נדחתה העתירה נגד הרב שמואל אליהו

שופטי בג"ץ דחו את העתירה שביקשה למנוע מהרב שמואל אליהו מלהתמודד לתפקיד הרב הראשי הספרדי: "הבחירות יתקיימו ברביעי ובלוח זמנים כזה לא ניתן להכריע בסוגיה"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 22/07/13 16:46 טו באב התשעג

נדחתה העתירה נגד הרב שמואל אליהו
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

שופטי בג“ץ דחו היום (ב‘) את העתירה שהוגשה על ידי ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) נגד הרב שמואל אליהו, בבקשה לפסול את מועמדותו בשל אמירות גזעניות לכאורה.

השופטים, בראשות נשיא העליון אשר גרוניס, ציינו כי ”הבחירות אמורות להתקיים רק מחרתיים ובלוח זמנים זה לא ניתן להכריע בסוגיה הזו“. העתירה נדחתה, כאמור, אך השופטים הדגישו כי הטענות שעלו בדיון יכולות לעלות מחדש במידה והרב שמואל אליהו ייבחר לתפקידו, בהכרעה שתפול בתום יום הבחירות ברביעי הקרוב.

מוקדם יותר היום דנו השופטים בעתירה, בה נטען כי ”לא יכולה להיות מחלוקת שמי שמסית לגזענות כמו הרב שמואל אליהו אינו מוצב בתחום המתחם המוגן של חופש הביטוי. מי שאומר דברים שפוגעים בערבים והומוסקסואלים אינו אומר דעה לגטימית בשוק הדעות. במיוחד שמי שאומר את הדברים האלה רואה את עצמו ראוי לכהן כרב ראשי“.

מנגד, פרקליטות המדינה טענה בדיון כי הרכב ועדת הבחירות הינה טכנית וממילא היא איננה בודקת את התאמת המועמדים לתפקידם. ”בדיקה המהותית לגבי דיין ולגבי רב נעשית על ידי מועצת הרבנות ולא על ידי ועדת הבחירות“, טענו בפרקליטות. עמדת היועץ המשפטי לממשלה, כפי שנמסרה עוד קודם לכן ואוזכרה גם בדיון, גורסת כי ”יש קושי משפטי בהגשת המועמדות על רקע התבטאויות חוזרות ונשנות שהתחילו לפני כעשור. למרות משיכת כתב האישום הרב לא פתח דף חדש“.

הרב אליהו עצמו לא הגיע לדיון. עורך דינו, ד“ר אביעד הכהן, אמר כי ”אין עילה להתערבות השופטים“ מפני שההתבטאויות בעבר של הרב אליהו כבר נידונו שלוש פעמים - ונדחו. ”הזכות להיבחר ולבחור היא זכות יסוד חוקתית. כדי לפסול את זכותו של אדם להיבחר צריך הוראה מפורשת בחוק. החוק לא מקנה סמכות לפסול אדם, גם לא ליועץ המשפטי לממשלה. הרב מכבד כל אדם באשר הוא אדם ומה שנאמר זה פסקי הלכה בהקשרים מסוימים“, קבע הכהן.