נדחה בטרומית: מסעדות שפתוחות בשבת לא יקבלו תעודת כשרות

התיקון לחוק הכשרות שהציע ח"כ שטרן בכנסת הקודמת לפיו מסעדות הפתוחות בשבת ומוכרות אוכל כשר יקבלו תעודת כשרות, לא עבר במליאה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 27/01/16 16:20 יז בשבט התשעו

נדחה בטרומית: מסעדות שפתוחות בשבת לא יקבלו תעודת כשרות
SpecialKRB-cc-by-nd, צילום: SpecialKRB-cc-by-nd

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור הונאה בכשרות (תיקון - כשרות בלבד ובית אוכל הפתוח בשבת), של חבר הכנסת אלעזר שטרן. 36 חברי כנסת תמכו ו-43 מהם התנגדו. בתיקון מוצע לקבוע רשימת שיקולים, כגון הצגת מופעים ועריכת טקסים בבית האוכל, שלא ישקלו בהחלטת נותן הכשרות בבואו לתת תעודת הכשר.

הצעת החוק ביקשה לקבוע כי פתיחת בית אוכל בשבת ובמועדי ישראל לא תהווה שיקול במתן תעודת כשרות ובלבד שיתקיימו מספר תנאים. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק איסור הונאה בכשרות, התשמ"ג-1983, קובע כי "במתן תעודת הכשר יתחשב הרב בדיני הכשרות בלבד". מאחר שהגדרת המונח "דיני כשרות" אינה ברורה, בפועל נמתח הגבול, וכתוצאה מכך, נשקלים שיקולים אשר אינם קשורים לכשרות המזון המוגש או הנמכר במקום. הצעת התיקון באה לקבוע כי תעודת ההכשר תינתן לבית אוכל בהתחשב אך ורק במידת כשרותו של המזון, ברוח פסיקתו של בית המשפט העליון. לגבי פתיחת בית האוכל בשבת, מוצעים סייגים הלכתיים אשר מקובלים כיום ברשויות מקומיות באזור הצפון כך שתעודת ההכשר תתייחס לימי החול ובלבד."

ח"כ שטרן אמר כי אין קשר בין כשרות אמיתית לבין תעודות ההכשר: "הכשרות משמשת היום להונאה, על הגב של סמכות לתת תעודת כשרות, מעמיסים עוד כל מיני דברים שיש לו אינטרס בהם, שבינם לבין כשרות אין כלום. יש רבנים מטעם הרבנות הראשית שנותנים כשרות למקומות שפתוחים בשבת, כמו למשל בבתי מלון. כל הכוח שהמדינה נתנה למוסדות שנותנים שירותי דת למדינה, במקום לקרב אנשים ליהדות הם מרחיקים אותם".

שר הדתות דוד אזולאי אמר בתגובה: "תעודת כשרות אינה חובה למי שאינו מעוניין בכך. אם בעל עסק כן רוצה תעודת כשרות, עליו לעמוד בתנאים שנקבעו בחוק. בעבר הרבנות ניסתה לבחון באופן מעשי את האפשרות להשתמש בשבת בכלים חלופיים אבל הניסיון הוכיח שיש קושי לבצע את זה ולהפריד בין כלים של יום חול לבין כלים של שבת".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן