נאמני תורה ועבודה לסגן שר הדתות: קצוב משך כהונת רבני ישובים מראש

על רקע מינויים הקרב של חמישים רבני ביישובים שונים שיגרו בתנועה מכתב לסגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן בבקשה לקבוע מראש את משך כהונתם. בעולמנו הדמוקרטי מנהיגים נבחרים לתקופה קצובה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/05/14 10:05 א באייר התשעד

נאמני תורה ועבודה לסגן שר הדתות: קצוב משך כהונת רבני ישובים מראש

בשבועות הקרובים צפוי סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, למנות 50 רבני יישובים, לראשונה זה יותר מעשור. תנועת תורה ועבודה" class="tagit" >נאמני תורה ועבודה שיגרו מכתב לסגן השר בו ברכו על המינוי הצפוי אך יחד עם זאת ביקשו כי יתחשב במספר קריטריונים על מנת לאפשר שוויון וסדר במינויים.

"רב הוא מנהיג ציבור ולא פקיד", הם כותבים ומבקשים לקבוע את דרכי בחירת הרבנים ומשך כהונתם בהתאם לכך. "בעולמנו הדמוקרטי מנהיגים נבחרים לתקופה קצובה. ראוי כי הרבנים ייבחרו לקדנציה שאורכה קצוב מראש (כפי שנעשה הדבר באשר לרבנים הראשיים לישראל), ולאחריה יוכלו הציבור לשוב ולהיבחר מחדש".

"הבחירה לקדנציה מוגבלת בזמן תבטיח את הרלבנטיות המתמשכת של הרב לציבור, ותחזק את מעמדו בקהילה. אין להסתפק, כהצעת וועדת גולדברג, באפשרות להדיח רב ממשרתו. ראוי כי הרבנים המכהנים לא ימשיכו בתפקידם רק מכוח העובדה שאין רוצים להדיחם, אלא מכוח רצון מתחדש מעת לעת של הציבור ביישוב", הם כותבים ואומרים כי ראוי שהציבור כולו ישתתף בבחירת הרב. "בחירה בידי הציבור כולו תחייב את המועמדים להציג עצמם בפני הציבור כולו, ותגביר את התעניינות הציבור בבחירת הרב ובתפקידו".

נאמני תורה ועבודה מציינים בנוסף כי רבנים מיועדים לכל אזרחי ישראל היהודים, ולא רק הדתיים ואומרים בבחירה בין רב ליישוב דתי או לא דתי, בוודאי שאין לתת עדיפות ליישוב הדתי. העובדה כי ביישוב יש פחות תפילות במניין, כמופיע בחוזר, מעלה דווקא את הצורך במינוי רב לאותו מקום", הם כותבים ומבהירים כי "הקריטריון העיקרי צריך להיות: מספר היהודים באותו יישוב. כלומר, בכדי להבטיח את פיזור הרבנים המתמנים באזורים השונים יש להקציב לכל מועצה אזורית תקני רבנים ביחס למספר התושבים והיישובים באותה מועצה".

ד"ר שוקי פרידמן, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה, הוסיף כי: "כדי להציל את מוסד הרבנות היישובית והקהילתית ולהפוך אותו לרלבנטי חייבים לעשות שינוי. רק בחירות דמוקרטיות של רבנים על ידי כלל הציבור, לקדנציה קצובה, יחזירו למוסד הרבנות את הרלבנטיות שלו ויחברו את הציבור לרבנים".