מתקנים עוול היסטורי: גרעינים תורניים ילמדו את תורתם של חכמי המזרח

הרב אלישע וישליצקי מסביר ל'כיפה' כיצד הדירו את חכמי ספרד לא רק מהשיח אלא השילו מעליהם את תורתם הציונית. מיזם חדש של 'קרן קהילות' מביא לקידמת הבמה את חכמי ספרד הציוניים ויערוך ערבי לימוד הנוגעים למשנתם הציונית בערב פטירתם

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 15/01/17 17:32 יז בטבת התשעז

מתקנים עוול היסטורי: גרעינים תורניים ילמדו את תורתם של חכמי המזרח
כיפה, צילום: כיפה

גרעינים תורניים ברחבי הארץ יציינו את ימי פטירתם של חכמי ספרד הציוניים ויערכו לימוד מחודש במקורות ובכתבי הרבנים העוסקים בתורה ובארץ ישראל.

מדובר במיזם חדש מבית ארגון 'קרן קהילות' שעושה הערב את צעדיו הראשונים. במגדל העמק יתקיים היום ערב חגיגי לכבוד יום ההילולא של רבי כלפון משה הכהן זצ"ל רבה הראשי של ג׳רבה. חכם כלפון זצ"ל שהיה רב ציוני ענק בדורו, ראה בהתחדשות המדינה ובתהליך התקומה כאתחלתא דגאולה ואף פסק לומר ג׳ ימים הלל על יום העצמאות, כך אומרים בקרן קהילות. בארגון מדגישים כי בניגוד לרבנים רבים ציוניים אשכנזים הוא כמעט שלא הונצח במדינה ומעטים מכירים את תורתו העצומה.

גרעינים תורניים רבים ברחבי הארץ יציינו ימי הילולה של גדולי תורה ספרדים ציוניים. הרב אלישע וישליצקי, אמר בראיון ל'כיפה' כי "הגרעינים התורניים ברובם, קרוב ל70-80% נמצאים במקומות שפעם קראו להם עיירות פיתוח, אנחנו קוראים להם 'עיירות טבעיות', התושבים הם ברובם בני עדות המזרח עם שורשים, עם מסורות של תלמידי חכמים ושל תורה. אנחנו בגרעינים חושבים שהגיע הזמן לגלות את זה, לתת לזה ביטוי ציבורי ותורני".

"מזה נגזר גם זיכרון דמויות של תלמידי חכמים שנשכחו על ידי כולם, לא רק על ידי קבוצה מסויימת. תורתם של אותם רבנים בצפון אפריקה, בעיראק, בכל מיני אזורים של עדות המזרח. תורתם הייתה תורת ארץ ישראל, תורת עם ישראל, תורת הגאולה, תורת הציונות בלי כחל וסרק".

יש כאן ניסיון לעשות צדק עם חכמי ספרד לאחר שנים של הדרה מצד הציבור הדתי לאומי?
"קודם כל אני חושב שעשיית הצדק היא לא מצד קבוצה מסוימת, חברו כמה כוחות לשכחה הזו. זה לא רק ששכחו לעסוק בהם אלא שהיו קבוצות שניצלו את תורתם של אותם גדולים לכיוון שמנותק מהמדינה ומנותק מהציונות, זה עוול לא פחות".

הרב אומר כי החיבור לקהילות יוצאי ספרד הוא שירים בשנית את קרנם של חכמי ספרד, ולא התערבות חיצונית מנותקת. "לכן אני חושב שכתובת טבעית היא הגרעינים שקשורים ומחוברים לקהילות, לערי הכנסת ולערים הטבעיות ומרימים מחדש את הדגל של התורה הציונית המזרחית. כתוצאה מזה גם מתקנים את השכחה של הדמויות אבל לא פחות מזה מתקנים את השיכחה של חלק מתורתם".

הרב וישליצקי מספר כי בעיניו ראה כיצד מתבצעת שכחת התורה הציונית של חכמי ספרד. "לפני 11 שנה הועלו עצמותיו של רבי כלפון משה הכהן מג'רבה לארץ ישראל לקבורה בהר המנוחות. אני אישית הזדמנתי לשם, הייתה הלוויה גדולה ודיברו שם גדולי הדור והייתה לי תחושה שכל הדיבורים על גדולתו ועל תורתו השכיחו משהו, ולא ידעתי על מה מדובר. רצתי למכון מאיר אחרי ההלוויה וביקשתי ספרים של רבי כלפון משה הכהן ואני רואה- כל הספרים מלאים בציונות, מלאים אהבת העם והארץ, מלאים באהבת המדינה. למה השכיחו את זה ממנו? אלה אנשים שכן ציינו את דמותו, עשו מעמד ממלכתי מאוד רציני של אזכרה, למה השכיחו את תורתו? כתוצאה, במכון מאיר ארגנו ערב עיון על הרב והביאו אנשים לדבר על תורתו. זה צדק לא רק בעיסוק בדמויות האלה אלא בעיקר בתורתם ובמשנתם".

במיזם החדש של 'קרן קהילות' יבחרו גרעינים תורניים ברחבי הארץ, כל גרעין באופן נפרד, ימי פטירה של חכמי ספרד מסוימים ויערכו בהם ערבי לימוד ושיח על תורתם הציונית של הרבנים. "יש לא מעט גרעינים שיעסקו בזה- יציינו אירועים שהם ימי זיכרון ויצקו בהם תוכן ורוח. התורה הציונית, הלאומית, הגאולית נשחקה".

"בסך הכל הגרעינים עושים כינוס לציבור, באחד מבתי הכנסת בעיר, אם זה אפשרי- הם מביאים מישהו שקשור למשפחה. באירוע לרבי כלפון משה הכהן יהיו נינים, קרובי משפחה, תלמידים שלו. מנסים להביא לערב כזה אדם אחד או שניים מתוך המציאות שיספר על תלמיד חכם עצום. להביא מישהו שידבר על התוכן של תורת הרב, וילמד מקורות. לתת צוויון לימים האלה כימי עיסוק בתורה, בציון ובכל מערכת היחסים שביניהם".

האירוע שייערך הערב במגדל העמק מסמן את פתיחת המיזם החדש, בעקבותיו צפויים ערבי לימוד רבים בגרעינים תורניים ברחבי הארץ. "בעוד שבועיים בבית המדרש הקהילתי שקשור לגרעין התורני שבקרית גת הולכים לציין את דמותו של הבבא סאלי. בעיני קרה לו בדיוק אותו הדבר- הוא דמות של תלמיד חכם עצום, אדם קדוש וטהור שהיה מחובר לגאולת ישראל בכל רמ"ח אבריו והחיבור הזה נשכח. הולכים ללמוד על זה, לספר עליו סיפורים בהתאם, ללמוד מתורתו. כשמסתכלים על לוח השנה יש המון ימים כאלה והמון דמויות כאלה. ימי זיכרון הם הזדמנות לא רק לעשות הילולה במובן הפשוט של קדיש, תפילה ולימוד משנה לעילוי נשמתו אלא לעסוק בתורתו של אותו רב או דמות תורנית".

מספר ימי הלימוד והרבנים שאת יום פטירתם יציינו הגרעינים התורניים אינו ידוע עדיין. "זה דבר מתפתח, חלק מהתכנית היא רצון להקשיב, בצורה אמיתית, לצורכי העיר והציבור. מרגישים איזה דמויות הן יותר משמעותיות וסביבם יעשו את ימי העיון האלה. זה דבר שדורש הרבה דינמיקה של חיבור עמוק לעיר, שזה דבר שהולך וצומח בגרעינים. לכן בעיני זה מצב הרבה יותר בריא שמתוך ההקשבה הזו בוחרים איזה דמות ואיזה יום לעשות ציון דרך משמעותי" מדגיש הרב וישליצקי.