נדחתה ההצעה על חוק ההונאה בכשרות

הסיבה: עימות בין יוזמת ההצעה ש"ס לבין ח"כ רחל עזריה מ"כולנו" מיוזמות פרויקט ´ההשגחה הקהילתית´

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/06/15 16:09 יא בתמוז התשעה

נדחתה ההצעה על חוק ההונאה בכשרות
נעם ריבקין פנטון, צילום: נעם ריבקין פנטון

סדקים בקואליציה: מחלוקת קשה בין ש"ס ל'כולנו' סביב הצעת החוק לתיקון חוק ההונאה בכשרות שהייתה אמורה לעלות היום לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה אך היא נדחתה בינתיים למועד לא ידוע בשל התנגדותה הנחרצת של רחל עזריה ללשון ההצעה של ש"ס.

לטענת אנשי כולנו ההצעה החדשה אוסרת כל מצג או סממן שיעיד שהמקום שומר על דיני כשרות דבר שהוא החמרה הרבה מעבר להחוק המקורי וזו החמרה גדולה של הסטטוס קוו. לדבריהם בתוך לשון החוק החדש ניתן להכניס פרשנות בעייתית כיוון שמושג מצג אינו ברור והוא יכול להפוך לדבר שאין לו גבולות כגון, חבישת כיפה בבית העסק או הצגת תמונה של רב או ברכת העסק.

המתנגדים לחוק מסבירים כי בהסכם הקואליציוני כתוב שהסטטוס קוו יישמר, עד עתה המילה כשר היה אפשר להשתמש רק אם יש תעודת כשרות של הרבנות הראשית וזה בעצם הסטטוס קוו, התיקון הזה מבקש ללכת הרבה יותר רחוק ובעצם הוא אינו שמירה על הסטטוס קוו.

חברת הכנסת רחל עזריה שהייתה לשעבר חברת מועצת העיר ירושלים מטעם מפלגת 'ירושלמים' מתנגדת להצעת החוק החדשה שכן היא תפגע ביוזמה של מפלגתה לשעבר - יוזמת הכשרות הקהילתית, שמעניקה כשרות עצמאית לבתי עסק בבירה ללא אישור הרבנות הראשית ואף הגיעה לבג"צ בדרישה להתיר לבתי העסק להציג את התעודות של ההשגחה הקהילתית כתעודות כשרות. עזריה הייתה אחת הנפשות הפועלות בתחילת דרכה של ההשגחה הפרטית והצעת החוק החדשה של ש"ס תקשה עליה מאד.

עזריה העלתה את הנושא ליו"ר סיעת 'כולנו' חבר הכנסת רועי פולקמן, שפנה מיד לש"ס כדי להגיע להסכמה בנושא. ש"ס ביקשה פטור מחובת הנחה מה שימנע המתנה של 45 יום כפי שקובע החוק עד שתועלה ההצעה לדיון ואילו בכולנו התנגדו וטענו שהחוק לא מוסכם עליהם. לאחר דין ודברים המסקנה הייתה שההצעה תקבל פטור בתנאי שתהיה הסכמה על הנוסח שישמר את הסטטוס קוו אך בכולנו מאשימים את ש"ס שנסוגה בה מההסכמה וסירבה לדון בלשון ההצעה.

לטענת בכירים ב'כולנו' גם בבית היהודי לא אהבו את ההתעקשות של ש"ס על לשון החוק למרות שבאופן רשמי בבית היהודי טוענים כי מדובר בסכסוך בין ש"ס ל'כולנו' וכי הם לא מתערבים בו.

ביום חמישי בשבוע שעבר לקראת וועדת השרים התקבלו חוות דעת של משרד המשפטים שהחוק החדש בעייתי והם מתנגדים לו נחרצות בטענה שהוא פוגע בחופש הדת בשל היעדר הגדרת המילה "מצג".

במקביל גם משרד האוצר התנגד נחרצות וטען כי החוק החדש פוגע ברפורמת הייבוא המקביל שנועדה להוזיל את מחירי המזון במשק. הסיבה לכך שהייבוא המקביל הוא בעצם בתחרות עם היבואן הרשמי ואם גם בייבוא המקביל יצטרכו לקבל אישור של הרבנות הראשית ולא יוכלו להסתפק בכשרות המקומית של היצרן זה ייקר את זה באופן משמעותי יפגע במטרה לשמה הותר הייבוא ובעצם יביא לחיסול הרפורמה.

ח״כ רחל עזריה (כולנו): "הנוסח של החוק הזה הוא בעייתי והיה פוגע בבתי עסק רבים. בנוסף, זוהי הפרה משמעותית של הסטטוס קוו שהיה נהוג עד היום. הגדרה לפיה הצבה של כל מצג או סממן יהודי, ללא תעודת כשרות מהרבנות הראשית, כעבירה על החוק הוא לא הגיוני ופסול. לפיכך דרשנו מש״ס להגיע לנוסח מוסכם, שלא יפגע בבתי עסק. לא הגענו להבנה כזו היום ולכן הצעת החוק נדחתה. אני בטוחה שבעבודה משותפת נוכל להגיע לנוסח מוסכם שיטיב עם כלל החברה הישראלית".