נאמני תורה ועבודה לבג"צ: עצרו מימון תלמודי התורה הפועלים ללא רישיון

תנועת נאמני תורה ועבודה עתרה לבג"צ נגד התקצוב המתמשך של מוסדות חינוך פרטיים ללא רישיון, זאת במסגרת המאמצים לחזק את החינוך הממלכתי דתי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/08/14 10:19 יח באב התשעד

נאמני תורה ועבודה לבג"צ: עצרו מימון תלמודי התורה הפועלים ללא רישיון
Shutterstock, צילום: Shutterstock

נאמני תורה ועבודה פותחים חזית נגד תלמודי התורה בציונות הדתית. התנועה עתרה לאחרונה לבג"צ נגד התקצוב המתמשך של מוסדות חינוך פרטיים ללא רישיון, זאת במסגרת המאמצים לחזק את החינוך הממלכתי-דתי ולהוציא לפועל את מדיניות משרד החינוך.

הרקע לעתירה על פי נאמני תורה ועבודה הוא תופעה פסולה המתקיימת מזה שנים, בה בתי ספר ומוסדות חינוך פרטיים מוקמים, ללא קבלת רישיון ממשרד החינוך כנדרש, ולמרות זאת מתוקצבים מקופת המדינה, באמצעים ישירים ועקיפים.

בעתירה, אותה הגישה תנועת נאמני תורה ועבודה יחד עם עמותת הורי בית הספר ממ"ד גוננים בירושלים, באמצעות עו"ד פרופ' אביעד הכהן, נכתב כי מוסדות אלו פועלים בשיטת 'מצליח': "גורם מסוים עובר ביודעין על החוק, מקים מוסד חינוכי שאינו חוקי, תוך שימוש במשאבים ציבוריים, ומציב בפני רשויות המדינה עובדה מוגמרת. לאחר מכן רשויות המדינה 'נאלצות', כביכול, להעניק לו תמיכה כזו או אחרת בשל העובדה כי תלמידים באים בשעריו. בחלוף מספר שנים של פעולה בדרך זו, כמה שנים לאחר מכן בית הספר קונה לו אחיזה במקום מושבו, ובשל כך מקבל גם רישיון וסמל מוסד. באופן זה 'הולבנו' בתי ספר רבים שקמו בחטא, תוך פגיעה במוסדות קיימים, ויוצא חוטא נשכר".

"יש לציין כי התקצוב הלא חוקי למוסדות חינוך משוללי רישיון אינו הבעיה היחידה הנובעת מהקמתם של מוסדות אלו. ניסיון העבר מלמד, כי הקמת מוסדות חינוך דתיים פרטיים גורמת לפגיעה משמעותית בחינוך הממלכתי-דתי בעיר בו מוקם המוסד החדש”, מבהירים בתנועה.

בנאמני תורה ועבודה מביאים כדוגמא תלמוד תורה בעיר לוד שממשיך לפעול למרות צו סגירה שהוצא נגדו, "פוגע בשאר בתי הספר הממלכתיים דתיים הקיימים בעיר, משום שהוא פועל כמוסד פרטי שמותר לו לגבות תשלומי הורים ולבצע מיון תלמידים. תלמוד התורה הוקם למרות שכבר בית ספר ממלכתי בעיר בעיר הפך לבי"ס השייך לרשת נועם, עם הפרדה מגדרית מלאה ועם שילוב של תלמוד תורה בתוכו"

בעתירה צוטטה דעת הנהלת הגרעין התורני בלוד שהודיעה על התנגדותה להקמת תלמוד התורה: "...אנו רואים בבתי הספר הממ"ד את בתי החינוך של ילדנו מתוך אמונה כי שילובם של הילדים יחד עם ילדי העיר במסגרות החינוכיות העירוניות - הוא אבן יסוד בהשתלבותנו במרקם העירוני והוא מהווה יסוד חינוכי-תורני אותו אנו מעוניינים להקנות לילדנו.. אנו דוגלים בשינוי מתוך שיתוף, ומתוך המערכות עצמן ולא בהקמתה של מערכת מקבילה הנבנית על חסרונותיה של האחרת. לפיכך - בסוגיית הקמת מוסדות חינוך פרטיים אנו עקביים בדעתנו, אותה אף הבענו בפני האנשים והגורמים הרלוונטיים, כי מוסדות חינוך פרטיים אינם עולים בקנה אחד עם גישתנו החינוכית ...".

חנן מנדל, יו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה, אמר כי "ככל פעולותיה של תנועת נאמני תורה ועבודה לאורך השנים, גם מטרת עתירה זו היא להביא לחיזוק החינוך הממלכתי דתי, זה הלוקח אחריות על כלל עם ישראל. מוסדות פרטיים קמים ללא שום הצדקה ומתבדלים ממערכת החינוך הממלכתי-דתי, תוך פגיעה בה. מי שרוצה להתבדל יעשה זאת בכספו ובכפוף לחוק. אני קורא לשר החינוך לממש את המדיניות המוצהרת של משרדו ולהפסיק את המימון הציבורי למוסדות אלו, ולאחרים הפועלים כמותם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן