נדחתה בקשתו של אורי אריאל להסדיר את מנהג הכפרות

ועדת הכלכלה סירבה לאשר תקנות לשחיטת כפרות אותן ביקש לאשר השר אורי אריאל לאחר שהתברר שלא ניתן יהיה ליישמן; היו"ר כבל: לא נאשר תקנות שהציבור לא יוכל לעמוד בהן

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/08/15 17:47 כו באב התשעה

נדחתה בקשתו של אורי אריאל להסדיר את מנהג הכפרות
אילוסטרציה. Hadas Parush, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה. Hadas Parush, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) סירבה היום (ג') לאשר תיקון לתקנות מחלות בעלי חיים העוסקות בשחיטת עופות, שנועד לאפשר את שחיטת עופות הכפרות בין מוצאי ראש השנה לערב יום הכיפורים. זאת לאחר שבדיון התברר כי לפי התקנות הדבר יתאפשר רק בהסכמת הרשויות המקומיות שאינן ערוכות לאשר ולפקח על כך. היו"ר כבל הודיע כי הוועדה דורשת משר החקלאות ומנכ"ל משרדו לפעול, תוך ימים ספורים, להסדיר את השחיטה לכפרות בדרך אחרת ולפרסם בהקדם את אופן ההסדרה לכל הנוגעים בדבר.

כיום אוסרות התקנות על שחיטת עופות מחוץ לבתי שחיטה, לכן ביקש משרד החקלאות לתקן את התקנות כדי לאפשר את קיום מנהג הכפרות. לפי ההצעה של המשרד, ראש רשות מקומיות יוכל, בהסכמת מנהל השירותים הווטרינריים ברשות, להתיר שחיטה לקיום מנהג הכפרות בתקופה שבין מוצאי ראש השנה לערב יום כיפור. עוד ביקש משרד החקלאות לקבוע בתיקון כי ההיתר יינתן אם הובטח להנחת דעתו של מנהל השירותים הווטרינריים כי הוראות הטיפול והבדיקה החלים על עופות שנשחטו בבית שחיטה יבוצעו לגבי עופות שנשחטו לפי ההיתר. אולם בדיון התברר כי הדבר דורש מהרשויות המקומיות לפעול לפי נהלים שלטענת מרכז השלטון המקומי הם לא יוכלו לעמוד בהם, כמו הקצאת שטח להקמת בתי שחיטה ארעיים ופיקוח עליהם.

יעקב דויטש המתעסק במנהג הכפרות כבר 12 שנים אמר כי אי אפשר להשאיר לשיקול דעתו של ראש הרשות המקומית את ההחלטה אם יהיו כפרות או לא. הווטרינר העירוני של ירושלים, ד"ר אסף בריל, אמר כי צריך לקבוע נוהל שהציבור יכול לעמוד בו. היו"ר כבל ביקש לדעת האם אפשר לעמוד בנוהל שמבקש משרד החקלאות לקבוע ואם אפשר יהיה לקיים את המצווה, ובריל השיב: "במילה אחת - לא, בשתי מילים - ממש לא".

עו"ד שמחה רוטמן, שהגיש בשנה שעברה עתירה לבג"ץ בדרישה לאפשר את המנהג, אמר כי לפי הנוהל צריך להקים סמוך לכל אתר כפרות מעין בית שחיטה נייד, שעלותו היא לפחות 10,000 שקלים. לדבריו, גם דרישות כוח האדם הם מופרזות ולא ניתן לעמוד בתנאים בזמן כל כך קצר. יו"ר ארגון הרופאים הווטרינריים במרכז השלטון המקומי האשים את השר אריאל בחוסר התארגנות, "קרה דבר מפתיע, גילו שבתשרי חל יום הכיפורים והביאו תקנות בחופזה, שלפי מה שכתוב בהן צריך להקים בית שחיטה ברחוב. זה לא ריאלי. רק להכשיר את כוח האדם לוקח 45 ימים, אז אולי צריך לדחות את יום כיפור".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי משרד החקלאות צריך לעשות מה שעשה 67 שנים, מאז קום המדינה ובעצם לא לעשות דבר. "הנהלים המוצעים לא יאפשרו לקיים את מנהג הכפרות, ויאלצו יהודים בישראל לקיים כפרות במחתרת. אנחנו מעוניינים להסדיר את הנושא, אבל לא ייתכן שתהיה הכבדה שהציבור לא יוכל לעמוד בה. נהלים יש להסדיר בהידברות ולא בכפייה", אמר ח"כ מקלב והוסיף: "אם לא תתאפשר שחיטת כפרות אז תיפול הקואליציה". גם הוא הצטרף לקריאה של היו"ר כבל לשר החקלאות ומנכ"ל המשרד לפעול להסדיר את השחיטה בדרכים אחרות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן