נדחתה בקשה לעיכוב הרפורמה בבחינות הרבנות

לפני מספר שבועות הגיש פרופסור אביעד הכהן בקשה לעיכוב הוצאת בדיקת מבחני הרבנות הראשית לחברות פרטיות, היועמ"ש קבע בתגובה: אין סיבה להיענות לבקשה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/03/15 18:43 יט באדר התשעה

נדחתה בקשה לעיכוב הרפורמה בבחינות הרבנות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

כחלק מהרפורמות בשירותי הדת, ביצע הרב אלי בן דהן מהלך להפרטת מערך בדיקת הבחינות ברבנות הראשית, כך שבדיקתן תועבר לגורמי חוץ, זאת במטרה לגרום לשיפור במהירות הבדיקה, אשר כיום לוקחת חודשים רבים.

רגע לפני הבחירות נכנסו לנושא אנשי ארגון נאמני תורה ועבודה באמצעות פרופסור אביעד הכהן, ובמפתיע ביקשו למנוע את קיום המכרז. “כאשר מדובר בהליך שדחיפותו אינה ברורה כלל ועיקר, לאחר עשרות שנים בהם לא נוהלו הבחינות באמצעות גורם חיצוני, לא ברור מה הבהילות והדחיפות לסיים את ההליך המורכב כשבועיים בלבד לפני מועד הבחירות לכנסת", כתבו וטענו כי ישנה בעייתיות בנושא מכיוון שמנכ"ל הרבנות הראשית הזמני אלחנן גלט הינו גם מנכ"ל המשרד לשירותי דת.

מדובר במהלך מפתיע במיוחד, שכן על פניו מעוניינים בתנועת נאמני תורה ועבודה להוציא את הליך הבחינות מיד הרבנות. בתגובה לשאלת כיפה ענו בתנועה כי הבעיה הינה קיום המכרז בתקופת בחירות, אך מנגד טענו גורמים במשרד לשירותי דת כי מדובר במכרז שתוכן עוד לפני הבחירות, וכי מדובר במהלך תמוהה של נאמני תורה ועבודה הנוגד את האינטרס שלהם להפחתת המונופול של הרבנות.

על פניו המכרז המדובר הינו סיומו של מהלך מבורך ביותר, אשר יאפשר בדיקה מהירה של מבחני הרבנות, אשר כיום כאמור בדיקתם לוקחת לעיתים חודשים רבים. בהתחשב בעובדה שמדובר בהליך אשר לא ידוע אם שר הדתות הבא, יהיה מי שיהיה, יקדמו, האינטרס הברור של הציונות הדתית הוא להעביר אותו במהירות האפשרית.

לפני מספר ימים התקבלה תגובת היועץ המשפטי לממשלה על הדברים, השוללת מכל וכל את דרישותיהם של נאמני תורה ועבודה. “לאחר קיבלנו את התייחסות הגורמים הרלוונטיים, הרינו להשיבך כי לא מצאנו לנכון להורות על עיכוב הליכי המרכז שנדון בשל תקופת הבחירות", ענה המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ.

קמניץ מציין כי הליכי הכנת המרכז החלו עוד בשנת 2013 ברבנות הראשית, זמן רב לפני המועד הקובע לעניין תקופת הבחירות, וכן נעשתה עבודת מטה רבה ומקיפה טרם פרסום המרכז על ידי הגורמים המקצעיים ברבנות הראשית. עוד הוא מציין כי מערך הבחינות ברבנות הראשית הוא מערך מורכב הדורש התייחסות מיוחדת, כפי שעלה אף בדיוני הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, כשמדובר על דיונים בהם נמתחה ביקורת קשה על העיכובים בהגשת התשובות לבחינות.

קמניץ מוסיף ומציין כי "המכרכ שנדון הוא לתקופה של שנה, עם אופציות להארכה, ועל כן אין מדובר במהלך הכובל באופן משמעותי את הממשלה הבאה בשונה ממינויים שהם בדרך כלל לתקופות ארוכות יותר".

על כן, קובע קמיניץ בשם היועמ"ש כי העתירה לא מתקבלת, וכי המרכז יעשה במועד הנקוב.