"נאמני תורה ועבודה": סלומיאנסקי מעודד התחרדות

בתנועה מותחים ביקורת על החלטתו של יו"ר ועדת הכספים לדחות הצעה נדיבה של שר האוצר לפיד, למען הישיבות החרדיות: "פספוס הזדמנות לשנות את סדרי העדיפויות בתקציב עולם התורה"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 16/10/13 10:36 יב בחשון התשעד

בתנועת ”נאמני תורה ועבודה“ מותחים היום (ד‘) ביקורת על החלטתו של יו“ר ועדת הכספים של הכנסת, ח“כ ניסן סלומיאנסקי, לדחות את הצעתו של שר האוצר יאיר לפיד, לביטול הקיצוץ בתקציבם של בני ישיבות מחו“ל - זאת כדי שגם הישיבות החרדיות יזכו בתקציב זה.

כפי שדווח אמש בכיפה, לפיד נפגש אתמול עם סלומיאנסקי והציע לבטל את הקיצוץ לבני חו"ל אשר לומדים במוסדות הציונות הדתית. כזכור, לפני כחודש הוחלט כי ישיבות שנהנו עד היום מתקצוב תלמידים בהם תלמידי חוץ לארץ, יאלצו לוותר על מימון תלמידי חו"ל - עד כדי הפסקה מוחלטת בשנת 2014.

סלומיאנסקי דחה את הצעת לפיד ולחץ לבטל את הקיצוץ עבור כל בני חו"ל הלומדים תורה בכל המוסדות - לא רק הציוניות - על אף שמדובר בחמצן משמעותי הדרוש להמשך פעילותן של הישיבות במגזר הציוני-דתי. סלומיאנסקי טען בפגישה כי ”צריך להסתכל על כל בני חו"ל הלומדים בישיבות בראיה ציונית לאומית - קליטת עלייה“.

”מהלך זה מצטרף לשורה של מהלכים נוספים מהתקופה האחרונה, בה כרכו חברי הכנסת המייצגים את הציונות הדתית את תקציב ישיבות ההסדר עם זה של הישיבות החרדיות“, אומרים בנאמני תורה ועבודה ומביעים צער ”על פספוס ההזדמנות לשנות את סדרי העדיפות בתקציב עולם התורה. הדרך החרדית, אשר במקרים רבים מונעת מחבריה את היכולת להיות מעורים בחברה ולעסוק בעבודה ובדרך ארץ, הינה דרך מוטעית“.

”אין לקשור את מימון הישיבות הציוניות ואת בני חו"ל הבוחרים ללמוד בהם מתוך כוונה לחיות חיי תורה ועבודה, עם תקציב הישיבות החרדיות“, אומרים בתנועה ומסבירים כי ”התפיסה הציונית בקהילות האורתודוכסיות בחו"ל הולכת ומתמעטת בשנים האחרונות. אחד הזרזים המרכזיים לכך קשור לאופיה של הישיבה אליה מגיעים בני חו"ל במסגרת "שנה בארץ" לאחר סיום השמינית. מידי שנה, מגיעים מאות בני נוער שבאו מרקע ציוני ומתחברים לארץ ישראל דווקא באמצעות ישיבות חרדיות. בחזרתם לארצותיהם או בהישארותם בארץ הם מתחברים מבחינה סוציולוגית לחברה החרדית ועוזבים את החברה הציונית דתית ממנה באו. חיבור זה הינו לגיטימי אך אין סיבה שמדינת ישראל תממן אותו“.

בנאמני תורה ועבודה מביעים צער על כך שסלומיאנסקי ”פועל למען ריבוי בוגרי השמינית אשר הולכים לישיבות חרדיות בארץ“ וטוענים כי ”השפעתם הברוכה של חרדים מחו"ל העולים לארץ ומקיימים בה חיי תורה ועבודה, אינה באה בזכות הישיבות החרדיות שקלטו אותם, אלא למרות אותן ישיבות. בהיות המדינה מממנת את הישיבות החרדיות, היא בהכרח פוגעת ביכולתן של הישיבות הציוניות לקלוט עוד תלמידים“.