאפק מלהכניס את דעותיו הפוליטיות לתוך שיקול הדעת המשפטי".